Met de Volvo FM X-Light 10×4 wordt een nieuwe norm voor duurzaam werken in de bouw- en infrasector geïntroduceerd. De truck combineert een extreem hoog laadvermogen van ruim 33 ton met de laagste CO2-belasting per ton/kilometer. De Volvo FM X-Light is een gezamenlijk project van Volvo Trucks-dealer LVS Trucks, Terberg Techniek en Gijsbertsen, dat de lichtgewicht, geïsoleerde kipperopbouw heeft ontwikkeld.
Een laag eigen gewicht (<17 ton rijklaar op kenteken) en een laadvermogen van ruim 33 ton (GVW 50 ton) resulteren in minder transportbewegingen. De Volvo FM X-Light draagt zo mede dankzij een lager brandstofverbruik, bij aan rendementsverbetering en geeft, door de laagste CO2-belasting per ton/kilometer, ook een voorsprong bij aanbestedingen. De FM X-Light is een duurzame transportoplossing. De truck komt daardoor in aanmerking voor de Energie-investeringsaftrek (EIA), een fiscale regeling van de overheid om investeringen in energiebesparende maatregelen te belonen. Door gebruik te maken van de EIA is de FM X-Light goed voor een investeringsaftrekpost van ruim € 55.000.
Extreem veilig en comfortabel
Bouw- en infratransport is veeleisend. De Volvo FM X-Light is een robuuste truck zonder dat er concessies zijn gedaan aan veiligheid en comfort. Het nieuwste model Volvo FM (niet afgebeeld) biedt in de markt het beste zicht rondom en heeft met twee treden ook nog eens de laagste instap. Chauffeurscomfort is ook gegarandeerd door het toegepaste Driver Deluxe-pakket, met onder andere Electronic Climate Control, verstelbaar stuurwiel met neck tilt, lederen bekleding en een luchtgeveerde chauffeursstoel. Ook is de truck voorzien van het elektronisch geregelde stuurbekrachtigingssysteem Dynamic Steering en uitgebreide veiligheidsfeatures, zoals Adaptive Cruise Control met Stop & Go, Lane Keeping Assist, Forward Collision Warning, Driver Alert Support en camerasystemen.
Alleen Volvo-componenten
De FM X-Light is een premium voertuig met een uitgekiende asbelasting. Er is voor het chassis alleen gewerkt met Volvo-componenten. Terberg Techniek heeft een 10-tons hydraulisch geveerde hefbare en gestuurde voorloopas geplaatst en het tandemstel widespread gezet. Gijsbertsen heeft de lichtgewicht kipperopbouw ontwikkeld. De opbouw heeft een waterinhoud van 24,3 kubieke meter en is ook voorzien van volledige, hoogwaardige isolatie. Als afdekvoorziening van de lading zijn aluminium milieuluiken aangebracht. De afdekkappen dekken de lading volledig af waardoor een goede temperatuurborging mogelijk is. Optioneel is een asfaltsnep mogelijk. De kipper is uitgerust met kipperbeveiliging.
Bron: LVS Trucks