Sinds 2011 gooit Joskin producttransport over een andere boeg met de Drakkar: een polyvalente uitdraaiwagen zoals de fabrikant het zelf noemt.
Op de Agritechnica van 2011 presenteerden opvallend veel fabrikanten hun visie op en hun versie van de afschuif- of uitdraaiwagen, waaronder Joskin. Ondertussen zijn we bijna acht jaar verder en heeft Joskin de nodige ervaring op kunnen doen met de voors en tegens van de constructies van toen. Na de eerste prototypes en nulseries kwam de Drakkar in 2013 op de markt, zegt Tom Godet, technisch-commercieel Vertegenwoordiger. Met name het systeem om de afvoerband op en af te rollen onderging sindsdien een aantal wijzigingen.
De veelzijdigheid van de wagen komt qua constructie vooral naar voren doordat, zoals bij iedere afschuifwagen, een kipfunctie ontbreekt. Iets dat vooral voordelen biedt als de loshoogte beperkt is, zoals in opslagruimtes en koelingen, en als gelost moet worden op een ongelijke of relatief instabiele ondergrond/kopakker. Eens temeer omdat grotere laadvermogens vanwege breedte- en hoogtebeperkingen vooral uit de lengte moeten komen.
Ten opzichte van silage- en ook mestwagens lost de Drakkar volgens Joskin gelijkmatiger en gedoseerder. Mede hierdoor merkt de fabrikant dat ook producten zoals compost en mest steeds vaker met de wagen vervoerd worden. Qua klandizie ziet Godet een brede klantengroep, maar het zijn met name loonwerkers die vanwege de polyvalentie investeren in een Drakkar.
Lees het volledige artikel met gebruikerservaringen in De Loonwerker van juli.