De Deutz-Fahr Agrotron 1160 TTV van Loonbedrijf Peters, uit het Brabantse Haps, is alweer de vijfde trekker uit de serie. De huidige trekker heeft in 2008 de oudere Agrotron 1160 TTV met zestienduizend uren op de teller vervangen. Hieruit blijkt dat de Agrotron TTV serie van Deutz-Fahr een gewilde trekker is bij het loonbedrijf.
Volgens Peters is het een gemakkelijke en een wendbare trekker, met een goed zicht rondom vanuit de cabine. Tevens zijn de motor en de achteras zeer sterk. Het enige minpunt is het gevoelige rijpedaal.
Deutz Fahr Agrotron
De opvolger van de 1160 TTV is inmiddels alweer twee jaar op het bedrijf. De Deutz-Fahr Agrotron 6180 TTV is met meer pk’s, minder verbruik van brandstof en de veelzijdige inzetbaarheid de ideale opvolger voor Peters. Voor de opvolging van de werkzaamheden hebben ze in Haps gekozen voor de zwaardere Deutz-Fahr Agrotron 7250 TTV. “Puur om het brandstofverbruik terug te dringen”, verklaart Stephan Peters. “Waar de 1160 plankgas moet rijden, kan de 7250 het makkelijk aan in de eco-modus.
”Eind 2007 is de Agrotoron 1160 TTV gebouwd, in het voorjaar van 2008 komt hij naar Brabant. Net op tijd voor het nieuwe mestseizoen. Rustig aan beginnen zit er niet in, vanaf dag één wordt er een Kurstjens drieassige carrier achter gehangen. In het voorjaar met een 22 kuubs mesttank met 5,7 meter brede bouwlandinjecteur en in de mais een 47 kuubs container. Hierbij is duidelijk te zien dat de trekker geschikt is voor zwaarder transport, met zijn lange wielbasis verhoudt hij zich rustig op het asfalt.
Grote balen persen
In het gras komt er een negen meter maaicombinatie aan en later in het jaar een Schuitemaker Rapide 2085. Ook planten ze er meerdere jaren mais mee, met een twaalfrijige machine en de 1160 heeft zelfs een jaar aan de sleepslangbemester gehangen. Maar in de zomer mocht de trekker eindelijk het werk uitvoeren waar hij in eerste instantie voor gekocht werd: grote balen persen. Peters wilde voor aan de pers een trekker met vario. Omdat deze serie de enige was bij Deutz-Fahr met deze transmissie was de keuze niet moeilijk.
Back-up trekker
De laatste vier jaar is de trekker met ‘vakantie’, zoals ze het bij Peters noemen. Waar er in de eerste jaren gemiddeld tweeduizend uren op de klok gezet werden, wordt de Deutz-Fahr nu nog maar gebruikt als back-up trekker. “Niet dat dat veel zegt, de 1160 is toch nog een slordige negenhonderd uren onderweg”, lacht Peters. Vandaag de dag, met 16.845 uren op de teller, wordt de trekker alleen nog maar gebruikt om te harken, te ploegen en te wikkelen. Soms mag hij zich nog eens uitleven bij het transport van gras of mais.
De kleinste Deutz-Fahr van het bedrijf is op dit moment de 1160. Hij heeft nooit een vaste chauffeur gehad, de meeste uren zijn erop gezet door stagelopers. “Hij heeft dus veel chauffeurs opgeleid”, vertelt Peters.
Onderhoud
Alle onderhoud wordt bij Peters zelf gedaan. Buiten het reguliere onderhoud zijn er weinig reparaties geweest aan de 1160. Bij 10.492 uren is de dynamo vervangen, bij 13.000 uren de platen in de aandrijfbak van de frontaftakas, bij 15.550 uren de aandrijfas van de vierwielaandrijving en tussendoor de accumulatoren van de voorasveering. Volgens Peters is er geen trekker die zo’n lage afschrijving heeft gehad dan deze 1160. “Hij heeft de meeste tijd van zijn leven behoorlijk moeten werken zonder veel grote reparaties en zijn inruilwaarde is nog redelijk hoog, dat wil toch iedereen.”
Als het echte pensioen van de 1160 is aangebroken, plaatst Peters hem in het ‘bewaarhoekje’. Hier komt hij dan naast een aantal Schlüter-trekkers te staan.
Dit is een artikel uit de Loonwerker. Wil je deze thuis ontvangen? Klik hier.
Tekst en beeld: Jens Kusters