Vakblad de Loonwerker trok nog niet zo lang geleden naar het R&D-centrum van bandenfabrikant Michelin in Ladoux nabij Clermont-Ferrand. De redactie werd uitgenodigd om meer te weten te komen over de recent gelanceerde Evobib ‘twee-in-één-band’. Deze band is ontwikkeld om te gebruiken in combinatie met een bandendrukwisselsysteem. Daardoor is de band in staat om zowel goed te presteren op de weg als in het veld.
De Evobib wordt in de markt gezet als twee innovatieve banden in één. Door het gebruik ervan in het veld wordt er een groter contactoppervlak gecreëerd, hetgeen zorgt voor minder bodemverdichting, minder brandstofverbruik en betere tractie. Op de weg zorgen het kleinere contactoppervlak en het specifieke patroon van de band ervoor dat er minder rolweerstand is. Hierdoor gaat de band langer mee en daalt ook weer de brandstofconsumptie. Het domein waarop het R&D-centrum is gelegen, beschikt over kilometers testbanen met tussenin enkele akkers.
De ideale plaats dus om de Evobib in de praktijk te testen, zowel op de weg als in het veld. Zo konden we met eigen ogen zien of de claims van Michelin terecht zijn.
Tijdens een demonstratie werd de rolweerstand gemeten. Hiervoor werd een Fendt 828 VarioGrip uitgerust met Evobib VF 710/70R42- en VF600/70R30-banden.
Banden testen
De achteras had een belasting van 12,8 ton, de vooras 5 ton. De banden werden eerst op de aanbevolen druk voor de weg gebracht: de voorband 1,3 bar, de achterband 2,3 bar. De tractor werd vervolgens op snelheid gebracht tot veertig kilometer per uur. Vanaf een meetpunt werd de trekker in neutraal gezet. Er werd vervolgens gemeten welke afstand er werd afgelegd tussen het moment dat de trekker in neutraal ging en het moment dat hij volledig tot stilstand kwam.
Vervolgens werd door middel van het bandendrukwisselsysteem de druk aangepast naar een velddruk van 0,6 bar vooraan en 1,1 bar achteraan en de test werd herhaald. In de eerste situatie werd er 204 meter afgelegd, in de tweede 166 meter. Dit toont aan dat er op de weg heel wat minder rolweerstand is wanneer men op de aanbevolen druk rijdt. Hierdoor zal het verbruik aanzienlijk lager liggen.
Michelin test brandstofverbruik
Daarna werd er een testje gedaan om het brandstofverbruik in kaart te brengen. Een Massey Fergusson 8S.265 werd uitgerust met Evobib VF 710/70R42- en VF600/70R30-banden. De belasting op de achteras bedroeg 9,2 ton, op de vooras 4,4 ton. De tractor moest in het veld een andere tractor met grondbewerkingsmachine aan een vaste snelheid voortslepen over een bepaalde afstand. In een eerste situatie werd er gewerkt aan een druk voor op de weg: 1,2 bar vooraan en 1,6 bar achteraan.
Het brandstofverbruik werd dan gemeten. In de tweede situatie werd er gewerkt aan een druk van 0,6 bar in de voor- en achterbanden. Het gewicht op de trekstang was 7,9 ton in beide situaties. In de eerste situatie bedroeg het brandstofverbruik 28,6 liter per hectare, in de tweede situatie 23,5 liter per hectare.
Deze demonstratie toont aan dat een juiste veldspanning ervoor zorgt dat er minder brandstof wordt verbruikt. Dit komt doordat er een pak minder slip optreedt bij een lagere bandenspanning
Tekst en beeld: Seppe Deckx