• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

acceptatie.deloonwerker.beacceptatie.deloonwerker.be

  • Nieuws
  • Bemesting
  • Ruwvoer
  • Machines
  • Activiteiten
  • Mechanisatie
  • Trekkers
  • Partners
    • Vredo
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Nieuwsbrief
  • icon

Kuhn Merge Maxx 950 bandhark: Schoner en sneller harken

Grasland Maaien Techniek 9 november 2020

Sinds een aantal jaar wordt de Kuhn Merge Maxx bandhark verkocht in de Benelux. Het concept moest aanvankelijk ‘wennen’ aan de Europese manier van werken en het Europese gras en is nu, mede geholpen door de aandacht voor meer voer van eigen land, bezig aan een voorzichtige opmars. 

Precies 15 jaar geleden introduceerde Kuhn haar eerste bandhark op de Europese en Amerikaanse markt: de Merge Maxx 900. Dit model met een driedelige opraper en drie transportbanden werd vooral gebruikt voor het samenvoegen (mergen) van luzerne- en hooizwaden. Lange gewassen en vlinderbloemigen zijn heel wat anders dan het korte gras van bij ons. Dat meestal vanuit volvelds op een zwad geharkt moet worden.

Kuhn Merge Maxx 950

Kuhn en haar importeurs demonstreerden de 900 ook al vroeg in de Benelux; maar de dankzij drie pickups en afvoerbanden zware en dure constructie en de nog niet geoptimaliseerde werking werden geen succes. Z’n opvolger, de 902, had ook drie pickups en banden (en twee ton extra gewicht) waarbij je de middelste sectie moest heffen voor middenafleg. In 2014 begon Kuhn te experimenteren met de Merge Maxx 950. Hetzelfde principe; maar lichter en voordeliger met twee pickups en afvoerbanden in plaats van drie. Het model debuteerde tijdens de Agritechnica van 2017 en in 2018 werden de eerste drie machines in Nederland en de eerste twee in België verkocht.

Kuhn Merge Maxx 950

Aangepast en gestuurd

De Merge Maxx 950 is technisch vooral eenvoudiger dan z’n voorgangers zonder aan ingenieusiteit in te boeten. Vooral de pickup is aangepast om in zoveel mogelijk Europese situaties te voldoen voor het oprapen van gras, luzerne, hooi en verschillende soorten stro. Hiertoe werd de diameter van de pickup allereerst kleiner. Hoewel er ook geëxperimenteerd werd met een ongestuurde pickup, zweert Kuhn bij een gestuurde variant. De stand van de tanden werd stekender en beter afgestemd op het oprapen van volvelds liggende korte gewassen.

De twee secties van de 950 kunnen naar elkaar toe en uit elkaar bewegen om enerzijds met zijafleg en anderzijds met middenafleg te werken. Met zijafleg neem je 7,5 m (excl. zwad) mee en met middenafleg tot 9,5 m (incl. zwad). Het model heeft niet langer gestuurde wielen; maar een starre achteras. Dankzij een verder naar achteren gebrachte gestuurde dissel (à la de vierrotorhark) niet minder wendbaar. Wel viel het model zo’n 1,5 ton ‘af’ doordat de middelste sectie inclusief de hydrauliekpompen ervoor verviel.

De bandhark heeft een eigen hydraulisch systeem waarbij de dissel de hydrauliekolietank vormt. De aftakas drijft het hydraulische systeem aan met 750 of 1.000 (eco) toeren.

Windguard bleef

Op zowel de Merge Maxx 902 als de 950 heeft de pickup een kort gewasrol en een gebogen en gesloten gewasgeleider genaamd Windguard. De 900 ontbeert deze. Onder de pickup heeft elke sectie verdeeld over de breedte drie glijsloffen waarvan de buitenste twee groter zijn. De kleinere middelste moet vooral voorkomen dat de pickup op bolle percelen gaat duiken. Het pickup toerental is juist als het gewas zover mogelijk achterop de afvoerbanden belandt en de gewasgeleider moet ervoor zorgen dat dat ook bij hogere snelheden gebeurt.

Volgens productspecialist Gert-Jan Hegeman van de Nederlandse importeur Reesink Agri, kiest Kuhn vooral voor een gestuurde pickup opdat de tanden, vlak voordat ze zich terugtrekken, een hoek van 90 graden met de kunststof geleiders maken. Dit moet voorkomen dat het gewas gelijktijdig zowel door de tanden als door de banden wordt meegenomen hetgeen proppen kan geven.

Gelijkmatige afleg

Voor een gelijkmatige afleg draaien de afvoerbanden liefst zo langzaam mogelijk. Je stelt ‘m links en rechts afzonderlijk in met twee smoorkleppen. Zo kun je bij zijafleg een snelheidsverschil tussen beide banden hanteren. De juiste bandsnelheid hangt af van de rijsnelheid, de zwaarte van de snede en het percentage droge stof en is vooral een kwestie van ‘Fingerspitzengefühl’.

Schoon en snel

De in vergelijking met een rotorhark hogere aanschafprijs moet zich enerzijds terugverdienen door schoner oprapen/harken met minder ruwe as in de baal of kuil en minder brokkelverliezen tijdens het harken. Aan het laatste draagt ook maaien zonder kneuzen en het afzien van schudden bij. Een tweede meerwaarde is de gemiddeld hogere rijsnelheid en dus grotere capaciteit. De perceelsgrootte, het aantal hoeken en eventuele geren zijn sterk bepalend voor de werkelijke capaciteit. Vooral kopakkers vormen een grotere uitdaging voor een bandhark dan voor een rotorhark en kleine percelen hebben procentueel meer meters kopakker.

Specificaties Kuhn Merge Maxx 950

Opnamebreedte (m) 7,5/9,5
Werkbreedte bij middenafleg (m) 8,2 tot 9,5
Werkbreedte bij zijafleg (m) 8,8
Gemiddelde zwadbreedte (m) 1,0 tot 1,5 bij zijafleg, tot 2,2 bij middenafleg
Transportafmetingen (l*b*h, m) 7,4*3,0*3,6
Banden 400/55 R22.5 of 500/45 R22.5
Benodigde hydrauliek 2 DW (1 extra DW met zwaddoek)
Gewicht (kg) 4.845
Bruto vanafprijs (excl. btw) €77.163
Verkoop België Packo Agri, www.packoagri.be
Verkoop Nederland Reesink Agri, www.reesinkagri.com
Deel dit artikel

Tags
mechanisatie

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Heuver Banden en Triangle Tyre zetten hun samenwerking in de grondverzetsector voort. Beide bedrijven werken al langere tijd samen aan het leveren van banden voor de grondverzetindustrie, waarbij kwaliteit en innovatie centraal staan.
24 mrt

Heuver Banden en Triangle Tyre zetten samenwerking voort

Zesde generatie Valtra S-Serie wint Good Design Award 2024
24 mrt

Zesde generatie Valtra S-Serie wint Good Design Award 2024

14 nieuwe Vredestein Traxion-banden voor Claas Arion-tractoren
20 mrt

14 nieuwe Vredestein Traxion-banden voor Claas Arion-tractoren

Alliance 70
19 mrt

Alliance bestaat zeventig jaar

Deutz-traptrekker
19 mrt

Deutz-traptrekker afgeleverd bij winnaar

Toon meer

Speciaal voor jou! Nieuws over

Heuver Banden en Triangle Tyre zetten hun samenwerking in de grondverzetsector voort. Beide bedrijven werken al langere tijd samen aan het leveren van banden voor de grondverzetindustrie, waarbij kwaliteit en innovatie centraal staan.

Heuver Banden en Triangle Tyre zetten samenwerking voort

Zesde generatie Valtra S-Serie wint Good Design Award 2024

Zesde generatie Valtra S-Serie wint Good Design Award 2024

14 nieuwe Vredestein Traxion-banden voor Claas Arion-tractoren

14 nieuwe Vredestein Traxion-banden voor Claas Arion-tractoren

Meer loonwerk nieuws:

Maak hier uw keuze:

bemesting

Gewas & ruwvoer

Landbouwmachines

Loonwerk activiteiten

Mechanisatie

Trekkers

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Abonneren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • Adverteren
deLoonwerker.nl

Copyright © 2025 Prosu BV | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid

  • Nieuws
  • Bemesting
  • Gewas en ruwvoer
  • Landbouwmachines
  • Loonwerk activiteiten
  • Mechanisatie
  • Trekkers
  • Partners
    • Vredo
  • Abonneren & meer
    • Abonneren
    • Adverteren
    • Contact
    • Nieuwsbrief