Dit jaar zagen we al enkele keren een bijzondere combinatie tijdens beurzen. Zowel tijdens Libramont als tijdens de Werktuigendagen reed er een combinatie Unimog-ITRunner. Een verhaal waarbij één en één meer is dan twee.
Tijdens de Contractor Days eind 2022 was er een seminarie over snelle tractoren. Antoine Theijs kwam er toelichting geven bij enkele wetgevende aspecten. Hij vertelde onder meer dat de Europese verordening 167/2013 tot doel heeft de homologatie van tractoren op Europees niveau te harmoniseren. “Voor de constructeurs van tractoren betekent dit een evolutie maar voor de constructeurs van aanhangwagens en getrokken werktuigen kunnen we beter spreken van een revolutie”, klonk het. “Voor tractoren van de categorie Tb, die sneller mogen dan veertig kilometer per uur, kwamen er bijvoorbeeld meer veiligheidsvereisten. Aanhangers en getrokken werktuigen van meer dan veertig kilometer per uur (Rb) moeten onder meer beschikken over remmen met dubbele leiding en een gehomologeerde koppeling.”
Nieuwe tractoren, aanhangwagens en verwisselbare getrokken machines moeten vanaf 1 januari 2020 een Europees gelijkvormigheidsattest (COC) aan boord hebben. Maar er zijn uiteraard meer tractoren en machines van voor 2020 actief. De Belgische wetgeving is echter niet altijd even duidelijk voor iedereen, ook niet voor fabrikanten en constructeurs. (Buitenlandse ) constructeurs houden ook weinig of geen rekening met de complexiteit van de Belgische wetgeving. Belangenorganisaties raden hun leden dan ook nog vaak aan om tractoren te kopen die beperkt zijn tot veertig kilometer per uur.
Aanhanger of werktuig bepaalt snelheid combinatie
De categorie T1b gaat tot negentig kilometer per uur. Heel wat merken hebben trekkers die tot vijftig of zestig kilometer per uur kunnen maar iedereen kent ook de Fasttrac van JCB die nog sneller kan (zeventig kilometer per uur). Sinds kort is bovendien de Unimog gehomologeerd als landbouwvoertuig en die mag zelfs negentig kilometer per uur rijden. Het is echter heel belangrijk om te weten dat de aanhanger of het getrokken werktuig zullen bepalen wat de maximale snelheid van de combinatie mag zijn. Als de aanhanger beperkt is tot veertig kilometer per uur maar de trekker mag zestig per uur, dan zal de maximale snelheid van de combinatie beperkt zijn tot veertig kilometer per uur.
Kipper gehomologeerd tot zestig kilometer per uur
Agrimac uit Kluisbergen zal op de komende editie van Agibex staan met een gloednieuwe kipper (drieasser) van ITRunner die Europees gehomologeerd is voor zestig kilometer per uur (COC). Volgens zaakvoerders Geert en Joren Derrevaux, betekent dit een enorm voordeel voor het kunnen inzetten van snelle tractoren. Zij combineren de drieasser dan ook opnieuw met de Unimog. In de praktijk zou dit betekenen dat een gebruiker zestig kilometer per uur mag rijden met deze combinatie. “Niet alle loonwerkers weten dat ze in theorie zestig kilometer per uur mogen rijden met de juiste combinatie. Daarom kopen ze soms een trekker die maar veertig kan. Maar met het oog op de toekomst, lijkt het ons soms toch verstandig een trekker te kopen die zestig kilometer per uur mag lopen. Niet alleen omdat die loonwerkers op termijn misschien wel aanhangers gaan hebben die wel zestig per uur mogen rijden maar ook voor de doorverkoopwaarde. Zeker voor de buitenlandse markt zijn die trekkers interessant.”
Gloednieuwe en lichte kipper
“Wij verdeelden ondertussen al een 25 onderstellen van ITRunner die gehomologeerd zijn voor zestig kilometer per uur”, zegt Joren Derrevaux van Agrimac. “Die voldoen daarvoor aan een ISO-normering. We hebben er echter enorm op aangedrongen dat de fabrikant ook een kipper op de markt zou brengen die gehomologeerd is voor zestig kilometer per uur. Ze hadden het onderstel al, het was dus zeker mogelijk om van daaruit te vertrekken om een kipper te bouwen. Het resultaat is een kipper die bestaat uit een combinatie van aluminium en staal. Dat zorgt voor negenhonderd kilo minder eigengewicht. Dat laat dus toe meer nuttige lading mee te nemen. Gecombineerd met de homologatie voor zestig kilometer per uur, lijkt dit ons een product met een groot potentieel. We zullen dit dan ook met de nodige trots presenteren tijdens Agribex.”
Tekst: Seppe Deckx Beeld: Agrimac en Seppe Deckx