Een bedrijf met een serieuze carrièreswitch vinden we terug in het Oost-Vlaamse Hansbeke, waar het bedrijf van de Gebroeders Huys is gevestigd. De wortels van het bedrijf liggen echter in Aalter waar diens vader Omer Huys, kort na de oorlogsjaren van start is gegaan met het uitvoeren van landbouwwerken. Omer boerde goed, niet alleen op zakelijk vlak maar ook op het gebied van gezinsuitbreiding, met maar liefst vijf zonen en vier dochters.
In de begin jaren was het rondtrekken met de dorskast en het pikbinden zowat de hoofdactiviteit. Maar naarmate de zonen meehielpen op het bedrijf en uiteindelijk ook elk wat hun weg gingen, nam men er ook andere werkzaamheden bij, zoals maaidorsen, maïs hakselen en grondwerken. Alsook een opvallende nevenactiviteit: het ophalen van huisvuil.
Begin de jaren 70 startte de familie Huys met het hakselen van maïs op een vrij primitieve wijze, door het plat rijden van de maïs en vervolgens in omgekeerde richting er met een chopper over te gaan. Al snel kwam er een eerste echte maïshakselaar: een tweerijige Rivierre-Casalis. Deze werd door hen en met wat hulp van constructiehuis Jean Voet uit Lottenhulle omgebouwd tot een zelfrijder. Basis was een Deutz D-55 die werd voorzien van een omkeerinrichting en een motor uit een Clayson M 103. Wat later, werd dan toch beslist om een New Holland 1880 aan te kopen. Maar ook het beruchte natte najaar van 1974 sloeg hier toe. Men bleef echter niet bij de pakken zitten en op acht dagen tijd werd een volledig nieuwe machine geconstrueerd. De 1880 onderging een volledige metamorfose en werd geplaatst op een rupsonderstel van een Poclain 80-graafmachine en voorzien van moerasrupsbanden. Er werd ook een bunker gemonteerd, die afkomstig was van een Field Queen hakselaar. Deze imposante en unieke constructie kon zo ieder drassig veld de baas.
Ook op het vlak van grondwerken ging men geen uitdagingen uit de weg. In 1968 had men al een zelfrijdende Poclain-bandenkraan wat ongezien was voor die tijd. Hierdoor werd Huys regelmatig gevraagd om met deze kraan demonstraties te geven in gans Vlaanderen. Het werd op den duur zo erg, dat men bijna geen tijd meer had voor hun eigen kraanwerk.
Grondverzet zorgde uiteindelijk voor een drastische carrièreswitch. Eind de jaren 80 werd beslist om de landbouwwerken stop te zetten en in te zetten op het verhuren van wielladers voor de industrie. Weliswaar niet zomaar wielladers, maar laders van maar liefst vijftig ton! De Huys-machines worden hoofdzakelijk ingezet in de havens, op een gegeven moment had men er maar liefst vijfenveertig in omloop! Ondertussen staan al reeds zeven jaar de zonen van Rafaël, Bart en Peter aan het roer. Rafaël geniet van de rust van zijn pensioen, maar blijft wel een bezige bij en sleutelt graag aan de racewagens van zijn zonen, want als gepensioneerd loonwerker zit het sleutelen immers in zijn bloed.
Tekst en beeld: Landbouwenmachines.be