Sportief, modern design wordt gecombineerd met wendbaarheid en wendbaarheid in de nieuwe Panther 2S om een ’werkpaard’ te creëren voor puur plezier bij het oogsten van bieten. Er zijn voldoende vermogensreserves voor de meest extreme hefomstandigheden, en het gebruik van XL-hefuitrusting demonstreert het middelpunt: de nieuwe 796 pk / 585 kW Volvo Penta lijnmotor met een maximumkoppel van 3.650 Nm en een inhoud van 16,12 liter.
Het bekroonde en bodembeschermende chassissysteem met rolstabilisatie en automatische hellingcompensatie is feilloos in het nieuwe machineontwerp geïntegreerd. Een nieuwe generatie extreem krachtige computers vormt het centrum voor telematica, voorspellende analyse, online diagnostiek en assistentiesystemen voor gedeeltelijk autonome suikerbietenoogst, net als in de Tiger 6S. De Panther 2S beslaat nu het premiumsegment van de tweeassige markt en is met zijn visionaire computerarchitectuur duidelijk meer dan alleen een technische en visuele doorontwikkeling van de huidige Panther 2.
Ontwikkelingen in het exterieurdesign van de Panther 2S
Het nieuwe beeld van de ROPA Panther 2S staat symbool voor digitalisering, netwerking en landbouw 4.0. De lichtblauwe lijn toont en vertegenwoordigt de netwerking van de Panther intern en extern met de R-Connect in het myROPA online portaal. De Panther 2S is ontworpen om trots te zijn op het bezit, om emoties aan te spreken en tegelijkertijd een belofte van kwaliteit waar te maken.
Cabine met nieuw interieur en twee grote 12,1-inch kleurendisplays
De cabine met panoramisch uitzicht, overgenomen van Tiger 6S, geeft een royaal gevoel van ruimte en fungeert als centrum voor kunstmatige intelligentie en gedeeltelijk autonome suikerbietenoogst. De bediening op de terminal met interactieve knoppen gemarkeerd door de duidelijke kleursamenstelling op het moderne platte ontwerp is nog intuïtiever en heeft dezelfde logica als tablets en smartphones. Opzettelijk gebruikte contrasten verbeteren de leesbaarheid en bruikbaarheid.
In vergelijking met het vorige model heeft de Panther 2S twee 12,1-inch bedieningsterminals met een hoge pixeldichtheid, wat resulteert in een nog scherpere resolutie. Naast de machinefuncties kunnen op de terminal op de linker A-stijl ook de camerabeelden en de statusindicaties van losband en bunkerlossen worden weergegeven. De Panther 2S heeft standaard high definition digitale camera’s. De beeldkwaliteit van de digitale camera’s is ook aanzienlijk beter en er is een extra Ethernet-netwerk in de machine geïntegreerd om de resulterende sterk toegenomen hoeveelheden gegevens te verwerken. Bij het achteruit rijden of lossen van de bunker wordt dan automatisch het betreffende camerabeeld getoond op de linker terminal.
Bediening met ergonomische joystick
Met de nieuwe ergonomische joystick op de linker armleuning zijn de losband en het bunkeren nog gemakkelijker te bedienen. Vijf functieknoppen op de rechter multifunctionele joystick kunnen naar wens worden toegewezen, bijvoorbeeld bij de ruitenwisser voor groot bereik. Het interieur is nog verder geüpgraded ten opzichte van de Tiger 6S. Een slanke en meervoudig verstelbare stuurkolom zorgt voor een nog beter zicht op de hefinrichting.
Standaard verbinding met myROPA met R-Connect-telematica en diagnose op afstand
De standaard geïntegreerde telematicamodule vormt de basis voor proactieve Service 4.0, met name voor voorspellende analyses en snelle assistentie en diagnose als service op elk continent nodig is. Een servicemonteur kan direct verbinding maken met de terminal en het machinebesturingssysteem om de chauffeur te assisteren, b.v. bij het oplossen van problemen, als dat nodig is. De R-Connect in het myROPA-portaal is een perfecte tool voor chauffeurs en managers voor online orderverwerking en optimalisatie van machines en wagenparken.
Extra lange losband Panther 2S voor optimale overbelasting tijdens het heffen
De Panther 2S heeft een enorme reinigingskracht. Het eerste zeefwiel met een diameter van 1.740 mm wordt gevolgd door nog twee, elk met een diameter van 1.550 mm, voordat de bieten voorzichtig in de 1.000 mm brede bunkerelevator worden verplaatst.
De extra lange losband was gebaseerd op de lengte en het concept van de Tiger 6. Deze bevindt zich tussen beide assen, direct na het knikscharnier. Bij het laden op langsrijdende aanhangers is de overslaghoek kleiner. De losband is 1.600 mm breed en op 3 plaatsen opklapbaar. De Panther 2S maakt indruk met zijn krachtige bunkerledigingsmechanisme voor sneller laden van vrachtwagens onderweg. Zachte polyurethaanvingers garanderen een hoge voercapaciteit met korte lostijden van slechts 50 seconden en een volle bietenbunker met een inhoud van ongeveer 30 m³.
Automatische hellingcompensatie voor stabiliteit en wendbaar oogsten
Uniek onder de tweeassige bietenrooiers is de automatische hellingcompensatie via vier hydraulische cilinders en sensoren. Het hele voertuig helt tot 7 procent ten opzichte van de helling en blijft zo horizontaal. De opvoerinstallatie scant zelf het grondoppervlak. Zo is de hellingsstabiliteit aanzienlijk verbeterd. Zelfs in extreme situaties blijft de Panther stabiel waar andere oogstmachines zouden omvallen. Bovendien wordt het rijcomfort verhoogd doordat de bestuurder rechtop blijft zitten.
Net als de Tiger 6S heeft hij ook een 3-assige gyroscoop met versnellingsmeting voor centrifugale krachtcompensatie voor een nog fijnere hellingcontrole. Directe krachtoverbrenging met cardanassen zorgt voor een zeer hoog koppel en tractie op alle wielen Voor de overdracht van hoge aandrijfkracht in de Panther 2S biedt ROPA een compromisloze directe overbrenging via directe lineaire cardanas van de verdeler naar de achteras en naar de vooras. Het garandeert de best mogelijke tractie, zelfs in wisselende of moeilijke grond- en oogstomstandigheden. In de wegmodus kan de aandrijving traploos worden ingesteld van 0 tot 40 km/u bij een verlaagd motortoerental. En de nieuwe “intelligente hoofdstuurschakelaar” synchroniseert automatisch de geleding en de voorasbesturing, evenals de rechtuit-positionering van de achteras.
Motoropties Panther 2S: pakketten met megakoppel en inhoud van 16,12 liter
Net als de Tiger 6S rust ROPA de Panther 2S uit met de betrouwbare en kosteneffectieve zescilinder lijnmotoren van Volvo Penta. Afhankelijk van de eisen en de nationale voorschriften biedt ROPA de volgende motoren aan: Volvo Penta TWD1683VE met 796 pk / 585 kW Volvo Penta heeft deze motor speciaal ontworpen voor gebruik in de Tiger 6S en is nu geïntegreerd in de Panther 2S. Met een inhoud van 16,12 liter, common rail-injectie, SCR-katalysator en AdBlue is de stroomopwekking van dit motortype nog efficiënter en schoner. Dit krachtpakket met dubbele turbolader genereert een enorm maximumkoppel van 3.650 Nm. Bij slechts 1.000 tpm genereert hij al 3.550 Nm, waardoor de machine in het lage toerentalbereik langer bieten kan rooien, d.w.z. brandstofbesparend. Met zijn moderne technologie voldoet deze dieselmotor aan de EU V-emissiecategorie en de USA Tier 4f, zelfs zonder uitlaatgasrecirculatie en roetfilter.
Volvo Penta TAD1643VE-B met 768 pk / 565 kW
Met een inhoud van 16,12 liter en pump-nozzle injectie (PDE) is deze motor het vertrouwde en betrouwbare krachtpakket dat wordt gebruikt in de Tiger 6. Hij heeft geen AdBlue, SCR-katalysator of uitlaatgasrecirculatie nodig. Een krachtig maximumkoppel van 3.260 Nm wordt efficiënt overgebracht door de traploze tractieaandrijving. Vanwege wettelijke voorschriften is deze motor alleen beschikbaar voor markten buiten de EU en de VS.
Automatische hoogte- en bodemcontoursensoren voor de semi-autonome geleiding van het hefapparaat
Op de Agritechnica in Hannover presenteerde ROPA twee nieuwe ontwikkelingen die de werkdiepte van het rooihulpstuk op de Tiger 6S automatisch aanpassen. Deze zijn ook doorgevoerd in de Panther 2S.
- R-Trim – automatische aanpassing van de klapperhoogte
- R-Contour – automatische instelling van de schaardiepte van afzonderlijke rijen bij de RR-rooiunit
Beide systemen passen hun werkdiepte over het hele veld aan aan de veranderende omstandigheden in het bietengewas. De automatische systemen reageren dwars op de rijrichting op verschillende kruinhoogten of op oneffenheden in de grond. Het momenteel gebruikte meetsysteem bij de scalpeur is uitgebreid met een extra meetsysteem voor het vastleggen van de bodemcontour direct bij de bietenrijen. Een nieuwe krachtige boordcomputer op de rooiunit leest binnen een fractie van een seconde alle meetwaarden uit en wijzigt met behulp van de nieuw ontwikkelde software de klapperhoogte of de rooidiepte voor de afzonderlijke rijen. De combinatie en interactie van beide systemen maken het werk van de bestuurder veel gemakkelijker en maken een gedeeltelijk autonome geleiding van het hefhulpstuk mogelijk.
Kapverliezen als gevolg van veranderingen in de toestand van het gewas worden zonder stress voor de chauffeur vermeden; ondanks het verkleinen van de afgesneden bladstengels. Dit voorkomt niet alleen het onnodig opnemen van grond door het rooideel en een verhoogd brandstofverbruik door te diep rooien, maar ook wortelbreuk van de bieten bij een te vlakke oogst.
Veel nieuwe handige en nuttige details
Talrijke nieuwe ontwikkelingen en geoptimaliseerde functies bieden extra voordelen en comfort voor bestuurders bij het bedienen van de Panther 2S. Zo is de machine volledig uitgerust met nog krachtigere led-verlichting, richtingaanwijzers en zwaailichten; een nieuw ontwerp voor het centrale elektrische systeem; geoptimaliseerde werkhydraulica voor dieptegeleidingen en reinigingsunits; een nieuwe machinebesturing die voldoet aan de huidige veiligheidsrichtlijnen; een verhoogde servicevriendelijkheid van de elektrische en hydraulische systemen.
De Panther 2S zal voor het suikerbietenseizoen 2022 als productiemodel te koop zijn. Voor de suikerbietencampagne van dit jaar zijn er al preproductiemodellen in gebruik. Vooral met het krachtigere elektronische systeem aan boord en de verregaande netwerking ziet ROPA het potentieel voor een nog snellere en geoptimaliseerde ontwikkeling van rijhulpsystemen, ook met betrekking tot de gedeeltelijk autonome suikerbietenoogst.
Bron: ROPA