MAN’s D3876-motor voor trucks, bouwequipment en agrarische toepassingen is op bouwbeurs ‘Bauma 2016’ in München uitgeroepen tot ‘Diesel van het Jaar 2016’. Het innovatieve concept van de krachtbron gaf bij de jury de doorslag. De onderscheiding wordt al elf jaar lang uitgereikt door het Italiaanse vakblad DIESEL.
De jury, bestaande uit journalisten van diverse vakmedia, was onder de indruk van zowel het fundamentele concept als de zeer sterke materialen van de D3876. De motor is namelijk een combinatie van een nieuwe 15,2 liter zescilinder lijnmotor en de bewezen D20/D26-motoren van MAN. Met dit concept als uitgangspunt heeft MAN tal van innovaties verwerkt in de ontwikkeling van de D3876. Top-down koeling, gewelfde kleppen, stalen zuigers, vuurringen en common-rail inspuiting bij een druk tot 2.500 bar zorgen er alle voor dat de D3876 een zeer betrouwbare en kostenefficiënte, maar tegelijkertijd verfijnde motor is.
Tijdens de IAA 2014 presenteerde MAN Truck & Bus de 15.2-liter zescilinder in-lijn D3876 LF dieselmotor: een krachtige, efficiënte en betrouwbare dieselmotor voor veeleisende transporttaken. Tegelijkertijd was de D3876 LF de nieuwe topversie in het Euro 6 motorengamma van MAN.
Op Agritechnica 2015 en bauma 2016 werd de doorontwikkeling van de D3876 als motor voor agrarische toepassingen en bouwequipment voorgesteld. De D3876 LE levert een vermogensspectrum van 415, 450 en 485 kW (565, 612 en 660 pk) voor oogstmachines, rupsgraafmachines en een groot aantal andere toepassingen. Geavanceerde uitlaatgasrecirculatie- en SCR-technologieën zorgen ervoor dat de motor met gemak voldoet aan de Tier 4 final emissienormen, evenals aan de Stage V norm.