Het percentage akkerbouwers dat van plan is om te investeren in een tractor is in het afgelopen jaar afgenomen. 10,6% heeft investeringsplannen, ten opzichte van 11,5% in 2013. Zowel de investeringsplannen in een nieuwe tractor als in een tweedehands tractor zijn gedaald. New Holland en John Deere zijn wederom de belangrijkste trekkermerken op de Nederlandse akkerbouwbedrijven.
Dit blijkt uit de AkkerbouwScanner 2014, die AgriDirect jaarlijks uitvoert. In de maanden januari en februari werden circa 6.500 agrarisch ondernemers met minimaal 10 ha akkerbouwgrond benaderd met vragen over hun bedrijfsactiviteiten en hun toekomst- en investeringsplannen.
Zowel nieuwe als tweedehands tractoren minder in trek
Uit bijgevoegde grafiek blijkt dat sinds het jaar 2010-2011 het niveau investeringsplannen in nieuwe tractoren opvallend is gedaald. 6,6% van de Nederlandse akkerbouwers heeft plannen om te investeren in een nieuwe tractor. In 2013 lag dit percentage op 7,1%. Het percentage akkerbouwers dat wil investeren in een tweedehands tractor is gedaald van 4,4% in 2013 naar 4,0% dit jaar.
New Holland en John Deere blijven belangrijkste merken
Met 22,0% wordt New Holland het vaakst genoemd als belangrijkste tractormerk op het bedrijf; John Deere volgt met 21,1%. De merken Case-IH (11,8%), Fendt (11,6%) en Massey Ferguson (11,1%) volgen op afstand.