• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

acceptatie.deloonwerker.beacceptatie.deloonwerker.be

  • Nieuws
  • Bemesting
  • Ruwvoer
  • Machines
  • Activiteiten
  • Mechanisatie
  • Trekkers
  • Partners
    • Vredo
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Nieuwsbrief
  • icon

Terugblik: Rasspe, maaimachinefabrikant met klasse

Featured Fotoreeks Maaiers Nieuwsbrief Oogstmachines Terugblik Veehouderij 26 maart 2018

Wie Solingen zegt, koppelt deze naam bijna automatisch aan kwaliteitsvolle messen en scharen. Vijftig jaar geleden was het Duitse familiebedrijf Rasspe uit Solingen, met het merklogo in de vorm van een pijp, één van de grotere spelers op de markt van maaimachines en machine-onderdelen. Medio de jaren 60 kon Rasspe voor bijna elke tractorfabrikant een middenmaaibalk leveren.

Bij een kwaliteitsproduct hoort ook kwaliteitsdrukwerk. In een antiquariaat te Solingen ontdekte ik een aantal foto’s die als basis dienden voor de Rasspe-advertenties en publiciteitsacties. De foto’s zijn een voorbeeld van verdwenen grafisch vakwerk. De tractors werden eerst op de negatieven deskundig manueel gedetoureerd of uitgeknipt. Daarna werden de Rasspe-maaibalken met zwarte en witte verf met de hand bijgeschilderd en details van de tractor geretoucheerd, zodat bij de eerste aanblik het oog zeker op de Rasspe-maaiers zou vallen.

Actief sinds 1827

Peter Daniel Rasspe begon in 1827 te Solingen (Duitsland) een smederij, gespecialiseerd in het maken van hoefijzers. Vanaf 1879 werden onderdelen voor landbouwmachines gemaakt. Het huidige merklogo dat een pijp voorstelt, werd al in 1868 geregistreerd en staat nog altijd op de huidige Rasspe-producten. Bij het begin van de Eerste Wereldoorlog omvatte het fabricageprogramma 30.000 verschillende onderdelen en werkten er 400 mensen in het familiebedrijf. In 1939 was Rasspe de grootste producent van onderdelen voor landbouwmachines ter wereld met een personeelsbestand van meer dan 700 werknemers. Tijdens de oorlog werd de fabriek volledig verwoest. Na de herbouw werden ook tractormaaibalken in het programma opgenomen. Hiermee ging een belangrijke uitbreiding van het personeelsbestand tot bijna 900 personen in het begin van de vijftiger jaren gepaard. In 1962 leidde het in productie nemen van knoopapparaten tot een nieuwe uitbreiding. Later volgden cirkelmaaiers en tanden voor hooischudders en oprapers. In de jaren 90 kreeg Rasspe het moeilijk en werd in juni 1999 failliet verklaard. In 2000 werd het bedrijf overgenomen door de  Duitse Schumacher Groep, vooral bekend van arenlichters en messenbalken voor alle grote maaidorsermerken. Sindsdien heet het voormalige familiebedrijf Rasspe Systemtechnik. Anno 2018 is de fabricage van knopers één van de belangrijkste kernactiviteiten. Rasspe levert knopers in diverse uitvoeringen: enkele knopers voor hooi en stro, dubbele knopers voor grootpakkenpersen en draadbinders voor niche markten.

In februari 1968 stelde Deutz de nieuwe 06-serie aan zijn dealers in Keulen voor. De Deutz 5506 met zijn luchtgekoelde viercilinder van 3.768 cm³ en 52 pk motorvermogen kan je beschouwen als het overgangsmodel tussen de 4006 en 6006. De 4006 was bedoeld voor de kleinere bedrijven, terwijl de 6006 mikte op loonwerkers en de grotere akkerbouwbedrijven. De Rasspe-maaibalk wordt hydraulisch aangedreven en beschikt daarvoor over twee hydraulische leidingen. Door de stand van de vingerbalk wordt gesuggereerd dat je met deze maaier ook taluds en slootkanten kan maaien. De 5506 is voorzien van een Dieteg-cabine met veiligheidsbeugel, deze Duitse fabrikant was gevestigd te Walsrode.
Een hydraulische geïntegreerde cilinder met kabel zorgde voor een hoog bedieningscomfort bij het heffen en laten zakken van de maaibalk. Met een speciaal door Rasspe leverbaar stuurventiel kon het maaigarnituur onafhankelijk van aanwezige andere ventielen, zoals in dit geval van de voorlader, worden bediend. De Steyr 50, die in het najaar van 1967 werd voorgesteld, was met zijn vermogen van 52 pk de opvolger van de Steyr 290 viercilinder. In 1969 veranderde Steyr wegens marketingredenen de type-aanduiding van de Plus-serie, waardoor de Steyr 50 de nieuwe aanduiding 650 kreeg.
De Massey Ferguson 135 was eind de jaren 60 ’s werelds meest populaire trekker, althans volgens de Nederlandse Massey Ferguson-importeur Brinkmann & Niemeyer uit Zutphen. Een driecilinder Perkins AD3-motor leverde ruim 45 pk. Daar er geen maaibalkaandrijving voorzien was in de versnellingsbak, werd de Rasspe-maai-installatie aangedreven door een V-riemschijf die op de achteraftakas was gemonteerd. Bijzonder is dat Rasspe een MF 135 gebruikte met een Coffeng-sticker. Coffeng uit Bunnik was destijds gespecialiseerd in jonge gereviseerde tweedehandstrekkers die met een half jaar BOVAG-garantie werden verkocht.
De Zetor 2511 was met zijn tweecilinder het kleinste model uit de UR1-serie die gekenmerkt werd door een Zetor-motor met dezelfde boring en slag van de cilinders, namelijk 95 x 110 mm. Typisch voor deze serie was de versnellingspook op het dashboard, een techniek die destijds ook bij veel personenauto’s werd toegepast. De Rasspe-vingermaaibalk wordt hier mechanisch aangedreven door een V-riem. Voordeel hiervan is dat deze kan slippen bij een verstopping, waardoor breken van de houten aandrijfstok wordt voorkomen. Op de foto is duidelijk het aankoppelsysteem te zien dat specifiek door Rasspe voor de Zetor 2511 werd ontwikkeld.

 

 

Een telg uit een roemrijk Engels geslacht, de David Brown Case 885. De driecilinder David Brown AD 355A-motor met CAV-brandstofpomp leverde een aftakasvermogen van 43,7 pk. De 885 werd geïntroduceerd in 1972.
De jongste telg uit deze Rasspe-fotocollectie is de 52 pk sterke International 633, waarvan de productie werd opgestart in 1975. De Rasspe-maaier is voorzien van een compacter hydraulisch hefsysteem.
De Renault 551 beschikte over een watergekoelde driecilinder MWM-motor goed voor 55 pk en de bekende Tracto-Control-hefinrichting. De Rasspe-maaibalk wordt hier mechanisch aangedreven vanuit de transmissie. Voor het transport werd de balk opgeklapt en vergrendeld, terwijl de messen werden voorzien van een beschermkap met het ingewerkt Rasspe-logo. Nadeel was wel de beperkte ruimte om aan de rechterkant in te stappen.
Een heel populaire trekker was de driecilinder Fiat 450 die in 1968 op de markt kwam en beschikte over een onafhankelijke doordraaiende aftakas. Bijzonder was dat de Fiat 450 afhankelijk van de productie was uitgerust met een brandstofpomp van CAV, Bosch of Fiat. Op de foto is de mechanische aandrijving via een trekstanghout goed zichtbaar.
Foto van een prototype Rasspe schijvenmaaier type SM4000 daterend van augustus 1972.
Een Renault uit de Super-serie, die de techniek uit de D- en N-serie combineerde met een moderner uiterlijk. Alle typen uit de Super en Super D-serie bestonden zowel in de oranje kleur als in rood. Frankrijk hield vast aan oranje, terwijl in Duitsland en Nederland voor rood werd gekozen.
De Steyr 545, met watergekoelde driecilindermotor met een inhoud van 2.355 cm³, leverde met 45 pk meer dan voldoende vermogen voor de Rasspe-middenmaaier.
De Deutz D4006 had dezelfde motor als de 5006, enkel maakte die van de D4006 wat minder toeren per minuut.
De Deutz D5005 was een viercilinder met een vermogen van 45 pk. Tijdens de productiejaren 1965 en 1966, voorzien van een transmissie met 6 versnellingen vooruit en 2 achteruit. In 1967 kreeg deze stoere viercilinder een transmissie met 8 versnellingen vooruit en 4 achteruit.

Tekst: Jan Ebinger Beeld: archief Jan Ebinger

 

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Heuver Banden en Triangle Tyre zetten hun samenwerking in de grondverzetsector voort. Beide bedrijven werken al langere tijd samen aan het leveren van banden voor de grondverzetindustrie, waarbij kwaliteit en innovatie centraal staan.
24 mrt

Heuver Banden en Triangle Tyre zetten samenwerking voort

Zesde generatie Valtra S-Serie wint Good Design Award 2024
24 mrt

Zesde generatie Valtra S-Serie wint Good Design Award 2024

14 nieuwe Vredestein Traxion-banden voor Claas Arion-tractoren
20 mrt

14 nieuwe Vredestein Traxion-banden voor Claas Arion-tractoren

Alliance 70
19 mrt

Alliance bestaat zeventig jaar

Deutz-traptrekker
19 mrt

Deutz-traptrekker afgeleverd bij winnaar

Toon meer

Speciaal voor jou! Nieuws over

Heuver Banden en Triangle Tyre zetten hun samenwerking in de grondverzetsector voort. Beide bedrijven werken al langere tijd samen aan het leveren van banden voor de grondverzetindustrie, waarbij kwaliteit en innovatie centraal staan.

Heuver Banden en Triangle Tyre zetten samenwerking voort

Zesde generatie Valtra S-Serie wint Good Design Award 2024

Zesde generatie Valtra S-Serie wint Good Design Award 2024

14 nieuwe Vredestein Traxion-banden voor Claas Arion-tractoren

14 nieuwe Vredestein Traxion-banden voor Claas Arion-tractoren

Meer loonwerk nieuws:

Maak hier uw keuze:

bemesting

Gewas & ruwvoer

Landbouwmachines

Loonwerk activiteiten

Mechanisatie

Trekkers

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren
deLoonwerker.nl

Copyright © 2025 Prosu BV | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid

  • Nieuws
  • Bemesting
  • Gewas en ruwvoer
  • Landbouwmachines
  • Loonwerk activiteiten
  • Mechanisatie
  • Trekkers
  • Partners
    • Vredo
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Nieuwsbrief