Merlo is één van de typische specialisten als het om verreikers gaat. Met een breed gamma én speciaal op de landbouw gerichte modellen proberen ze akkerbouwers, loonwerkers en veehouders tevreden te stellen en te houden.
Afgelopen jaar bestond het Italiaanse Merlo als bedrijf 55 jaar. Het verreiker-avontuur begon voor het in 1964 opgerichte bedrijf met een bezoek van één van de twee oprichters, Amilcare Merlo, aan Ierland. Daar zag hij volgens importeur De Lille het concept verreiker voor het eerst. Tot die tijd werkte Merlo aan vierwielgestuurde en -aangedreven dumpers en betonmolens. In 1981 bracht het bedrijf haar eerste verreiker op de markt, de SM 30. En in 1987 bedacht ze het principe van de motor naast de cabine dat Panoramic werd genoemd. Als eerste volgens De Lille, en daarmee zette Merlo de trend voor het huidige concept van starre verreikers. In 1991 was Merlo pionier met voor de landbouw feitelijk weinig relevante roterende verreikers.
Alle starre verreikers hadden altijd de typeaanduiding Panoramic, totdat de voor de landbouw bestemde modellen de naam Turbofarmer meekregen in 1996. De Turbofarmer kan ook als trekker worden gebruikt, vandaar. De naam Panoramic zien we nog altijd terug bij het meest compacte model, de Compact P(anoramic) 27.6 met een hefvermogen van 2,7 ton en een hefhoogte van maximaal 5,9 m. Dit 1,95 m hoge en 1,84 m brede basismodel wordt vooral gekozen als hoogte en breedte beperkende factoren zijn zoals in (oudere) pluimveestallen en andere krappe gebouwen.
Multi- en Turbofarmer
De Multifarmer kwam in het jaar 2000 op de markt. Dit is een model dat zich met name dankzij de driepuntshef en de aftakas aan de achterzijde richt op landbouwers die een verr
eiker ook willen inzetten voor andere werkzaamheden dan voor hef- en tilwerk, geen (beschikbare) trekker op het bedrijf hebben of een trekker met voorlader willen vervangen. De Multifarmer is er met hefvermogens van 3,4 en 4,0 ton en hefhoogtes van 6,8 of 8,8 m. De 3,4 ton modellen hebben een motor van 136 pk en zijn 2,48 m hoog, terwijl de 4,0 ton modellen 170 pk hebben en 2,53 m hoog zijn.
De Turbofarmer is er als Compact, Medium, II en Heavy Duty. De Turbofarmer Compact is net als de Compact P beperkt qua hoogte (2,12 m) en breedte (2,10 m). De Medium tilt 3,3 of 3,5 ton en is 2,25 m breed. De huidige Compact en Medium modellen kwamen in 2015 op de markt.
In België zijn de TF 33.7 en TF 35.7 de populairste modellen omdat ze goed passen bij de schaalgrootte van bedrijven. De Turbofarmer II is in Nederland het meest gekozen model, met name vanwege de portaalassen en de load-sensing hydrauliek. De TF 42.7 met 4,2 ton hefvermogen en 7,1 m hefhoogte is het meest populaire model bij Nederlandse gebruikers. Boven de Turbofarmer II is er nog de Turbofarmer Heavy Duty met maximaal 4,5 of 5,0 ton hefvermogen en 10,6 respectievelijk 7,8 m hefhoogte.
De Turbofarmer II kwam in 2013 op de markt als vervanger van de P 34.7/P 40.7 en onderscheidt zich met een grotere cabine, fase IV Deutz-motor van 136 pk, optionele hydropneumatische cabinevering en een moderner design van zijn voorgangers.
Geen contragewichten
Volgens importeur De Lille kenmerken Merlo-verreikers zich door het ontbreken van een contragewicht aan de achterzijde van het voertuig. De achterzijde van de achterwielen is hierdoor gelijk aan de achterzijde van het voertuig. Merlo verwerkt het contragewicht in een stalen frame dat van voren naar achteren loopt. In dit doorlopende frame van een dikke gezette stalen plaat, ook wel badkuip genoemd, ligt de giek. Links en rechts van het frame worden alle onderdelen gemonteerd zoals de cabine en de motor. Door de jaren heen werd ‘de badkuip’ dikwandiger en sinds 2012 hanteert de fabrikant bovendien een modulaire bouwwijze om zo minder ordergericht te hoeven produceren.
De cabine is naar eigen zeggen de grootste verreikercabine in de markt en heeft een genormeerde FOPS- en ROPS-beveiliging. Optioneel kan Merlo de cabine uitrusten met een hydropneumatische cabinevering. Dit is één van de gepatenteerde eigenschappen en opties.
De fabrikant gaat prat op de hydrostatische aandrijving vanwege de goede doseermogelijkheden en het kunnen rijden en werken zonder rempedaal, ook op hellend terrein. Voor degene die wil, is een cvt ook leverbaar. De Lille adviseert enkel gebruikers die veelvuldig meer dan 21 ton aan gewicht willen trekken om te kiezen voor een cvt in plaats van voor de standaard hydrostatische aandrijving.
De hydropneumatische cabinevering is een typische Merlo-optie passende bij de wens van optimaal rijcomfort. De hoogte van de verreiker neemt bij actieve cabinevering 6 cm toe.
Bijzondere kenmerken
Merlo ontwikkelde tal van oplossingen en toepassingen die het gebruik van haar verreikers zo aangenaam moet maken en patenteerde een aantal daarvan. De cabinevering noemden we al. Dan is er ook nog de gecombineerde hellingcorrectie van het onderstel en de mogelijkheid om de giek door middel van een sideshift iets naar links of naar rechts te kunnen bewegen. De laatste zorgt ervoor dat je niet altijd recht voor een pallet of trailer hoeft te staan om toch te kunnen laden en lossen. Feitelijk een alternatief voor een sideshift op het vorkenbord.
Omdat Merlo de cilinder, kettingen, rollen en slangen voor het uit- en inschuiven van de giek in de giek monteert ter bescherming, moest er ook een oplossing komen voor onderhoud aan of vervanging van die onderdelen. Daarvoor zit aan de achterzijde van het voertuig een plaat die toegang geeft tot het binnenzijde van de giek. Via deze opening kun je het binnenwerk verwijderen en onderhouden.
In 2013 introduceerde de fabrikant haar eerste dieselelektrische hybride verreiker. En ook al ontving het daarvoor innovatiemedailles op bekende (agrarische) beurzen, in de landbouw sloeg het hybride concept nooit aan. Met de recent geïntroduceerde volledig elektrische e-Worker wil Merlo vanaf de geplande introductie in 2021 wel hoge ogen gaan gooien in de landbouw.
Gevraagd naar de trends op het gebied van verreikers, of wellicht in breder perspectief, material handling, ziet De Lille dat gebruikers vooral op zoek zijn naar meer vermogen, optimaal comfort en meer toepassingsmogelijkheden.
Specificaties Merlo Multifarmer en Turbofarmer II
Multifarmer | Turbofarmer II | |
Maximaal laadvermogen (ton) | 3,4 / 4,0 | 3,8 / 4,2 |
Maximale hefhoogte (m) | 6,8 / 8,8 | 9,6 / 7,1 |
Transmissie | hydrostaat (cvt optie) | |
Motor | Deutz 3,6 l 4 cil., 136 pk / FPT 4,5 l 4 cil., 170 pk | Deutz 3,6 l 4 cil., 136 pk |
Emissieklasse | fase 4 | |
Inhoud brandstoftank (l) | 140 | |
Breedte & hoogte (m) | 2,24/2,35 & 2,49/2,54 | 2,25 & 2,49/2,55 |
Gewicht (ton) | 7,9 – 9,15 | 7,45 – 8,35 |
Bruto vanafprijs (excl. btw)* | €94.860 | €79.950 |
Verkoop Benelux | De Lille, www.delille.be |
*Meest populaire Multifarmer: MF 40.9CS en meest populaire Turbofarmer: TF 42.7-140
Melkveebedrijf Pleiter, Groenlo (Gelderland)
‘We hebben ons bedrijf als het ware rondom de verreiker opgebouwd’
In 2002 maakte Melkveebedrijf Pleiter voor het eerst kennis met het gemak van een verreiker. “We kochten een gebruikte Merlo-verreiker, een 32.7 EV, om de voermengwagen mee te vullen in plaats van met een trekker met voorlader”, zegt Herman Pleiter, die samen met zijn vrouw, dochter en twee zoons (beide parttime) 200 melkkoeien houdt. “We wilden eerst een shovel aanschaffen, maar de vertegenwoordiger van de dealer adviseerde een verreiker in plaats van een shovel. Vervolgens ontdek je het gemak en de veelzijdigheid van een verreiker en wil je niet meer zonder. Sterker nog: we hebben ons bedrijf als het ware rondom de verreiker opgebouwd. En ongebruikelijk maar oh zo handig: we rijden er de graskuilen mee vast in combinatie met een grasvork. Dat gaat dankzij de portaalassen.” In 2010 investeerde Pleiter in een nieuwe Merlo en eind vorig jaar kwam een nieuwe Turbofarmer 42.7 CS de oude aflossen. Dat de Merlo’s zo goed bevallen blijkt als dochter Corine de typenummers zo opnoemt. Pleiter gebruikt de verreiker zo’n 500 uur per jaar en dat zijn meer uren dan de trekkers maken. “De verreiker staat altijd klaar en we doen er alles mee: de voermengwagen vullen, strohokken uitmesten, puin vervoeren, strobalen van de vrachtauto lossen en we hebben er een hoogwerkerbak bij voor onder meer snoeiwerkzaamheden. Nadelen of problemen? Nee, die kan ik zo niet opnoemen.”
Tuinmakers.be, Kampenhout (Vlaams-Brabant)
‘De Multifarmer is meer dan een manusje van alles’
“Onze Merlo Multifarmer 40.9 CS dateert van september 2019 en is onze zesde Merlo-verreiker op rij en bovendien onze tweede Multifarmer. Door de prestaties, het bedienings- en rijcomfort ervaar ik de 170 pk sterke Multifarmer, ondanks dat hij een telescooplader is, als een volwaardige tractor.” Aan het woord is Geert Voets eigenaar en zaakvoerder van tuinmakers.be met dochteronderneming groteboom.be. “In het verleden hadden we naast een klassieke Merlo 55-90 ook een John Deere-tractor van 170 pk
De Multifarmer vervangt beide en doet het uitstekend. De geveerde telescopische giek met een hefkracht van 4,4 ton en 8,8 meter hefhoogte is de basis, de hefinrichting, de elektronisch gestuurde aftakas en de luchtgeveerde cabine maakt de lader compleet. De drie stuurmodi zorgen niet alleen voor een kleine draaicirkel, maar ook voor efficiënt werken. Afhankelijk van de omstandigheden kies je de meest passende modi en mooi meegenomen is de ruime bodemvrijheid”, vertelt Geert. “De Multifarmer wordt niet alleen gebruikt om grote bomen met kluiten te planten en te verplaatsen, maar maakt ook heel wat uren voor transport met de dieplader van 20 ton. Verder beschikken we over een zware versnipperaar, een borstelmachine, een klepelmaaier, een hoogwerkplatform en een pottenklem waardoor de Merlo dagelijks wordt ingezet”, verklaart Geert. “Het is bovendien een krachtpatser. Met de combinatie diepwoeler met grondfrees heeft hij geen enkel probleem en bewijst dat hij bij deze activiteit, die heel wat trekkracht en aftakasvermogen vraagt, de prestaties van een landbouwtractor benadert. Een klein minpunt is wel dat de bediening van de hef aanvankelijk gecompliceerd lijkt, je moet er echt mee leren werken, maar ja, ze is dan ook super beveiligd”, verklaart Geert. “En bij vragen kan ik altijd terecht bij het team van Merlo-dealer Sjef Aerts uit Herselt. Ik heb in mijn 27-jarige carrière al heel wat ervaring opgedaan met machineleveranciers, maar de service van dit bedrijf gaat heel ver”, besluit Geert.