Op de komende editie van de EIMA-beurs in Italië (vanaf 9 november) zal Deutz-Fahr de tractoren van de nieuwe 6.4-serie aan het publiek tonen. Deze serie bevat drie tractoren met maximale vermogens van 136, 147 en 156 pk. De fabrikant wil hiermee een compacte en relatief lichte trekker aanbieden die echter wel beschikt over alle luxe die gebruikers kennen van bij de grotere vermogens. Tijdens een persmoment in het Duitse Lauingen konden we kennis maken met de nieuwe serie. Samen met Koen Delaere, Product Manager bij SDF Benelux, maakten we een rondje rond de 6150.4.
“Vooraan zien we een geveerde SDF-vooras die in eigen huis wordt gemaakt en speciaal voor dit model werd ontwikkeld”, valt Delaere met de deur in huis. “Een sensor laat toe om drie verschillende modi in te stellen: een zachte, stugge of automatische vering. Optioneel kan men de vooras voorzien van twee treeplanken om bijvoorbeeld op te staan om onderhoud uit te voeren. De fronthef kan drie ton tillen en er is één elektrisch ventiel voorzien. Een frontaftakas van 1000 toeren per minuut is mogelijk.”
Unieke variabele turbo
De motorkap die we zagen, was uitgerust in de optionele led-uitvoering die meer luxe uitstraalt. In de motorkap zien we een koelpakket met stofafzuiger die ervoor zorgt dat meer dan tachtig procent van de grote stofdelen wordt weggezogen. De trekker is voorzien van een persluchtaansluiting en optioneel is er een gereedschapskist met luchtslang erbij. Dan kan de chauffeur het koelpakket reinigen op het veld. Het is niet de bedoeling om banden te gaan opblazen met deze perslucht. Verder zit er onder de kap de nieuwe FARMotion 45-motor van Deutz-Fahr. “Uniek aan de 6.4 is de variabele turbo”, legt Delaere uit. “Die is te herkennen aan de elektronische actuator. Door middel van lamellen waarvan de hoek veranderd kan worden, kan er een hoog koppelplafond worden gegeneerd op laag toerental. Het maximale koppel is dus al bij lagere toeren beschikbaar. Deze trekker van 157 pk vereist een variabele turbo om voldoende vermogen uit de relatief compacte motor te kunnen halen.” Uiteraard voldoet de serie aan de stage V-normen.
Twee transmissietypes mogelijk bij 6.4-serie
De fabrikant biedt de drie varianten aan met een keuze uit twee transmissietypes: de RVshift, die met het volledige Powershift-concept de “EIMA Technical Innovation” award heeft gewonnen, en de (volledig traploze) continu variabele TTV-transmissie. “Een volledig handgeschakelde versie is dus niet beschikbaar.”
Op de nieuwe modellen van de 6.4-serie biedt Deutz-Fahr de MaxiVision-cabine in drie varianten aan om de klanten precies het gewenste comfort- en uitrustingsniveau te bieden: MaxiVision, MaxiVision+ en MaxiVisionPro. Wij zagen de MaxiVision+ met twee elektrische en twee mechanische ventielen achteraan. De basisversie heeft tot vier mechanische hydrauliekventielen en de Pro-uitvoering beschikt over vijf elektrische ventielen die men proportioneel kan instellen. Bij de drie varianten zorgen de ruime beglazing en het dak voor een uitstekend zicht rondom waardoor het een ideale serie wordt voor het werken met voorlader. Deutz-Fahr kan alle MaxiVision-cabines uitrusten met de nieuwe 65 procent grotere XLarge vision-achteruitkijkspiegels, luchtvering, een te openen voorruit, meerdere smartphone- en tablethouders, een verwijderbare koelbox, een DAB+ radio en het gloednieuwe 4.1 premium geluidssysteem.
6155.4 TTV uitgefaseerd
De fabrikant levert het hydraulische systeem standaard met een tandwielpomp van 90 liter per minuut of met een optionele 120 liter per minuut Load Sensing pomp. De elektronisch geregelde driepuntshefinrichting achteraan is leverbaar als standaardversie met een hefvermogen van 5870 kilogram, of als optionele versie met een hefvermogen van 9170 kilogram. Volgens Delaere is de recent gelanceerde 6C-serie nog voorzien van een hulpcilinder terwijl deze compleet nieuwe achterbrug enkel externe hefcilinders heeft. Alle modellen zijn voorzien van een achteraftakas met een progressief ingeschakelde elektrohydraulische koppeling met automatische lastdetectie, aangeboden met maximaal drie toerentalstanden (540/540 ECO/1000).
Tot slot wist Delaere nog te vertellen dat de 6155.4 TTV door Deutz-Fahr zal worden uitgefaseerd omdat die teveel overlap heeft met de nieuwe 150.4. De andere 6.4-tractoren blijven wel beschikbaar.
Tekst en beeld: Seppe Deckx en fabrikant