Bij de aanschaf van twee nieuwe Kaweco Radium 250 S-silagewagens stond mede-eigenaar Wiljan Wigink van loon-, sproei- en grondverzetbedrijf J.W.D. Markvoort uit Schalkhaar voor een bandenkeuze. Een hoge luchtkamer met een flexibele wang, was de wens. Hij kwam uit op de Michelin TrailXBib. “Als het om echt flexibele wang gaat, is Michelin de enige die dit kan bieden.”
De percelen in Wijhe, waar de medewerkers van loonbedrijf Markvoort het gras binnenhalen, liggen lager. Melkveehouder Wijnhout is daarom veel met bodem en bodemdruk bezig. Hij stelt het niet als voorwaarde, maar met de komst van de nieuwe Michelin VF 650/55R26.5 TrailXBib-banden kan loonbedrijf Markvoort ‘bodembesparing’ wel als service aanbieden.
Krappe mestnorm leidt tot bodemdruk
“Doorberekenen in de prijs kun je met hakselen en silagewagens eigenlijk niet”, weet Wigink, “Je merkt dat steeds meer klanten in toenemende mate met de bodem bezig zijn. In mijn overtuiging ontstaat bodemdruk niet omdat de machines zwaarder worden, maar vooral omdat de mestnorm steeds krapper wordt. Ook moeten we onder steeds nattere of zeer droge omstandigheden het land op. Bij het steeds krapper worden van de mestnorm valt stuctuurbederf niet meer te verdoezelen, met een paar kilo extra kunstmest. De bandenkeuze is daarom cruciaal.”
Goede weerstand bij lage druk
Door de afgeronde schouders en de VF-technologie van Michelin wordt het weidegras beschermd. De flexibele wang maakt voor de loonwerker echt het verschil. “Zowel onder natte als zeer droge omstandigheden kan ik bij een lage druk goed werken.” Michelin heeft bij de TrailXBib het VF-karkas verbeterd, waardoor de band robuust blijft en een goede weerstand heeft bij lage druk. Door het gebogen nokprofiel wordt de afvoer van grond volgens de bandenfabrikant vereenvoudigd. De brede en wijd uitlopende groeven en het feit dat er geen ‘gesloten’ loopvlak is, zorgen dat de band zichzelf reinigt. Wigink beaamt dit effect. Of ook de levensduur en het uithoudingsvermogen van de TrailXBib ten opzichte van andere banden verbetert, moet nog in de praktijk blijken.
Keuze voor de Michelin TrailXBib
De keuze van Markvoort voor VF 650/55R26.5 heeft met de tandemuitslag van de wagen en Markvoort wil met de wagen onder de vier meter blijven. “Volgend jaar, als de 710 op de markt komt, worden deze banden nog omgeruild. Ook voor onze rondebalenpers hebben we voor de TrailXBib in de grootste maat gekozen. De ruimte onder de kappen bepaald bij de pers de grootte van de bandenmaat.”
De Trailxbib band heeft volgens Wigink een mooie grote footprint/contactvlak, waarmee de bodemverdichting wordt beperkt. Op de weg heeft de band volgens Wigink ‘een rustige, comfortabel loop’. “Geen gestuiter of gebok als de wagen leeg is, maar ook zeker een rustig weggedrag bij belading.”
Wegspanning
Als wegspanning houdt hij 3,5 bar aan, met een maximale snelheid van veertig kilometer per uur. De tabel van Michelin stopt bij 3,2 bar met een belasting van 8500 kilogram per band. Wigink houdt echter rekening met een kleine verhoging van 0,4 bar voor intensief transport, zoals die in de voetnoot van de tabel staat omschreven. In het veld verlaagt Wigink de druk naar 1,2 tot maximaal 1,5 bar. Voor gras en mais gaat het om een draagvermogen van 5.500 tot 6.500 kilogram per band.
Gebruik van drukwisselsysteem met de TrailXBib
“Een drukwisselsysteem is wel een must”, stelt de loonwerker. PTG, ook onderdeel van Michelin en in de Benelux vertegenwoordigd door De Factorij, heeft een deel van het drukwisselsysteem geleverd bij Markvoort. PTG levert een compleet gamma voor trekkende en getrokken voertuigen. “We hadden al drukwisselsystemen op een aantal trekkers, maar dat is alleen maar meer geworden. Een middenweg is geen optie. Wegspanning in het land is nooit mooi en weilandspanning op de weg kan niet. Met een luchtdrukwisselsysteem behoud je de banden en daardoor komen de eigenschappen van de band maximaal tot zijn recht.”
‘De banden maken de machine’
Het loonbedrijf is actief in gras, graan, aardappelen, bieten en grondverzet. De 710/50R30.5 VF TrailXBib is nog niet beschikbaar, maar in de toekomst wil Wigink daar zeker mee aan de slag. “Hoe groter hoe beter. En banden maken de machine.”
Tekst en beeld: Martin de Vries