Meer productiviteit wordt in hoofdzaak gerealiseerd door machines groter en zwaarder te maken. Op een bepaald ogenblik kom je als constructeur echter in een grenszone waar bv. de verkeersreglementering (breedte, aslast) of het benodigde vermogen de beperkende factor is. Bij grootpakpersen is geweten dat de aandrijflijn het zwaar te verduren krijgt bij toenemende perscapaciteit.
Oplossingen zoals hydraulisch opstarten van de pers zijn een hulpmiddel, maar niet toereikend voor wie zijn productiviteit wil boosten. In volle oogstseizoen hebben loonwerkers regelmatig dagen van 50 à 60 ha stro die per pers erdoor moeten. De vraag vanuit de markt naar meer capaciteit komt niet alleen van loonwerkers, maar ook van strohandelaars die tonnage willen vervoeren. “Hoe maken we pakken (120 X90) van ruim 500 kg op 2,5m lengte en dit met 6 knopers?”, dat was de uitdaging voor de New Holland-ingenieurs. De oplossing is de New Holland Big Baler High Density (HD) die zowel qua styling als op technisch vlak sterk afwijkt van de Big Baler 1290 Plus, het vorige topmodel. Met het nieuwe loopmaster knoopconcept, de nieuwe Power Shift aandrijving, de hydraulische vering en aantal Isobus features zal deze nieuwe HD-pers heel wat juryleden bekoren. Op Agritechnica werd de HD-pers al bekroond met een zilveren medaille voor het innovatieve aandrijfconcept en voor het balercontrolesysteem in combinatie met de T7. Van de Agribex-jury kreeg de pers een zilveren aar.
Smart Drive concept
Het opstarten van een pers staat synoniem voor energievreten. Het beperken van de energiebehoefte bij de opstart was één van de basistargets bij New Holland. Bovendien wou men de energie gegenereerd door het vliegwiel met factor 2,3 verhogen. Meer energie kun je creëren door de diameter van het vliegwiel te verhogen, het gewicht te verhogen of de snelheid op te drijven. New Holland deed het alle drie, maar het verhogen van de snelheid in combinatie met de powershifttransmissie, die als sleutelcomponent fungeert, levert de grootste energiewinst. In de eerste versnelling wordt aan de uitgang 685 tpm gerealiseerd, waarna overgegaan wordt naar de tweede de versnelling die bij 1.000 tpm (op aftakas) resulteert in een snelheid van 1.440 tpm aan de uitgang van de door Walterscheid ontwikkelde transmissie. Dit hoog toerental maakt dat de kracht van de plunjer toeneemt tot 62 ton. Het aantal persslagen is met 48 per min gelijk gebleven. De uitgang van de transmissie is ook zo ontwikkeld dat er een mooie recht op recht aandrijving van de hoofdtandwielkast ontstaat. Deze tandwielkast hangt op het frame, waardoor er minder gewasaccumulatie plaatsgrijpt en het risico op brand ook afneemt. Algemeen kunnen we stellen dat het Smart Drive concept goed in elkaar zit zowel mechanisch als elektronisch. Zo zorgt een geïntegreerde rem ervoor dat de piston steeds op de juiste plaats stopt. Wanneer opnieuw opgestart wordt, doorloopt de piston terug een volledige cyclus vooraleer over te gaan tot persslag. Verder is ook een veiligheid ingebouwd waarbij de pers stilvalt als een overbelasting zich voordoet. Tenslotte kan per knopdruk de perscyclus stap per stap doorlopen worden waardoor het onderhoud vlotter kan verlopen.
Nieuw Loopmaster-dubbelknoopsysteem zonder touweindjes
Zwaardere pakken binnen een 6-knoperformule was het uitgangspunt. Er moest dus een andere oplossing komen voor het standaard dubbelknopersysteem. Door een standaard knoop te combineren met een Cormick-knoop wordt 26% meer treksterkte in hetzelfde touw gerealiseerd. Technisch wordt een nieuwe touwhouder ingebouwd. Het knopersysteem dient het touw ook niet vast te houden tijdens de formatie van de baal. Het gepatenteerde LoopMaster-knoopsysteem zal voor productiejaar 2020 ook op de Big Baler modellen beschikbaar zijn. Door de hogere treksterkte claimt New Holland met 6 knopers voldoende strakke pakken te kunnen maken. Voor een goed baalformaat werd het perskanaal uitgelengd tot ruim 4 m. Bovendien wordt met 7 dubbelwerkende cilinders (3 bovenaan en 2 op beide zijkanten) de baal mee vorm gegeven. Een ander voordeel van het Loopmaster-knoopsysteem is de afwezigheid van touweindjes die anders in het gewas of het voeder terechtkomen. Dit komt overeen met 46 kg of 6 km minder plastic vervuiling op een totaal van 10.000 balen.
Hydro-tandem met hydraulische vering
Deze nieuwe HD-pers heeft een hydro-tandemonderstel met bpw-assen en beschikt voor het eerst over hydraulische vering. Dit maakt natuurlijk deel uit van het totaalconcept waarbij er gewerkt wordt met een regelbare trekhaak en het feit dat de powershifttransmissie nu de koppeling vormt tussen enerzijds de trekker en anderzijds de hoofdtandwielkast. Die powershift overbrugt als het ware het hoogteverschil tussen uitgang PTO en de aandrijving van het vliegwiel en tandwielkast. De pers kon daardoor hoger van de grond worden opgebouwd waardoor een hydraulische vering perfect integreerbaar was. In combinatie met 1,4m hoge banden geeft dit alvast een solide indruk. Hydraulische vering biedt rijcomfort maar ook andere voordelen zoals bij het vullen van de touwkast. Je kan de veerweg van de cilinders gebruiken om de pers en dus ook de touwkast te laten zakken tot nagenoeg de bovenkant van de banden. Waar je vroeger moest vullen met een ladder, helpt de hydraulische vering nu om die afstand te overbruggen. Grote en brede banden zijn een noodzaak om bodemverdichting te vermijden aangezien deze pers leeg toch al 14,6 ton weegt.
Meer T7-rijcomfort met Baler-controlesysteem
Als bestuurder voel je 48 keer per minuut een schok in de trekker ten gevolge van de persslag. Op dat ogenblik wordt ook het motortoerental met een kleine 300 toeren naar beneden getrokken gelet op de vermogensbehoefte. Dit alles leidt tot heel wat vibraties in de aandrijflijn en overhelling van de cabine. Zonder in te grijpen gaat de cabine 10,4 graden schuin. Door nu de Isobus-informatie van de pers te koppelen aan een T7, kan er ingegrepen in de aansturing van de trekker aangezien er perfect geweten is wanneer een persslag komt. Als bestuurder van een T7 heb je de mogelijkheid om een persmodus te selecteren en dus gelijktijdig voor meer rij- en bestuurderscomfort te kiezen. Daarbij gaat New Holland de voorasvering van de trekker sperren net voordat de plunjer het gewas raakt. Dit maakt dat de cabine slechts 8,8 graden of 15% minder gaat overhellen. Bijkomend wordt net voor de persslag preventief meer brandstof geïnjecteerd wat dan weer resulteert in een toerentaldaling van 200 tpm. De communicatie tussen pers en trekker verloopt via Isobus 3 waardoor het ook moet mogelijk zijn om inzake productiviteit de pers de trekker te laten aansturen.
Tekst: Lieven Van den Berghe Beeld: Lieven Van den Berghe & Fabrikant