Tekst & beeld: deoudedoos.be
In het West-Vlaamse Oostnieuwkerke kan je het loon- en transportbedrijf van de charismatische Johny Vermeulen terugvinden. Een rasechte ondernemer in 1977 gestart met een Zetor 6711. Vandaag vind je er echter een vloot van maar liefst 21 trekkers: bestaande uit de merken New Holland, Valtra en John Deere. 1977 betekende het startschot voor dit loonbedrijf, toen nog op het landbouwbedrijf van zijn vader Maurice. Men ging men van start met een driescharige Lemken-ploeg, een 4.500 liter grote Decov aalton en een éénrijige Dewulf-aardappelenrooier.
In 1979 zette Johny zijn eerste echte grote stappen in het leven. Hij stapte in het huwelijksbootje met Carine Vandoorne en samen breidden ze het loonbedrijf fors uit. Dat Johny wel houdt van een aardappel, is nog licht uitgedrukt. Hij startte met een éénrijige getrokken Dewulf-rooier, maar in 1992 had hij al maar liefst vier zelfrijders in dienst, bestaande uit driemaal een AVR en een Dewulf. Met klanten als Croky chips, werden natuurlijk bergen werk of in het geval van Johny bergen aardappelen verzet.
Op vlak van trekkers was men jarenlang een trouwe Zetor-koper. Op het landbouwbedrijf had men altijd het werk gedaan met Hanomag. Maar dealer Deman ging van Hanomag over op de verkoop van Zetor. Zo kwamen er dan ook tal van Zetor-trekkers bij, ook twee Ursus-trekkers hebben er hier nog gelopen. Met de komst van een Fiat 1000 DT, kwamen er al snel een vloot aan Fiat en Fiatagri trekkers om zo bij New Holland uit te komen. Waarvan een indrukwekkende aankoop werd gedaan in 2002 met maar liefst tien New Holland TM 125’s in één keer!
In Oostnieuwkerke is men bovendien enorm innovatief. Het construeren van iets om een proces te verbeteren is Johny dan ook niet vreemd. Vorig jaar bedacht hij nog een aardappelreiniger, waarmee hij de tarra kon herleiden van 50 procent, naar slechts 8 procent. Dit alles doet hij graag samen met zijn jonge werkkrachten, welke hij de kans wil bieden om zijn meer dan 40-jaar aan ervaring te combineren met hun frisse ideeën.
Wanneer collega loonwerker Kindt uit Passendale zijn bedrijf in 1998 stopzette, nam Johny hun Dewulf R7000 over, wat meteen het startschot betekende om zich te storten op de bieten –en knolselderoogst.
Het mais hakselen werd gestart in 1999 met een Claas Jaguar 695. Na een seizoen continu dag en nacht te hebben gereden, besloot men om met twee hakselploegen aan de slag te gaan. Tegenwoordig zijn er drie New Holland FR-hakselaars aan de slag. Voor het maaidorsen deed men oorspronkelijk een beroep op een Claas Dominator 96. In 2000 volgde een Claas Mega 208 die ook de mais inging, maar tegenwoordig zijn drie machines van New Holland de baas.
Naast het loonwerk is men in 1991 gestart met mesttransport, dit met een Merecedes-Benz voorzien van een aalton. Al snel kwamen er enkele vrachtwagens bij en besloot men ook algemeen transport te gaan doen. Op een piekmoment had men maar liefst zeventien vrachtwagens op de weg!
In dit grote bedrijf heeft Johny ook nog zowat zijn eigen ‘hobby’-trekker. In 2010 was dit nog een Ford 8730, tegenwoordig is dit een heuse Valtra S353 van 370-pk!
Naast zijn brede glimlach heeft Johny ook altijd zijn oortje bij, waardoor hij altijd beschikbaar is voor zijn klanten en personeel. Want een bedrijf van deze omvang vraagt dan ook heel wat organisatie en planning. Maar hiervoor wordt hij dan ook al jaar en dag bijgestaan door zijn vrouw Carine en hun twee dochters Lindsey en Sindy. Welke hij dan ook uitermate dankbaar is, want de planning is een niet te onderschatten job en schakel in het bedrijf!