De broers Jelle en Jonas Vermote willen op korte tijd zoveel mogelijk werk verzetten. Dat straalt hun machinepark ook uit: capaciteit. Op maandagmorgen beginnen ze er aan. In de loop van de week kennen ze weinig of geen grenzen, op zaterdag bollen ze uit om op zondag te genieten van een welverdiende rustdag met het gezin, als dat enigszins past tenminste.
Geen schoolganger
Naar school gaan was niet meteen de favoriete bezigheid van Jelle Vermote uit Pollinkhove. Reeds op zijn zestiende werkte hij via een leercontract bij loonwerkers in de buurt waar hij veel ervaring opdeed. Jelle leerde injecteren met sleepslangen en had snel de smaak te pakken. Wanneer hij afstudeerde en zijn nieuwe werkgever enkel mesttransporten voor hem in petto had, miste hij het injecteren. Eind 2011 kwam Vermote een sleepslangencombinatie tegen op de veilingsite van Troostwijk van een loonwerker uit Zeeland die stopte. “Omdat ik nog geen btw-nummer had, heeft Vervaet het bod voor mij uitgebracht. De John Deere 6530 met Roelama-bemester, pompwagen en haspel waren amper twee jaar oud en vormden de ideale set om te starten. De chauffeur van de vorige eigenaar was zelfs zo vriendelijk om ons in gang te helpen”, vertelt Jelle. “Aan de pompwagen schakelde Jelle de hulp in van een collega die ook zijn tractor meebracht, op zijn beurt hielp ik hem later op het seizoen met het maaien van wegbermen.” Het was de vierde combinatie in de streek en Jelle injecteerde dag en nacht. Zijn ouders moesten hem recht zetten, anders geraakte hij niet meer uit bed.
Later op het seizoen specialiseerde de loonwerker zich in het inkuilen van gras met de aankoop van twee Krone dubbeldoelwagens. De stap om dan nog een hakselaar te kopen was klein, zeker wanneer de boeren er zelf achter vroegen omdat een collega-loonwerker stopte. Het werd een occasie Krone V8. Soepel liep het niet, omdat het erg nat was dat najaar.
Fortuin aan LED-verlichting
Vermote werkt met veertien Vario-trekkers, de traptractor van de kleine Julien tellen we niet mee. Met twaalf stuks haalt John Deere de bovenhand, maar het zijn wel de twee Steyr Terrus met hun 300 pk die de kroon spannen. Met dank aan vader Hans, hij is de Steyr-fan van de familie. De broertjes verkiezen een exemplaar van 200 pk uit de 6R-serie. In 2017 kochten ze er vijf, drie in 2018 en de jongste twee kwamen er dit jaar bij. Jelle en Jonas gaan voor de hyper uitgeruste versies met onder andere lederen stoel, frigobox en gps. Alle machines zijn uitgerust met LED-verlichting zodat ze in optimale omstandigheden kunnen werken als het donker is, ook naar zichtbaarheid toe op de weg is LED een pluspunt. Verder verwachten de broers veel van JD-Link, de app waarmee ze hun JD-machines kunnen monitoren. In de toekomst wil de loonwerker zijn agenda en facturatie koppelen aan dit systeem. Aangezien ze het hele jaar door lang transport doen, draaien de meeste trekkers 1.500 uren per jaar. In het verleden gingen ze jong van de hand, nu mikken ze op 10.000 uren.
Vruchtbare samenwerking
Drie jaar lang liet Jelle mest aanvoeren, in 2016 investeerde hij zelf in transport. Bij Deroo uit Vleteren bestelde hij drie 3-assers en een pompwagen met compressor en quad. “De constructeur kon snel leveren en maakte alles op maat zoals ik het wilde. Het begin van een vruchtbare samenwerking.” Ook zijn broer Jonas kwam mee in het bedrijf, die reed eerst drie jaar in de groenten. Voor hem stond meteen een tweede sleepslangencombinatie klaar, identiek aan degene die ze al hadden. De loonwerker werkt graag met dezelfde machines zodat klanten geen uitgesproken voorkeur kunnen hebben. Ondertussen zijn de twee Roelama-bemesters vernieuwd en kwam er een derde van het merk Schouten bij. De fabrikant kwam recent met een lichter en eenvoudiger model dat 1.000 kilogram minder weegt op de markt. “Sleepslangen is een hype ten koste van onze Vervaet-zelfrijder die we vervingen voor een Schuitemaker Robusta met schuifas. Daarmee bemesten we de kleinere percelen. Ondertussen zijn er nog drie Deroo 3-assers bijgekomen waarvan één dubbeldoeltank waarmee we pompen aan de sleepslangen. Zelfs dan nog is er transport te weinig, maar dat besteden we liever uit. Je kan blijven bijkopen, maar je moet ook het personeel in de winter aan de wiggel houden.”
Van maaien tot oogsten
De bedrijven groeien, op één hand kan Vermote ze niet tellen de boeren die 300 koeien melken. “Het is vaak middag wanneer ze op het land kunnen en dat brengt stress met zich mee, zeker wanneer ze moeten maaien. We zien daar veel potentieel, vandaar de aankoop van een triplemaaier en bandhark van Kuhn. Jammer genoeg zijn die machines pas na de tweede snede toegekomen wanneer de piek achter de rug was. Volgend jaar hopelijk meer succes.” Om hun nieuwe activiteit in de verf te zetten, organiseerden de broers hun eigen grasdemo. Maaien doen ze op gps waardoor ze telkens een werkgang kunnen overslaan en minder moeten manoeuvreren. Door met de transportbanden van de hark te spelen zijn er allerhande combinaties mogelijk en kiezen ze zelf hoe dik ze de zwaden maken. Bovendien komt er veel minder zand in het gras dan bij het traditionele harken.
Voor het hakselen is er een JD 8700, maar het bedrijf raapt 70 % van het gras op met vier Schuitemaker-opraapwagens. Zowel de tandems al de 3-assers zijn uitgerust met Mitas 850/50R30.5 banden. Deze hoge brede banden maken er de perfecte dubbeldoelwagen van. Minder insporing en een hoge bodemvrijheid maken ze interessant voor de maisoogst.
Extra seizoen in de zomer
Voor de tweede zomer op rij is het bedrijf dag en nacht in de weer met beregenen. In de streek staan veel groenten zoals bloemkolen, ajuin en courgetten die snakken naar water. Vermote heeft één Deroo-tank met een spuitkanon bovenaan de tank, nog een andere ton is uitgerust met een 33-meter brede spuitboom. “Dit systeem werkt het mooiste en heeft een rendement van 150 kuub per uur als de andere tonnen voldoende water aanvoeren in de container. Nog zo’n opkomende activiteit is het poetsen van mestbassins. Niet meteen het properste werk, maar aangezien er verschillende mestverwerkingen zijn, is dit een gat in de markt.” Na enkele jaren komt er heel wat slib te liggen in de mestsilo’s. Met twee quads uitgerust met een schaaf duwen ze het slib naar het afvoerputje om het vervolgens op het land open te spreiden. De Vermote’s dromen luidop van een betonpomp met arm van 40 à 50 meter zodat ze zich hier verder in kunnen specialiseren. Maar zelfs op de occasiemarkt zijn die duur in aankoop.
Nieuwe Deroo-silagewagens
Vorig jaar pakten de broers uit met de komst van twee Deroo-silagewagens. De eerste die de machinebouwer vervaardigde en onlangs nog te bewonderen op de Werktuigendagen in Oudenaarde. Omdat de twee in het verleden eerder succesvol samenwerkten, was de keuze snel gemaakt. Net zoals bij de aaltonnen hadden de broers hun zeg in de bouw. “Het werd een prachtige wagen met een laadvermogen van 50 m³ voorzien van Strobbe-assen voor een zuiniger verbruik. De kar is elektrisch gestuurd en heeft tractie. Ladingverlies wordt voorkomen door een afdekzeil.” Veel werk op korte tijd verzetten is het moto van de firma. Om de 12-rijer bij te houden, gaan ook de opraapwagens en Dezeures mee. Twee identieke Case-bulldozers rijden de kuilen netjes vast.
Daarna is het tijd voor de grote kuis, daar gaan ze bij Vermote niet licht over. Zelfs de wielen worden gedemonteerd net zoals alle andere losse onderdelen. Daarna start Jonas zijn onderhoudsronde. In de winter gaan de broers naar Plopsaland de Panne, niet voor het plezier maar voor het poetsen van alle waterattracties. Hopelijk kan er een ticketje af zodat ze ook eens kunnen genieten met het gezin.
Bedrijfsprofiel
Nog even actief in het West-Vlaamse Gijverinkhove, maar volgend jaar trekken Jelle (30) en Jonas (26) Vermote met hun hebben en houwen naar Vleteren waar ze een nieuwe loods zullen neerpoten. Naar loonwerkersnormen zijn ze nog maar pas bezig, de broers mogen fier zijn wat ze de voorbije zeven jaar verwezenlijkten. Heel het jaar rond zijn ze bezig met mest met een piek in het voorjaar. Meer dan 70 % van Vermote’s omzet vloeit voort uit deze activiteiten. Verder zijn ze bezig met het oogsten van gras en mais. Sinds enkele maanden maaien en harken de broers, de boeren moeten juist het gras schudden en Vermote doet de rest. Het werkgebied ligt 30 à 40 kilometer rond de deur met Gistel en Ploegsteert als eindhalte.
Boeren die bellen komen uit bij Jelle. Hij maakt de planning en pleegt overleg met zijn jongste broer. Als er na zijn administratieve taken tijd overschiet, kruipt hij achter het stuur. Sleepslangen doet hij enorm graag, maar meestal is het de derde combinatie die hij bemant.
Jonas is de meest technische en zorgt ervoor dat alles gesmeerd verloopt. Hij injecteert veel mest met de sleepslangen en geeft het stuur van de hakselaar niet vlug af. Ook vader Hans is actief in het bedrijf, hij rijdt vooral met de mestton en opraapwagen. De loonwerker rekent op zeven ingeschreven chauffeurs.
Dit tempo houden de broers naar eigen zeggen nog twintig jaar vol. Daarom wordt er volop gewerkt aan opvolging. Jelle en Stephanie hebben drie kinderen; Michelle (6), Julien (4) en Annabelle (1). Jonas en Julie verwachten hun eerste spruit begin februari.