Manitou Benelux werd opgericht in 1991 en zou dus in 2021 zijn dertigste verjaardag vieren. Corona besliste er anders over maar op 24 mei vond alsnog een persconferentie plaats ter gelegenheid van deze verjaardag. Jean Rouault, vice-president sales Noord-Europa kwam een stand van zaken binnen de Manitou-groep geven. Stefaan Forret, algemeen directeur Benelux, gaf samen met zijn collega’s toelichting bij hetgeen we de komende tijd mogen verwachten van de fabrikant.
Jean Rouault opende met enkele cijfers om de grootteorde van Manitou wereldwijd te schetsen: 4.500 medewerkers, 1.050 dealers en meer dan vierhonderd modellen. “Onze groep is actief op drie markten: constructie, landbouw en industrie. In de Benelux is de verdeling tussen deze markten respectievelijk 68, 22 en 10 procent. In de strategie voor de komende jaren komt de transitie naar meer elektrificatie prominent aan bod. We zullen ook in zowat elke productielocatie gaan investeren. Ons orderboek is erg goed gevuld maar de keerzijde is dat er voor specifieke machines een wachttijd tot achttien maanden mogelijk is. Motoren en elektronische componenten zijn de bottlenecks. Voor dit laatste hebben we wel nieuwe bronnen gevonden, waardoor we hier geen problemen meer verwachten.”
Vierendertigduizend verkochte machines
Stefaan Forret blikte terug op dertig jaar Manitou Benelux. “Manitou Benelux werd in 1991 gelanceerd als derde buitenlandse filaal, zij het eerst nog onder de naam Mantrec. Sleutelmomenten in die dertig jaar waren de lancering van de eerste MRT roterende verreiker in 1993 en de opening van het nieuwe gebouw in Perwez, waar we nu nog zitten. In 2016 verkochten we onze twintigduizendste machine. Belangrijk is ook dat vanaf 2019 alle machines die de fabriek verlaten elektronisch verbonden zijn met het netwerk. We kunnen dus data volgen op afstand. Het aantal verkochte machines is uiteraard gigantisch gegroeid, van 63 het eerste jaar tot meer dan tweeduizend in 2021. Vorige week factureerden we de vierendertigduizendste machine.”
Uitbreiding gamma
Voor de komende jaren zal Manitou inzetten op het verkopen van oplossingen, meer dan op de verkoop van machines an sich. Streven naar zero emissie en het maximaliseren van de veiligheid op de werksites zijn andere prioriteiten van de firma, net als het werken rond connectiviteit en het vergroten van het productgamma. Wat betreft dit laatste, liet Manitou deels in zijn kaarten kijken. Zo komen er in de loop van dit jaar een ultra lichte verreiker, een heavy duty verreiker, worden bepaalde types elektrisch en worden er twee gamma’s vervangen. Ook naar aanbouwdelen mogen we het één en ander verwachten omdat we een Manitou-machine eigenlijk mogen beschouwen als een werktuigendrager.
De ultra lichte Manitou (ULM) zal smaller zijn dan 1,5 meter, lager dan 1,90 meter en minder dan 3.5 ton wegen. Dat maakt hem ideaal om te vervoeren op een aanhangwagen. Er zijn twee modellen: de 412 en de 415 en beide zijn voorzien van een dakvenster in polycarbonaat. Specifiek in de landbouw verwacht Manitou in het laatste kwartaal van dit jaar de MLT 850 te lanceren. Dit omdat de markt vraagt naar een heavy duty machine die toch op erfniveau moet presteren. De total cost of ownership (TCO) zal bij deze machine goed zitten door onder meer een nieuw start-stop-systeem en een nieuw stuursysteem dat nooit eerder op een verreiker gebruikt is.
Tekst en beeld: Seppe Deckx