Dit voorjaar toonde Caterpillar aan de Internationale pers een reeks geavanceerde productiviteits- en efficiëntieverhogende technologieën. Ook op Bauma zal Caterpillar naast de meer dan 60 Cat producten hiermee uitpakken.
Volgens Caterpillar zijn ‘slimme’ technologieën nog maar weinig toegepast op bouwmaterieel, dit in tegenstelling tot andere sectoren, denk maar bijvoorbeeld aan kopakkermanagement op landbouwtractoren. Het bouwmaterieel is in dit opzicht weinig geëvolueerd en hinkt dus duidelijk achterop. Caterpillar zet met de introductie van een reeks nieuwe Cat technologieën een eerste stap om deze achterstand weg te werken.
Caterpillar is er zich van bewust dat er ook een prijskaartje verbonden is aan de aanschaf van deze nieuwe technologieën. Het blijkt echter dat de hogere aanschafkost ruim gecompenseerd wordt door de verlaagde totale gebruikskost van de machine. Immers door productiever en efficiënter te zijn, kunnen opdrachten in een kortere tijd afgewerkt worden. Het betekent minder manuren, minder draaiuren en minder brandstofverbruik en minder slijtage. De terugverdientijd van dergelijke systemen blijkt dan ook relatief kort te zijn.
Technologieën
Cat brengt deze nieuwe efficiëntieverhogende technologieën samen onder de naam Cat Connect-technologie. Deze fundamentele hardware- of softwaretechnologie is beschikbaar voor Cat materieel maar ook voor materieel van concurrenten. Ze voert een verscheidenheid aan taken uit en biedt informatie waarmee de werkzaamheden van klanten beter kunnen worden uitgevoerd. De technologie kan in de fabriek worden aangebracht of later door de dealer worden geïnstalleerd.
Reeds gekend is het Cat VisionLink systeem dat essentiële prestatie- en conditiegegevens vastlegt en deze via internet beschikbaar stelt als hulpmiddel voor besluitvorming. Daar wordt nu aan toegevoegd Cat Grade en Compact. Dit zijn twee productiviteitsoplossingen waarmee machinisten sneller, nauwkeuriger en in minder gangen materiaal kunnen verplaatsen en verdichten. Tenslotte is er nog Cat Payload, een boordsysteem voor trucks en laadwerktuigen dat de efficiëntie verhoogt, de cyclustijden verkort en de kosten per ton verlaagt.
Toepassingen
Cat Grade wordt standaard ingebouwd op een aantal graafmachines. De nieuwste Grade-technologie, Cat Grade met Assist, is standaard op de nieuwe 323F graafmachine. Dit systeem automatiseert de nivellering die de machinist normaal gezien handmatig uitvoert.
Belangrijk is dat deze nieuwe technologie zeer gebruiksvriendelijk is. Ze is van bij aanvang eenvoudig te bedienen. Dankzij de integratie met het vertrouwde Cat Grade-systeem, het display en de joysticks kan de machinist eenvoudige 2D-ontwerpen in de cabine creëren en met één druk op de Auto-knop aan het werk gaan. Machinisten kunnen profiteren van de begeleidingsfuncties in het basissysteem, zoals een niveauverklikker en akoestische alarmen, en daarnaast de Assist-technologie gebruiken voor het precisiewerk. Dit alles zonder extra hardware te hoeven installeren. De integratie met de machine en de hydrauliek zorgt voor volledig vermogen naar het mes met precisiebediening tijdens de volledige mesbeweging. Daar het systeem flexibel is, kunnen klanten met complexe nivelleringsplattegronden Cat AccuGrade toevoegen voor extra 3D-mogelijkheden.
Volgens Caterpillar kan met Assist tot wel 45% sneller de gewenste nivellering bereikt worden in vergelijking met traditionele nivellering, en tot wel 30% sneller dan met indicatieve nivelleersystemen.
Voor bulldozers biedt Caterpillar de Cat Connect-technologie voor dozers aan. De D6N, D6K2 en D6T zijn uitgerust met de nieuwste technologie: Cat GRADE met Slope Assist. Het helpt de machinist om de doelhelling te bereiken, door automatisch de gedefinieerde bladhoeken van de bulldozer te handhaven. Caterpillar claimt hiermee tot een 39% sneller afwerking te komen, met een tot 68% betere kwaliteit van het oppervlak en met tot maar liefst 82% minder inspanning van de machinist.
Voor complexe toepassingen kan gekozen worden voor Cat Grade Control 3D. Binnen dit geïntegreerde nivelleersysteem zijn op het cabinedak antennes geplaatst wat op het blad gemonteerde masten en kabels overbodig maakt.