De T7 serie van New Holland werd voorgesteld in 2010. Deze reeks is de opvolger van de T7000-serie trekkers, die in datzelfde jaar nog bekroond werden tot Tractor of the Year en de “Golden Tractor for Design”-award kregen. Ondertussen zijn de T7’s geen onbekenden meer op onze velden. Maar wat was er toen zo nieuw aan deze tractoren, en hoe bevallen ze de gebruikers?
Loonbedrijf B. Scheper BV, Westerbork (Drenthe, NL)
“Lage onderhoudskosten en een goede prijs-kwaliteitverhouding”
Be Scheper van het gelijknamige loonbedrijf rijdt sinds jaar en dag blauw. Zo ruilde hij tijdens de laatste dagen van 2014 nog een TM 140 in voor een nieuwe T7.170. “Met dealer Kort Mechanisatie in Zwiggelte heb ik een jarenlange relatie en New Holland trekkers hebben een hele goede prijs-kwaliteitverhouding. En er is eigenlijk nooit wat mee, ook niet met ruim 9.000 uur op de klok zoals de T7030 uit 2008.” De vloot jonge T7 long wheelbase modellen bestaat momenteel uit een T7.235, T7.260 en een T7.270 Auto Command. Qua bak was de Range Command altijd favoriet, maar ook de traploze T7.270 bevalt bijzonder goed. “Iedereen rijdt er zo mee weg en dat is prettig voor de losse krachten die we tijdens het mest- en oogstseizoen inhuren. De trekkers krijgen van alles voor de kiezen zoals mest injecteren en zodebemesten, grondbewerking en de oogst van gras en maïs.” Het onderhoud gebeurt veelal in eigen beheer en de onderhoudskosten zijn relatief laag volgens Scheper. “De chauffeurs waarderen het goede zicht door het grote glasoppervlak. Maar daar kleeft ook een nadeel aan: de airco is te klein bemeten om de cabine op warme dagen op temperatuur te houden.” Naast gebruiksgemak en lage onderhoudskosten speelt voor Scheper ook mee dat er minder geld in het rijdend materieel zit dan bij sommige andere merken: “Zo blijft er meer over voor andere investeringen.”
Grond- & Landbouwwerken Franco, Lissewege (België)
“De T7s hebben meer vermogen op lagere toeren.“
Grond- & Landbouwwerken Franco uit Lissewege is een trouwe New Holland gebruiker, de band met het merk gaat terug tot de TW-serie. Op dit ogenblik zijn er 18 blauwe trekkers in gebruik, waarvan de oudste bijna 7 jaar in dienst is en 10750 uren op de teller heeft. De jongste heeft met 1200 uren net zijn eerste seizoen achter de rug. De trekkers worden aangekocht via de vertrouwde dealer De Pauw uit Diksmuide.
Bij de 18 tractoren zijn er 2 T7.235 PowerCommands. De tractoren worden vooral ingezet in het transport van zowel grond als landbouwproducten.
Alle tractoren bij Franco zijn afgesteld op 40 km/u. De keuze voor de PowerCommand versnellingsbakken heeft hier dan ook mee te maken. Gerekend op 10.000 draaiuren weegt de meerkost voor de AutoCommand CVT-bakken niet op tegen de brandstofbesparing die deze met zich meebrengen. Door de afstelling op 40 km/u verbruiken de tractoren minder en is er ook minder slijtage op banden en remmen. Het ad bleu verbruik compenseert het verminderde brandstof verbruik.
“De T7s hebben meer vermogen op lagere toeren en produceren minder omgevingslawaai” volgens Pieter-Jan Franco. “We maken een berekende keuze bij de aankoop van de tractoren, namelijk CVT of niet en welk type. Zo kochten we de T7.235 voor het zwaardere werk. De keuze om momenteel geen vario’s te kopen ligt nog grotendeels aan de prijs. We vergelijken op dit ogenblik onze PowerCommands en de AutoCommands op bedrijfszekerheid en brandstofbesparing tot 10 000 uuren en we zijn momenteel niet van mening onze oudste trekkers met 9 a 10000 uuren in te ruilen omdat we willen aftesten hoever en hoelang we ermee verder kunnen gaan. Op de dag van vandaag kunnen wij niet klagen over kosten aan deze trekkers. We doen al ons onderhoud zelf en grondig en dat merken we wel in de levensduur van al onze materieel. Dit alles zorgt dan ook dat wij een perfecte keuze kunnen maken in de toekomst naar welk soort New Holland wij zullen kopen.”
Landbouwwerken Dave Naets, Heist-op-den-Berg (België)
“Het rijden met de CVT-bak vraagt toch wel wat kennis”
HENA bvba, beter bekend als Landbouwwerken Dave Naets uit Heist-op-den-Berg is sinds 2003 actief in het loonwerk, eerst in bijberoep, vanaf 2006 voltijds. Vanaf de start heeft Dave de keuze gemaakt voor New Holland. De eerste trekker waren van de TM serie, die zodra ze afgeschreven waren op de tweedehandsmarkt terecht kwamen. Toen de overstap naar de T7000-serie gemaakt werd, werd ook de keuze gemaakt om de trekkers langer in dienst te houden. Ondertussen heeft de T7030 bijna 12000 uren op de teller staan. “Ik wou wel eens weten hoe lang zo’n trekker bij ons zou meegaan,” vertelt Dave. “Behalve een probleempje met de remmen op 2000 uren is deze trekker nog niet open geweest!” zegt hij trots.
Van de T7 rijden er 2 trekkers bij Naets, een T7.220 AutoCommand en een T7.220 PowerCommand. De AutoCommand trekkers zijn voor vaste chauffeurs. Het rijden met de CVT-bak vraagt toch wel wat kennis van de machine. De PowerCommand is voor tijdelijk chauffeurs omdat deze gemakkelijker te bedienen zijn. Het grote voordeel aan de AutoCommand is de mogelijkheid om op een zeer precieze snelheid te rijden. Zo kunnen de opraapwagens en persen op de limiet gereden worden zonder de machines over te belasten.
Het volledige artikel “Trekker in de Kijker: New Holland T7” is te lezen in de Loonwerker van januari.
Nog geen abonnement? Surf dan snel naar www.agroshop.be om eentje te bestellen!