“Rendement begint bij een goed onderhouden machinepark.”
Het was niet de vrieskoude maar de regen die ervoor zorgde dat het mestseizoen moeizaam startte. Ondertussen zijn ze wel op kruissnelheid gekomen bij Kemps in Balen. Met drie transporttanks van 31 m³, vier mesttonnen en een Vervaet op de baan wordt meteen duidelijk dat mest een belangrijke activiteit is. Verder zal de loonwerker zich in het voorjaar amuseren met het planten van maïs en het inkuilen van voordroog.
Begonnen uit miserie
Bij Willy Kemps thuis hadden ze melkkoeien. In de zomer was het steeds hetzelfde liedje. Weken moesten ze wachten vooraleer de loonwerker kwam met de maaidorser. Uit pure miserie investeerden ze zelf in een Clayson-machine begin jaren ‘70. Ook bij de buren was de nood hoog. Kemps reed op zijn 16de het graan af van collega-boeren in het dorp. Het liep als een trein en snel kwam er een pers om hooi en stro te pakken. In 1983 startte Willy in bijberoep met een occasie Ford 4600 en kleine frees. Zijn loopbaan als mekanieker op de testbanen van Ford zette hij voorlopig verder. Later kwam er een Mengele-opraapkar, een aalton en in ’88 hakselde Willy zijn eerste tien hectare maïs met een tweedehands SF80.
In de daaropvolgende jaren passeerden meerdere hakselaars, maar de eerste nieuwe kwam er uiteindelijk in 1999. “We hebben lang getwijfeld”, zegt Liesbeth. “Een nieuwe Jaguar 860 kopen om 100 hectare maïs te kneuzen was risicovol.” Maar die twijfels waren onterecht. Kemps bood het ganse pakket landbouwwerken aan waardoor het klantenbestand zienderogen groeide. Eén jaar later zei Willy zijn job bij Ford vaarwel omdat het niet langer te combineren was met loonwerk.
Kemps & zonen
Het familiebedrijf werd completer wanneer Arne in ’07 mee in de zaak kwam, Reden genoeg om ‘Loonbedrijf Kemps bvba’ op te richten. Kort daarop keerde Jonas na 4 jaar werk buitenshuis terug naar zijn roots en startte zijn eigen zaak in mesttransporten. Hij kocht twee Volvo-vrachtwagens en twee Fendt’s met Dezeure-dolly voor het trekken van drie mestopleggers, een kipoplegger en walking floor. De transporteur rijdt vooral mest van en naar de mestverwerking. Ook voor het loonbedrijf wordt hij regelmatig ingeschakeld. Dankzij deze vaste opdrachten kan hij twee chauffeurs tewerkstellen. Tijdens de oogst helpt Jonas zijn broer en pa. De symbiose tussen de firma’s is voor beide een win-winsituatie.
Trouw aan zijn merken
Kemps is een trouwe afnemer bij Fendt voor tractoren en bij Claas voor oogstmachines. “We kennen de machines ondertussen door en door en zijn er tevreden van. Het bedrijf heeft een voorkeur voor compacte 200 pk trekkers. Deze zijn in te zetten voor alle werken. Het zijn goede, zuinige trekkers met een ongelooflijk comfort, maar spijtig genoeg gaan ze ook wel eens stuk. “Voor een onderneming als de onze wordt elk exemplaar nieuw aankopen onbetaalbaar. Daarom kiezen we de laatste jaren geregeld voor jong gebruikte met beperkt aantal bedrijfsuren op de teller. Ook voor de nieuwe Lexion 630 die we bestelden vroeg men een forse meerprijs t.o.v. dezelfde machine die we drie jaar eerder kochten.” In 2012 kwam er een gloednieuwe Jaguar 890. Een bewuste keuze voor een machine van de vorige reeks omdat deze een uitstekende reputatie had, met een prijskaartje dat lager lag dan het recentste 900-model..
Bij vrachtwagens is dat net omgekeerd. “De tweede Volvo die we aanschaften was gedaald in prijs omwille van de transportcrisis. Spijtig genoeg kennen we die trend niet bij landbouwmachines”, klinkt het. “Reden te meer om bewust kleiner te blijven en verder te doen zoals we bezig zijn. Bij de uit te voeren werken staan de verwachtingen van de klant centraal. Door overal zelf bij betrokken te zijn, maken we het ons tot doel om kwaliteit te leveren tegen een eerlijke en correcte prijs. De klanten waarderen het dat we onze afspraken stipt proberen na te komen.”
Winter doorbrengen in werkplaats
Willy heeft de reputatie om met een goed onderhouden machinepark voor de dag te komen.
In de winter gaat alles door de ‘onderhoudsmolen’. “Het begint met zuiver spuiten en demonteren. Vervolgens controleren we alles zorgvuldig op breuken en slijtage, zodat de machines met nieuwe onderdelen en voorzien van de nodige oliën en vetten een nieuw seizoen kunnen aanvangen”, verduidelijken Willy en Arne. “Daar begint het rendement van het werk dat we leveren gedurende het jaar. Met onze hakselaars en maaidorsers hebben we afgelopen maïscampagne maximum twee uur stil gelegen. We moeten wel toegeven dat het uitzonderlijk goed marcheerde vorig jaar.” Ook het optimaliseren van bestaande machines past in de wintervisie van de Balenaars.
‘Swinging’ Vervaet
Vorig jaar stond Kemps voor de keuze. Ofwel kocht hij een trekker ofwel ging hij voor een rebuild Vervaet. Beide opties kostten ongeveer evenveel waardoor de knoop snel doorgehakt was. In Balen zijn ze uiterst tevreden over de prestaties van hun driewieler. “Alleen is het voertuig niet gemaakt om veel over de baan te ‘sjezen’. Dan hobbelt hij nogal”, zegt machinist Arne, die het graag vooruit laat gaan. “Grote melkveehouders willen alles geïnjecteerd zien met de zelfrijder. Verschillende van hen hebben een aanzienlijke huiskavel zodat ik rechtstreeks zuig uit de put.” Jonas voert de mest aan met opleggers als de weiden verder weg liggen. Het gebruik van mestcontainers is niet interessant omdat de percelen onvoldoende groot zijn.
Hobby- en paardenboeren zijn eerder geneigd te kiezen voor het bemesten met tractor en ton. Kemps heeft twee Joskin-vaten van 16 en 22 m³ uitgerust met sleepvoetbemester. Verder zet de loonwerker een Record en Dezeure in met tractie voor het spreiden van mest. De tractie is geen overbodige luxe. Links en rechts zitten er verraderlijk natte stukken bij. Bouwland injecteren doen ze zelden, de landbouwers werken de mest liever zelf onder. Om zo efficiënt mogelijk te werken, en de beschikbare techniek een gans jaar te kunnen benutten, past op elk chassis, met uitzondering van de 16-kuubstank een bijhorende silagebak.
Voorjaarsgekte
Het moment van overal tegelijkertijd te moeten zijn zit er weer aan te komen. Het mestverhaal slorpt al veel aandacht op en dan is er nog ploegen, zaaien en inkuilen. Kemps heeft twee 4-schaar ploegen waarvan één Lemken met vorenpakker. Voor het planten van maïs gebruiken ze twee Kongskilde 6-rijers en een Gaspardo van acht. In vergelijking met maïs is het zaaien van gras en graan beperkt.
De gekte barst pas helemaal los als ook het gras erbij komt. “Maaien doen we sporadisch bij paardenliefhebbers. Wij besteden het grote werk net zoals het schudden en harken liever uit aan een collega die zich daarin gespecialiseerd heeft. Net voor we starten met inkuilen rukt hij uit met zijn hark.” Het bedrijf heeft twee Claas Jaguars en Veenhuis-combiwagens voor het verzamelen van voordrooggras. Kuilen rijden ze vast met een NH-bulldozer. Vierkante balen persen en wikkelen ze met NH en Kverneland, ronde met een McHale-perswikkelcombinatie en kleine pakjes hooi en stro met Welger en Claas. In de zomer worden de twee Lexions voorzien van een graancoupe. Veel graan staat er niet, maar Kemps schiet een collega ter hulp in Vlaams-Brabant waar het gewas wel aanwezig is.
Liesbeth verwent medewerkers
Zoals bij vele loonwerkers is ook in Balen de maïsoogst heilig. Om iedereen uitgeslapen achter het stuur te hebben zitten wordt de laatste maïs om tien uur ’s avonds gehakseld en gedorsen. Daarna keert iedereen naar huis om alles te smeren en vol te tanken. Ondertussen bereidt Liesbeth een warme maaltijd zodat de chauffeurs recht het bed in kunnen thuis. “Het moet niet goed zijn als het maar veel is”, lacht de bazin. “Maar ik kan zeggen dat de stevige boerenkost wel in de smaak valt.” Als alles meezit en ze niet achter raken op schema, want het durft in Balen en omgeving wel eens nat zijn, wordt er zondags niet gewerkt.
Kemps maakt veel CCM voor varkensboeren. In 2012 zijn ze zelfs eerder beginnen dorsen dan hakselen. Op sommige stukken was de maïs verdroogd toen. Voor het malen van de korrels doet de firma beroep op verschillende collega’s. “We hakselen en dorsen in twee teams, chauffeurs op overschot hebben we niet. Zo’n maalmolen is trouwens alweer een flinke investering die men beter gezamenlijk gebruiken kan”, vindt Willy. “Natte gronden dorsen we op rupsen, we blijven dus zeker niet wroeten met de machines op banden om de laatste stengel maïs af te krijgen. Vast rijden is echt stressen. Bij het hakselen komen we met onze tractiewagens al een heel eind. Als dat niet meer lukt halen we de winch.”
Uitkijken voor fietsers
De zaakvoerders zijn telkens blij dat het seizoen erop zit en alles verlopen is zonder ongelukken. “Want sommige wielertoeristen kunnen er wat van. Velen weigeren enige centimeters uit te wijken op de al zo smalle baantjes. We doen echt ons best om voorzichtig te rijden en matigen snelheid waar het moet. Als we allemaal een beetje aan de kant gaan komt het goed”, luidt het.
Ook Jonas, Arne en Karlijn durven de baan onveilig maken. In hun vrije tijd zijn het rally-piloten. Die hobby voeren ze gelukkig uit op een gesloten rally-cross circuit. Alleen als het werk het niet toelaat skippen ze een competitiewedstrijd. Willy had zijn oude hobby enduro-rijden terug opgenomen, maar een rugoperatie heeft dit nu weer op een laag pitje gezet. Samen met Liesbeth zoekt hij af en toe zonnige oorden op in de winterperiode. De boog kan niet altijd gespannen staan!
Bedrijfsprofiel
Loonbedrijf Kemps uit Balen is een familieonderneming in het oosten van de provincie Antwerpen met Willy (53) en Liesbeth Claessen (52) als zaakvoerders. Hun twee zonen Jonas (29) en Arne (26) zitten mee in de zaak terwijl dochter en allround medewerkster Karlijn (22) zich bijschoolt tot boekhoudster. Transport en uitrijden van drijfmest vullen samen met het oogsten van ruwvoeders en korrelmaïs een groot deel van de agenda. Hun actieradius voor het landbouwloonwerk situeert zich binnen de straal van 30 km. Zo helpen ze klanten in Brabant en Limburg.
Liesbeth stuurt haar troepen en regelt de administratieve kant van het verhaal. Willy en Arne spenderen naast het veldwerk veel tijd in de werkplaats. Onderhoud is belangrijk voor de Balenaars. “Afspraken nakomen en kwaliteit afleveren zijn onze streefdoelen. Dat kun je alleen verwezenlijken als je werkt met machines die in topvorm verkeren.” Jonas is zaakvoerder van zijn eigen mesttransportbedrijf. Enkele vaste opdrachten maken het dat hij twee arbeidskrachten op de baan kan houden.
De loonwerker heeft met acht Fendt-tractoren en vier Claas zelfrijders betrouwbaar materieel in huis. Met de vervanging van een maaidorser door een tweede Claas Lexion en de aankoop van meerdere banden-combinaties is het budget van Kemps opgesoupeerd voor 2014. De afgelopen jaren lag de nadruk op het vernieuwen van de oogstmachines en de aankoop van een Vervaet. Voor de volgende jaren zijn de tractoren aan de beurt, om het bedrijf zo klaar te maken voor de derde generatie, die met Niko, Fien en Sanne reeds in de startblokken staat.