Project met lange levensduur voor omgeving en personeel
2017 wordt een druk jaar voor Martijn Van Gastel. Voor de overname van een collega loonwerker zocht hij een sterke partner. Vanaf volgende maand start de mestspecialist een samenwerking met firma Van Eijck uit Alphen. Samen gaan ze een duurzame en efficiënte onderneming uitbouwen met een uitgebreid aanbod voor een breed publiek. “Het partnerschap moet zowel voor chauffeurs als omgeving een win-winsituatie worden.”
Groot mestafzetgebied
De start van Loonbedrijf M. van Gastel situeerde zich in 1993 wanneer Martijn en Lizette een Vervaet-driewieler kochten. Van Gastel werd groot op het kleinschalig loonbedrijfje van vader Geert en hakselde samen met zijn kameraad Anton Goosen gras en maïs. De kleigebieden in en rond Woensdrecht waren een perfecte afzetgebied voor de Oost-Brabantse mest. Het was een succes. Dag en nacht was Martijn op zwier met de zelfrijder. Na drie jaar was het welletjes en kwam er een tweede Vervaet die bestuurd werd door Richard. Wegens tijdgebrek werd het onderhoud destijds noodgedwongen uitbesteed. In ’98 verhuisde de ondernemer van Woensdrecht naar de huidige locatie in de Wouwse Plantage. De loonwerker legde goede contacten met transporteurs van mestproducten waardoor het afzetgebied flink uitgebreid kon worden. De mentaliteit van meer te willen bieden dan standaard en chauffeurs die er een wedstrijdje van maken perfect werk te leveren, wordt nog altijd erg gewaardeerd door de klant.
Wanneer de wetgever snoeit in de mest uitrij data, is dat een streep door de rekening. Om het gat na de zomer op te vullen besluit Martijn te beginnen met het rooien van bieten, de eerste oogstmachine kwam er in 2009. Ook met de rupskraan die ze gebruiken voor het laden van vaste mestproducten, voeren ze af en toe een grond- en sloopwerk uit.
VANEIJCK – VANGASTEL
Begin vorig jaar hoorde Martijn dat er twee loonbedrijven in de buurt de activiteiten zouden stopzetten of verminderen in 2017. Eén daarvan is het bedrijf van Anton Goosen, zijn vriend, waarmee hij vroeger hakselde. “Een mooie kans”, vertelt Van Gastel. “Maar ik heb niet de ervaring om op korte tijd een massa gras in te kuilen en ook financieel valt zo’n overname niet te onderschatten. Ik heb geen zin om op mijn gezicht te gaan, het moest op een verantwoorde manier gebeuren. Daarom heb ik Ronald, Ton en Simon van Eijck aangesproken. Een voorbeeldbedrijf waar ik in het verleden mee samen werkte. Zij zijn innovatief, hebben ervaring en slagkracht in huis. De mannen die ik nodig heb. Gelukkig waren ze enthousiast. Het concept dat zij in Alphen hebben, gaan we naar hier kopiëren. Loonwerk 2.0, al proberen we het ouderwetse woord ‘loonwerk’ niet in de mond te nemen en spreken we van ‘AGRO, GROND & GROEN’. Loonbedrijf M. van Gastel gaat helemaal op in de nieuwe BV waarin ook van Eijck investeert. Samen komen ze naar buiten onder de naam ‘VANEIJCK – VANGASTEL’. “
Efficiënt werken
Bij de overname van Goosen komen onder andere vijf Fendt-trekkers, een Krone Big X 700- hakselaar en twee Strautmann-opraapwagens mee over. “We gaan goed kijken welk materieel we nodig hebben, want in Alphen staan nog machines die niet aan hun maximum zitten. In begin zal het zoeken zijn. Maar als we merken dat we te weinig capaciteit hebben, wordt er onmiddellijk geïnvesteerd. Bij de startfase zullen we kort op de bal spelen en wekelijks overleg plegen”, klinkt het. Verder is het een geruststelling dat Anton Goosen zich zal blijven inzetten voor de nieuwe BV. Ook planner Richard krijgt een belangrijke rol, hij wordt het aanspreekpunt van het bedrijf. Hij zal alles efficiënt inzetten en zien dat ze elkaar niet voor de voeten rijden. Ze gingen al 75 kilometer noordwaarts en van Eijck zit op diezelfde afstand naar onder toe. Een groot gebied met zand-, leem- en kleigrond. Allicht kunnen ze ergens aan de slag of is er toch een stuk waar de bui niet viel. Is er een tekort aan bieten, dan is er misschien een overschot aan de andere kant.”
Meer Vervaet dan trekkers
Tot voor kort had van Gastel meer Vervaet dan trekkers in huis. Een driewieler voor het sleepslangen, een vijfwieler voor vaste mestproducten en één voor vloeibare. Met twee bietenrooiers is de verzameling voorlopig compleet. Want ook deze winter deed Martijn zaken in Biervliet. De vijfwieler wordt vervangen door een nieuwe en er komt nog een rebuild-driewieler bij waardoor de teller op zes komt. Die laatste gaan ze volledig strippen tot een kale zelfrijder. Daarna monteren ze een zwenkarm op het chassis die gebruikt wordt voor het sleepslangen. Dat doen ze in de ordelijke werkplaats waar ze eveneens onderhoud en herstellingen uitvoeren. Verder heeft Martijn een Challenger-rupstrekker en een Fendt 920 en 924. Die staan wisselend aan de Kurstjens 3-asser met weeg- en bemonsteringinstallatie. Van Gastel is niet merk gebonden, maar kiest voor kwaliteit.
Sleepslangspecialist
De eerste sleepslangcombinatie van de loonwerker was een Vervaet 3-wieler met een buffertank van vier kuub. Daarna kwam de Challenger er bij. “De rupstrekker is met een bodemdruk van 0,38 kg / cm² op papier de perfecte combinatie. Toch gebruikten we hem vooral op geploegd land omdat hij wringt bij het draaien op de kopakker. Daarom gaan we nu verder met de gestripte Vervaet. Met de bandenmachine kunnen we alle percelen in één keer mee doornemen. De zwenkarm wordt zo laag mogelijk op het chassis bevestigd zodat de druk mooi verdeeld wordt over de zelfrijder. Hoe hoger de arm, hoe meer druk op de achterbanden. Een buffervat komt er niet op, dat kost meer energie dan rechtstreeks pompen. Beide combinaties zijn voorzien van een twaalf meter brede bemester met sectieafsluiting en GPS.” Martijn kocht deze winter drie GPS-systemen van JD. Hij houdt van eenvoud, alles hetzelfde is makkelijk. Vanaf half februari gaan ze eerst meehelpen op de grote weilanden van de veehouders zodat de vijfwieler het later alleen aan kan. Daarna trekken ze naar de polder. In het voorjaar huurt Van Gastel nog anderhalve à twee sleepslangcombinaties bij. Als het goed gaat lossen dagelijks zo’n 30 vrachtwagens per combinatie.
Deze reportage verscheen eerder in “De Loonwerker 01/2017”. Wil je graag een abonnement? Surf dan snel naar onze agroshop!
Tekst en beeld: Tom Govaerts