“Zorgen dat de klanten voor ons supporteren!”
Passie voor landbouw- en grondwerken staat er te lezen op de sweaters van de broers Tom en Nick Oste uit Bazel. Waar het hart van vol is, loop de mond van over. Dat is ook te horen aan hun enthousiasme, het duo heeft nogal een luid stemvolume. “Een eigenschap die we meekregen van ons ma”, klinkt het letterlijk.
Niet blij met verrassing
Tom en Nick Oste waren blij verrast toen ze hoorden dat ze hun verhaal in De Loonwerker zou verschijnen. Het ondernemerschap werd hen dan ook met de paplepel ingegeven. Vader Michel heeft een bescheiden grondwerkbedrijf met één werkman en moeder Godelieve runt een melkveebedrijf van 60 melkkoeien. Ook de verhuur van springkastelen neemt ze er graag bij. Werk genoeg zodat de broers na hun schoolcarrière onmiddellijk thuis aan de slag konden.
Wanneer Michel in 2006 een perswikkelcombinatie kocht zonder medeweten van zijn zonen, flakkerde het loonwerk terug op. Tot ’99 hakselden ze immers zelf maïs. Een activiteit die ze staakten omdat ze brand hadden in de hakselaar. In 2009 staken de broers hun spaarcenten in een occasie FX 450 en twee oude silagewagens. “Onze verrassing werd niet in dank afgenomen bij onze ouders”, vertelt het duo. “We gingen thuis van het erf vliegen en ze zouden hun huidige loonwerker bellen. Toch hadden zes boeren beloofd dat wij de maïs bij hen mochten hakselen. Uiteindelijk hielden er twee woord. Wij hebben hard gewerkt aan onze silagewagens om ze op punt te zetten. Die verkochten we dan om zelf weer grotere wagens aan te kopen. In 2011 tikten we een 42 m³ Joskin op de kop waar we zelf een tweede tractie-as onder monteerden.” Ondertussen kochten ze een FR demo-hakselaar en in 2013 kwam er een tweedehands Dewa 3-asser bij die ons veel extra werk opleverde. Boeren met maïs verder van het erf belden ons omdat ze zagen dat wij transportcapaciteit hadden. Dag en nacht hakselden we. Om rust te verkrijgen kochten we eind 2014 een tweede hakselaar, maar ook die machine, zit nu al aardig vol geboekt.”
Denker & doener
De twee broers zijn verschillend van karakter en vullen elkaar perfect aan. Tom is de denker en het aanspreekpunt van de firma. Als pr-man streeft hij naar een goede en vriendschappelijke band met de klant. Er moet sprake zijn van een wederzijds respect. Tom maakt eveneens offertes en berekeningen voor afbraak- en grondwerken. Vaak zijn de prijzen overeengekomen en is alles per mail bevestigd voor de werken aangevat worden. Tom is zo’n kraan- en stuntman die een flesje Cola vastgrijpt met de kraan zonder het te breken. Nick is de doener. Hij houdt van het ruwere afbraakwerk en is een kei als het op lassen en construeren aankomt. Op de oudste Dewa-3-asser paste hij de sturing aan zodat de kar zonder problemen achter elke tractor kan. “De mannen van Dewa hebben er een half uur op staan kijken”, lacht Nick. Hij bouwde zelf twee verdichtingswalsen voor het aandrukken van de gras- en maïskuil. Verder leidt en doet hij het werk in de garage samen met de gemotiveerde werkmakkers zodat alles tijdig onderhouden wordt, 75 % van de reparaties wordt binnenshuis uitgevoerd. Ze hebben zelf een apparaat voor het persen van flexibele leidingen. Toch moet Nick het rustiger aan doen. In december is hij geopereerd aan een hernia. Een zware operatie die ze noodgedwongen uitstelden omdat het Agribex was. In de rolstoel kon hij de beurs alsnog bezoeken.
New-Holland mannen
Op enkele jaren hebben de broers met elf trekkers, twee hakselaars, twee groot- en kleinpakkenpersen flink geïnvesteerd bij New Holland. Die aankopen doen ze bij twee verschillende dealers waar ze een goede service en verstandhouding genieten. De lichtste tractor telt 125 pk, de zwaarste 270. Dit jaar kochten Tom en Nick een T7.175 en T7.250 om de vloot te versterken. De laatste is nog een stockmodel van de vorige reeks. “Die was financieel interessanter dan het nieuwe model. Het is steeds goed uitkijken en rekenen. Hopelijk wordt het snel terug beter bij de boeren. Hoe lang de tractors meegaan hangt af van ons buikgevoel. We hebben een T7050 vario met 15.500 uren op de teller. Een trekker waarvan ze uitermate tevreden zijn.”
Afbraakwerken goed combineerbaar.
De firma Oste maakt alles met de grond gelijk als het moet. Hiervoor beschikken ze over vier Terex-minigravers, een Atlas-bandenkraan en drie rupskranen van het merk Doosan.
Het zijn serieuze projecten die perfect combineerbaar zijn met het loonwerk. “Meestal is er geen einddatum vooropgesteld”, zegt Tom. “Als er iets tussenkomt, kunnen we direct naar huis om aan het gras te beginnen.” Afbraakmaterialen verwerken ze niet maar voeren ze af. Daarvoor gebruiken ze zes gronddumpers en twee vrachtwagens. Het bedrijf schafte negen OBU’s aan voor het registreren van de kilometerheffing die begin april in voegen ging. Een kost die ze doorrekenen aan de opdrachtgever.
Nieuwe machines
In februari moest de dikbil-mestton met knikdissel plaats ruimen voor een rebuild van Vervaet. De zelfrijder bleek de perfecte aanvulling in het mestverhaal van Oste. “Zeker dit voorjaar waar het lang nat was, hebben we veel geïnjecteerd op gras- en bouwland met de driewieler. Bovendien sparen een trekker uit die voor iets anders kan dienen.” Het bedrijf heeft 3-assers van Dewa, Joskin en Dezwaef. Die laatste is uitgerust met één aangedreven as en hefinrichting om te kunnen injecteren op lange afstand.
Eind april namen Tom en Nick een nieuwe Kverneland-Accord-maïszaaimachine in gebruik. Deze is GPS-gestuurd en werkt met sectieafsluiting. Ook gras harken is nieuw voor de broers. Vorige maand stond de telefoon roodgloeiend met de vraag of de loonwerker wou inspringen met het harken van gras. De firma kocht prompt een Pöttinger met een werkbreedte van 8,4 meter. Op percelen die gemiddeld één hectare groot zijn is dat meer dan voldoende. Verder pakte de loonwerker nog uit met een primeur. Göweil leverde zijn eerste perswikkelcombinatie in Vlaanderen aan de mannen van Bazel. De vorige was één van Claas-Göweil-combinatie waarvan de wikkelaar als enige nooit haperde. Vandaar dat de Oostenrijkse machinebouwer zijn kans verdient.
Wilt u op de hoogte blijven van wat er omgaat in de wereld van loonwerk en landbouwmechanisatie? Neem dan snel een abonnement op De Loonwerker!
Tekst en beeld: Tom Govaerts
Bewaren