In 2022 viert Steyr dat er driekwart eeuw is verstreken sinds de eerste tractor van het merk werd gebouwd, een Type 180-model. Aanvankelijk waren de tractoren groen maar vanaf 1966 kregen ze de kenmerkende rood-witte kleuren waardoor ze zich altijd zijn blijven onderscheiden. Niet alleen wat betreft kleur maar ook dankzij de hoge constructiestandaarden. In ’74 verhuisden de assemblage en verkoop van tractoren van de stad Steyr naar St. Valentin, tot op de dag van vandaag de vestigingsplaats van het merk.
Steyr Konzept-tractor
Uiteraard zijn er in die 75 jaar een aantal belangrijke momenten geweest. Zo nam in 1996 Case Corporation, toen de moedermaatschappij van Case IH, de landbouwdivisie van Steyr over. Drie jaar later bracht Steyr de eerste tractoren met continu variabele transmissie op de markt. Tijdens Agritechnica 2019 onthulde het merk de Steyr Konzept, een futuristische tractor, die op unieke wijze innovatieve technologieën combineert. Het doel was om een milieuvriendelijk, maar tegelijk efficiënt en functioneel tractorconcept te creëren, dat toont hoe de toekomst van tractorontwikkeling eruit kan zien. Het hart van dit concept wordt gevormd door een modulaire hybride elektrische aandrijving. Die combineert een verbrandingsmotor, generator en verschillende afzonderlijk regelbare elektromotoren om energie te leveren waar deze nodig is.
Hybrid Drivetrain Konzept
Dit jaar wordt deze concepttractor opgevolgd door de Hybrid Drivetrain Konzept. Voor dit nieuwe concept lag de focus op het potentieel van elektrische aandrijfsystemen. Zo kan Steyr een lichtgewicht tractor met hoog vermogen aandrijven, met een reductie in brandstofverbruik van gemiddeld acht procent. Christian Huber, Vice President Global Tractor Product Management, legt dit uit aan de hand van een voorbeeld. “De sleutel tot efficiënt rijden op de weg is hoe snel het voertuig weer vaart kan maken nadat het moest vertragen. Het elektrische aandrijfsysteem dat we ontwikkelden, vereenvoudigt de terugkeer naar de maximale rijsnelheid. We kunnen die nu sneller kunnen bereiken dan met een conventionele transmissie.”
Supercondensator-technologie
“Hij is ook veel efficiënter in het behouden van zoveel mogelijk van de maximale snelheid wanneer men heuvelopwaarts rijdt. Dit bekomt Steyr hoofdzakelijk door de toepassing van supercondensator-technologie. Hiermee krijgt het tractorvermogen een boost wanneer de vraag groter is, wat een 25 procent snellere acceleratie oplevert. Hetzelfde geldt wanneer men met gebruik van werktuigen werkzaamheden in het veld verricht, om de piekbelastingen van zware trektoepassingen te kunnen ondervangen. Omgekeerd, als men heuvelafwaarts rijdt, is er een remvertrager voorzien die zorgt voor een constante snelheid met als gevolg minder slijtage en meer veiligheid. Tegelijk laadt die remvertrager de supercondensatoren terug bij.” Een ander voordeel van de elektrische aandrijving is dat men de vooras tijdens het keren kan verstellen. Dit maakt de draaicirkel ongeveer 1,50 meter kleiner dan die van een conventionele tractor met dezelfde wielbasis en dezelfde banden.
Werktuigen aandrijven
Dankzij de hoogspanningscontacten aan de voor- en achterkant is de Hybrid Konzept ook in staat om vermogen over te dragen naar de wielen van een werktuig, bijvoorbeeld van een ploeg. Hierdoor krijgt de volledige combinatie van tractor en werktuig meer tractie. Door koppelvectoring van het voor- en/of achterdifferentieel, kan het benodigde koppel naar de voor- en achterkant worden gestuurd. Dit zorgt ervoor dat beide assen optimaal presteren. “Dit wil zeggen dat we een variabel, on-demand 4WD-systeem hebben gecreëerd. Hierdoor minimaliseren we de gebruikelijke slip van de vooras die een conventionele tractor tijdens werkzaamheden met grondwerktuigen vertoont. Daardoor neemt zowel het brandstofverbruik als de beschadiging van de bodem af. Waarschijnlijk zullen we een aantal van de conceptuele ideeën in de toekomst op Steyr-producten terugzien”, aldus Huber.
Tekst en beeld: Seppe Deckx en Steyr