“Werken voor een kritische generatie.”
Na de drukte van de maïsoogst zijn ze bij De Ridder bezig aan een inhaalmanoeuvre in het grondwerk. Verder moet er veel gepoetst en onderhouden worden. Kalm zal het zeker niet worden deze winter, maar zondag is het rustdag. Dan gaat Marc tot ’s middags met de kaarten spelen.
“Kon het loonwerk niet missen”
Het landbouwersgezin De Ridder uit Eksaarde, een deelgemeente van Lokeren, begon in 1958 met loonwerk. Met vier broers en twee zussen was er arbeid over om bij te klussen. Toch verliet Marc het nest in ’75 en trouwde hij met Magda Genbrugge. Drie jaar lang werkte hij als strotransporteur en reed hij vaak op en af naar Frankrijk. Toch miste hij dat loonwerk. In 1978 kreeg Marc de kans het ouderlijke bedrijf samen met zijn twee andere broers over te nemen. Ze hadden een mooi bedrijf en reden in die tijd al met twee hakselaars. Ook in het grondwerk waren ze reeds actief.
Bijna 40 jaar later heeft Marc minder moeite om te stoppen. “Het is goed geweest, als loonwerker worden we regelmatig geconfronteerd met stress. Enkele jaren geleden kreeg ik een serieuze waarschuwing toen mijn hart in de problemen raakte. We werken voor een kritische generatie boeren, ze zijn groot geworden en kunnen zich niet permitteren dat het misloopt met de oogst. Ondanks het feit dat we met recent materieel rijden, werden we één keer afgerekend doen we stil stonden met een breuk. In het grondwerk gaat het er gelukkige gemoedelijker aan toe”, lacht De Ridder. “Nu is het aan Thomas en Willem. Toch zal ik hen regelmatig komen helpen. Er zijn nog werkjes die ik niet graag afgeef.”
Toevallig met Fendt buiten gerold
In het verleden reden ze met Renault en Case International, nu zien we nog één International Case 1155 naast diverse Claas en Fendt traktoren bij De Ridder. Toen Renault Claas werd, is de loonwerker mee overgeschakeld. Toch vertoonden ze in die tijd enkele kinderziektes. “Toen de nood hoog was en we in panne stonden, was het de Fendt-dealer die ons depanneerde. Zo zijn we per ongeluk bij Fendt terecht gekomen, we hebben er vijf nu. Ondertussen staan de Claas-tractoren op punt en van de drie stuks die we hebben, zijn we tevreden.” Met trekkers tussen de 90 en 330 pk heeft de loonwerker voor elk soort klus wel het gepaste werkpaard in huis. Doorgaans worden ze op 10.000 uren vervangen, maar de Fendt 924 zit daar met zijn 17.000 uren een stuk boven. Alles begint met een goed onderhouden machinepark. Standaardzaken en kleine reparaties worden binnenshuis uitgevoerd, het grote werk wordt uitbesteed.
In Eksaarde zijn ze trouw aan hun huismerken. De vijf vrachtwagens zijn M.A.N., de oogstmachines zijn Claas, de silagewagens Record en het grondverzetmaterieel is Hitachi en Caterpillar.
Dit artikel verscheen eerder in “De Loonwerker 11/2017”. Wil je graag een abonnement? Surf dan snel naar onze agroshop!
Tekst: Tom Govaerts Beeld: Tom Govaerts