Liefde en loonwerk, je zou het niet direct met elkaar associëren. Maar toch kan het en dat bewijs vinden we terug bij de start van het loonbedrijf van Norbert Devos uit Tielt.
Op de ouderlijke hoeve van Norbert had diens pa landbouwwerken Georges Van Hulle uit Tielt in dienst voor het dorsen. Deze bood Norbert een job aan, welke hij ook aannam. Zo was hij zo’n zestal jaar tewerkgesteld bij de loonwerker. Met dit werk kom je al eens op verschillende hoeves terecht, zo ook op die van de landbouwer De Smet uit Tielt, waar Norbert de liefde van zijn leven tegen het lijf liep, Monique De Smet.
De schoonvader van Norbert was ook een fervent machineliefhebber en zag in Norbert geen landbouwer, terwijl Norbert met de gedachte leefde om later te gaan boeren. Hij luisterde naar de raad van zijn schoonvader en besloot om op zijn eigen benen te gaan staan als zelfstandig loonwerker in 1967, gesteund door zijn toekomstige schoonouders en zijn lieftalige vriendin Monique, die zijn vrouw werd in 1969.
Men voerde hier toen hoofdzakelijk volgende werken uit: stal -en drijfmest uitvoeren, ploegen, aardappelen rooien en maaidorsen, maar ook het rooien van de vergeten groente schorseneren, dit met Dewulf-rooiers. Het mais hakselen ging van start ergens midden de jaren 70 met een 2-rijige Pöttinger. Deze veldhakselaar was door Delmote uit Wortegem voorzien van een stationaire motor, maar deze werd te licht bevonden en de hakselaar draaide uiteindelijk op het vermogen van de International 946, die de eerste trekker met voorwielaandrijving was van het loonbedrijf. Daarna volgde een experiment met een 3-rijige hakselaar opgebouwd op een tractor, waarna men overstapte naar het Claas-gamma. Van de Claas SF-80 tot de Claas Jaguar 900, alle modellen van Claas hebben bij Norbert de revue gepasseerd. Ook de meeste maaidorsers kwamen van bij Claas, hoewel in het prille begin je hier enkele Mc Cormick International 8-41 maaidorsers kon terug vinden.
De rode draad in het bedrijf zijn toch wel de tractoren, van de eerste trekker tot de laatste komen ze uit de Case International-familie. Met op de ouderlijke hoeve een International D-34 trekker, werd dit natuurlijk met de paplepel ingegeven. Norbert zijn eerste trekkers kwamen van Wilfried Deroo, om vervolgens over te schakelen naar mechanisatiebedrijf Delmote en uiteindelijk kwam hij terecht bij huidig Fendt-dealer Quintyn uit Wingene, die destijds Case International-dealer was.
In 2005 werd het loonbedrijf stopgezet. Maar de loonwerkers-microbe zit nog steeds in Norbert zijn bloed, je kan hem dan ook vaak terugvinden bij één van zijn schoonzonen, Wim Van Bruwaene. Deze baat samen met zijn broers een loonbedrijf uit. Hier springt Norbert af en toe nog eens bij, vooral wanneer er geploegd moet worden. Zo is het loonwerk ondanks zijn pensioen zijn hobby geworden, iets wat hij met hart en ziel al zijn hele leven lang doet.
Tekst & beeld: deoudedoos.be