In 1993 bracht Claas de Jaguar 800 op de markt. Volgens de fabrikant de eerste no-nonsens veldhakselaar zonder poespas en met een geheel nieuwe opzet.
In 2008 introduceerde Claas met de 900-serie van het type 494 en na het type 497 volgde in 2017 het huidige type, de 498. Op de komende Agritechnica toont de fabrikant de laatste doorontwikkelingen en de nieuwste en meest vermogende Jaguar 990 (type 502). De Jaguar 900-serie is momenteel goed voor 90% van de verkopen. Belgische loonwerkers willen veel vermogen en kiezen vaak voor een 960, 970 of zelfs 980 in combinatie met een 10-rijige maisbek. Nederlandse loonwerkers kiezen juist vaker voor een 930, 940 of 950 in combinatie met een 8-rijige maisbek.
Het type 498 kreeg onder meer een zwaardere vooras met diffentieelslot, een zwaardere rijaandrijving en de Cruise Pilot werd standaard. Hiermee past de hakselaar de rijsnelheid automatisch aan aan een gewenste (constante) motorbelasting of aan een gewenste (constante) gewasstroom. Hiernaast kwam er een hydraulische voorverdichting en beweegt de trommelbodem nu mee met het tegenmes om een goede snijhoek te kunnen blijven garanderen als de messen slijten.
Terwijl de Jaguar 800 voorzien is van een V-Classic trommel met verstelbare en dus ook instelbare messen, heeft de Jaguar 900 een V-Max Extended messentrommel. De V-Max trommels beschikken over ‘schepmessen’ met vulplaatjes en deze schroef je met twee bouten per mes vast op de trommel. Door de vorm van de messen en de vulplaatjes kan dit slechts op een manier en zijn ze automatisch juist afgesteld.
Lees het volledige artikel met gebruikerservaringen in De Loonwerker van oktober.