Drie jaar na de marktintroductie krijgen de modellen van de LEXION maaidorsers een grote technische update. Vanaf 2023 wordt het LEXION programma uitgebreid met de krachtige hybride LEXION 8600 met een kanaalbreedte van 1700 mm, de LEXION 5500 MONTANA en LEXION 7700. Bovendien worden alle LEXION modellen voorzien van een nieuwe cabine, meer motorvermogen voor een aantal modellen en een groter volume van de graantank.
Sinds de introductie van de LEXION serie in 1995, vormen deze maaidorsers een benchmark met betrekking tot vermogen, efficiëntie en veelzijdigheid. Met de presentatie van nieuwe modellen met APS SYNFLOW WALKER en APS SYNFLOW HYBRID in de zomer van 2019, wist CLAAS opnieuw de grenzen te verleggen. Nu worden de vier series van de LEXION verder uitgebreid en opnieuw op topperformance afgestemd met nieuwe uitrustingsfeatures en hogere vermogens.
De nieuwe LEXION 8600
Vanaf modeljaar 2023 wordt het Europese productaanbod voor hybride maaidorsers van CLAAS uitgebreid met de LEXION 8600 en 8600 TERRA TRAC. Met een kanaalbreedte van 1700 mm en motorvermogen van 549 pk.
Net zoals bij alle andere LEXION modellen wordt dankzij DYNAMIC POWER het motorvermogen automatisch aan de werkomstandigheden aangepast. Hierdoor kan met deellast, bijvoorbeeld bij zwadaflegging, tot 10 procent brandstof worden bespaard. Na de succesvolle introductie van de LEXION serie in Noord-Amerika in 2019, hebben deze modellen zich ook bij interne vermogensvergelijkingen en oogstcampagnes van 2021 en 2022 zonder meer weten te bewijzen.
Meer motorvermogen voor de LEXION 8800 en 8700
De modellen LEXION 8700 en 8800 krijgen meer motorvermogen. Bij de LEXION 8700 neemt het vermogen met 41 pk toe tot 626 pk, terwijl de LEXION 8800 met een toename van 47 pk nu over een motorvermogen van 700 pk beschikt. De LEXION 8800 is nu uitgerust met de uit de LEXION 8900 afkomstige MAN D42 zescilindermotor met een cilinderinhoud van 16,2 liter. Dankzij de vermogenstoename en het geoptimaliseerde koppel staan nu meer vermogensreserves ter beschikking. Hiermee kan vooral onder zware oogstomstandigheden het toerentalniveau constant worden gehouden.
Grotere cabine met draaistoel
De met de TRION in 2021 ingevoerde nieuwe cabinegeneratie gaat vanaf het komend seizoen ook deel uitmaken van alle LEXION maaidorsers. Kenmerkend daarbij zijn daarbij de royale hoofd- en voetruimte, alsmede de als optie leverbare, naar beide zijden 30 graden draaiende chauffeursstoel. Ook zijn voetsteunen leverbaar om ontspannen te kunnen zitten en werken.
De bredere commandocentrale biedt dankzij de grotere voor- en zijruiten, de dunnere A-stijl en zwevende spiegels prima zicht op het maaibord en de directe omgeving. Der 360 graden-ruitenwisser zorgt bij regen en stoffige oogstomstandigheden voor ruim zicht naar voren. De 12-inch CEBIS terminal met HD-display met hoge resolutie en hoog contrast is uitstekend afleesbaar onder alle lichtomstandigheden en kan individueel op drie verschillende manieren worden ingesteld.
CEMOS DIALOG en CEMOS AUTOMATIC zijn volledig in het systeem geïntegreerd, dat door middel van touch, draaiknoppen en druktoetsen wordt bediend. Bovendien kunnen alle instellingen voor de maaidorser en reiniging aan de rechter armsteun worden uitgevoerd met sneltoetsen. De CEBIS terminal en armsteun kunnen onafhankelijk van elkaar worden afgestemd op de chauffeur. Dankzij de CMOTION multifunctionele hendel heeft de chauffeur steeds de belangrijkste functies direct onder controle. Daarnaast kunnen maximaal zeven individuele instellingen worden opgeslagen.
Tot slot zijn een koelbox van 30 liter en een 360 graden led-lichtpakket als optie leverbaar, net zoals een multimediapakket met subwoofer en zwanenhalsmicrofoon.
Effectieve optimalisatie goederenstroom
Om de doorvoer vanuit het dorssysteem naar de rotoren te optimaliseren, zijn de modellen van de LEXION 7000 en 8000 uitgerust met een gesegmenteerde toevoertrommel. Dankzij de nieuwe constructie en zowel aan de zijkanten als in het midden aangebrachte toevoerplaten wordt de goederenstroom nog beter naar de twee rotoren geleid en vervolgens verdeeld. Het hoger aantal transportcomponenten zorgt vooral bij de verwerking van taai stro en onder extreme oogstomstandigheden voor een betere doorstroming en minder opeenhoping.
Hoger graantankvolume en als optie leverbare draaibare uitloop voor alle modellen
Het graantankvolume is voor bepaalde LEXION modellen verhoogd. Op dit moment is de LEXION 6600 als optie leverbaar met een graantank van 11.000 liter, de LEXION 6700 met 12.500 liter en de LEXION 7600 met maximaal 13.500 liter. De LEXION 8800 kan vanaf modeljaar 2023 als optie worden uitgerust met een graantank van 18.000 liter, die tot nu toe exclusief was voorbehouden aan het topmodel LEXION 8900. Voor de LEXION 8700 is eveneens een graantank van 15.000 liter leverbaar, terwijl nu ook uitvoeringen van 12.500 en 13.500 liter leverbaar zijn voor modellen onder de LEXION 7700.
Om het overladen nog nauwkeuriger aan te sturen, kunnen de lospijpen met een diameter van 330 en 420 mm worden voorzien van een draaibare uitloop om de graanstraal verder te concentreren. Dankzij de traploze hoekverstelling kan de straal tot op een nauwkeurigheid van 60 cm worden aangestuurd. De bediening daarvan wordt uitgevoerd met behulp van het favorietenmanagement op de CMOTION multifunctionele hendel. De draaibare uitloop is voorzien van een afsluitklep, waardoor eventueel nasijpelen van het graan wordt voorkomen.
Alle noviteiten in één oogopslag:
- LEXION 8600 en 8600 TERRA TRAC completeren het productprogramma in Europa.
- Meer motorvermogen en geoptimaliseerde toerentallen voor de LEXION 8700 en 8800. De LEXION 8800 beschikt nu over de MAN D42-motor met een cilinderinhoud van 16,2 liter, afkomstig uit topmodel LEXION 8900.
- LEXION 5500 en 7700 vanaf modeljaar 2023 ook leverbaar als MONTANA uitvoering met hellingcompensatie.
- Gesegmenteerde toevoertrommel voor APS SYNFLOW HYBRID dorssysteem (LEXION 7000 en 8000).
- Geoptimaliseerde graantank van 18.000 l en hoger graantankvolume voor LEXION 6600, 6700, 7600 en 8700.
- Draaibare uitloop om vooral bij hogere lossnelheden (tot 180 l/sec.) nauwkeuriger te kunnen overladen.
- Nieuwe cabine met royale ruimte, geoptimaliseerd zicht en draaibare chauffeursstoel als optie.
- Nieuwe GPS PILOT met CEMIS 1200 terminal voor geautomatiseerd sturen en online documentatie. Eenvoudige bediening dankzij CEBIS.
- CEMOS CONNECT als optie leverbaar voor optimaal gebruik machinepark en CEMOS AUTO HEADER voor automatisch instellen van VARIO maaibord tijdens de rit.
Tekst: Kamps de Wild
Beeld: CLAAS