In een frisse look en technisch duidelijk vernieuwd presenteert Krone de nieuwe opraap- en transportwagens van de series RX en ZX. Niet alleen het topmodel ZX met een laadvolume van 43 tot 56 m3, maar ook zijn kleinere broertje RX (33 tot 40 m3) in het professionele segment als opraap- en transportwagens met korte snede en hoge prestaties. De basis daarvoor levert met name het als ‘OptiGrass 28 en 37’ verkrijgbare nieuwe snijaggregaat door zijn zuivere, exacte snede en het optimaal gestructureerde en homogene voer – en dat van de eerste tot en met de laatste halm.
Integraalrotor met SplitCut
Voor een goede opname en overdracht van het gewas aan de snijrotor en een zeer gelijkmatige gewasstroom zorgt de 2,12 m brede, ongestuurde EasyFlow pick-up. Door de hydraulische aandrijving kan de snelheid van de tanden afhankelijk van de doorvoer zo worden aangepast dat de snijrotor gelijkmatig van materiaal wordt voorzien. Dat komt niet alleen aan de voerkwaliteit ten goede, maar vermindert ook het brandstofverbruik. Daarbij zorgt de pendelend opgehangen en elektrohydraulisch ontlaste EasyFlow pick-up zelfs bij moeilijke oogstomstandigheden voor een optimale bodemaanpassing.
Snijaggregaat kern van nieuwe serie
De kern van de nieuwe RX- en ZX-series is het snijaggregaat. De integraalrotor zorgt voor een steeds gelijkblijvende verdeling van het oogstgoed over de totale snijbreedte. Bij een rotordiameter van 88 cm overtuigen de oogstprofessionals van Krone bovendien door hun enorme verwerkingscapaciteit. De aan de zijkant van de meenemers geplaatste messen zorgen onder alle omstandigheden voor een perfecte schaarsnede, zonder het gewas tot moes te snijden – dat spaart niet alleen kracht, maar ontziet ook het gewas. De afhankelijk van het snijaggregaat 17 of 22 mm brede meenemers zijn van hoogveredeld gehard staal gemaakt en daardoor zeer robuust en duurzaam.
Aan de zijkanten van de integraalrotor bevinden zich ca. 22 cm brede vijzels, die het oogstgoed actief naar het midden van de rotor transporteren. In samenspel met het Krone SplitCut systeem wordt zo verzekerd dat er ook in het randgebied van de rotor geen enkele halm ongesneden in de laadruimte terechtkomt. Daarvoor wordt de gewasstroom bij het buitenste mes gedeeld en met behulp van ruimertanden opnieuw naar voren getransporteerd. Geleideplaten voeren het materiaal daarbij naar het midden van de rotor, waar het gesneden wordt. Dat verzekert een exacte snijkwaliteit over de volle breedte!
Allerfijnste snijtechniek met OptiGrass
Het nieuwe snijaggregaat met hoge capaciteit is verkrijgbaar in twee varianten: Het met 40 messen uitgeruste ‘OptiGrass 37’ produceert theoretische snijlengten tot 37 mm. Met de ‘OptiGrass 28’ wordt met behulp van 54 messen zelfs een theoretische snijlengte tot 28 mm bereikt – ideaal voor het oogsten van vochtige silage! Daarbij biedt de OptiGrass snij-inrichting door de exacte schaarsnede naast het optimale snijbeeld bovendien een onvergelijkbaar comfort: om een eventueel optredende blokkade te verhelpen, wordt de snij-inrichting eenvoudig hydraulisch neergelaten en na het losmaken van de blokkade weer omhoog gebracht.
Om de tegen vreemde voorwerpen individueel beschermde messen makkelijk te wisselen, kan de messenbalk aan de linkerkant naar buiten worden gezwenkt. Met behulp van de centrale vergrendeling kunnen de messen dan snel en zonder gereedschap worden uitgebouwd en vervangen. De optionele slijpinrichting Krone SpeedSharp wordt ten zeerste aanbevolen. Met behulp van de slijpschijven worden de 40 resp. 54 messen indien nodig ter plaatse binnen vijf minuten automatisch in twee resp. drie etappes geslepen – altijd onder een perfecte hoek en met constante druk. Dat zorgt altijd voor een goede slijping voor de beste voerkwaliteit.
Aandrijfconcept
De brede rotor met inwendige eindaandrijving maakt in combinatie met het PowerBelt aandrijfconcept een maximale capaciteit mogelijk. Bij de RX opraap- en transportwagens brengt de Krone PowerBelt daarbij een ca. 25% hoger aftakasvermogen over dan het eerdere model, bij de ZX is dat tot 10% hoger. Door demping van de belastingspieken zorgt dit aandrijfconcept voor een zeer rustige loop en bijzonder geringe slijtage, waarbij de complete aandrijfstreng bij de RX met 2500 Nm en bij de ZX met 3000 Nm beveiligd is.
Het intelligente toerentalconcept verhoogt eerst het ingangstoerental, dat vervolgens in de eindaandrijving wordt gereduceerd. Door de verlaging van het draaimoment worden de componenten ten slotte ontzien. De twee riemschijven kunnen eenvoudig en snel worden gewisseld om het toerental van de rotor aan de desbetreffende oogstomstandigheden aan te passen: 47 omw/min (ZX) resp. 43 omw/min (RX) voor veel gewas en volumineuze zwaden, of 40 resp. 36 omw/min bij geringe groei en kleinere zwaden. Zo worden de rotortassen steeds optimaal met gewas gevuld en zorgen ze via een hoge voorpersing voor de best mogelijke snijkwaliteit. Bovendien maakt dit ook bij gebruik van kleinere trekkers een optimale aanpassing aan verschillende oogstomstandigheden mogelijk.
Zowel bij de ZX als de RX is de bodemketting naar de rotor 35 cm lager gezet. Op deze manier is de hefhoogte en de daaraan gekoppelde vermogensbehoefte lager. Tegelijkertijd leidt de verhoogde gewaskolom tot een sterkere verdichting van het gewas, die uiteindelijk beter lossen mogelijk maakt. Ter aanpassing aan verschillende inzetomstandigheden kan de bestuurder de hydraulische voorwand vanuit de trekkercabine instellen, om de voorpersing en snijkwaliteit van het gewas bij verschillende gehalten aan droge stof te optimaliseren. Met de tot de standaard uitrusting behorende laadautomaat PowerLoad gaat het beladen niet alleen makkelijker, maar vooral ook efficiënter. Daarbij registreren sensoren aan de voorwand de perskracht en het vulniveau in de wagen en regelen zo de snelheid van de bodemketting in drie van het drogestofgehalte van het gewas afhankelijke modi. Daardoor wordt een continue druk in de laadruimte in stand gehouden, die een maximale belading mogelijk maakt.
Alle RX- en ZX-modellen zijn met (GD) en zonder (GL) doseerwalsen leverbaar. De GD-varianten beschikken standaard over drie doseerwalsen met een diameter van 470 mm en V-vormig geplaatste tanden, die het gewas bij het lossen gelijkmatig over de volle breedte verdelen. De aandrijving vindt plaats via een robuuste haakse aandrijving en 1 inch dikke rollenkettingen met automatische kettingspanners.
Rijcomfort bij RX en ZX opraap- en transportwagens
Niet alleen het gewas moet worden ontzien, maar ook de grond waarover de zware voertuigen rijden. Daarom zijn de RX en ZX opraap- en transportwagens uitgerust met onderstellen die de lasten via tandem- of tridemassen gelijkmatig over alle wielen verdelen. In dit opzicht blijken vooral de asaggregaten met hydraulische compensatie ideaal, doordat ze ook op onregelmatig terrein en hellingen een hoge rijstabiliteit verzekeren. Afhankelijk van de inzet zijn er diverse landbouw-, grasland- en transportbanden verkrijgbaar, met daarop afgestemde profielen in maten tot 30,5 inch.
Wat betreft het rijcomfort bewijst de nieuwe hydraulische en standaard geveerde knikdissel zich vooral bij rijden over de weg als uitstekend. Vanwege zijn zeer smalle en compacte bouwwijze is het zicht op de pick-up en ook de wendbaarheid nu nog beter In combinatie met de intelligente naloopbesturing en de als optie verkrijgbare contactloze elektronische gedwongen besturing wordt niet alleen de graszode ontzien, maar blijft ook de bandenslijtage minimaal.
Rijke uitrusting
Diverse extra uitrusting, zoals de laadruimte afdekking, de weeginrichting of de geïntegreerde inkuilmiddel installatie met 200 l capaciteit en vier vernevelaars met vlakke straal direct boven de pick-up of de rotor maken de Krone RX en ZX tot absolute allround oogstprofessionals. Aan te bevelen is ook de nieuwe elektronische vulpeil indicatie, die standaard ingebouwd is. Hierbij wordt het lossen van de laadruimte via de beweging van de bodemketting geregistreerd en op de terminal in waarden van 0 tot 100% aangegeven.
Softwarematig zijn deze machines bovendien altijd voor een centraal smeersysteem met individueel instelbare smeercycli voorbereid. Daarnaast is er standaard een Premium LED-verlichtingspakket aanwezig. Hiermee kunnen ook in het donker de directe omgeving, de gewasstroom, de laadruimte en de onderhoudsgedeelten uitstekend worden verlicht. Voor het gebruik van de talrijke functies zijn er verschillende bedieningsopties – van de eenvoudige bedieningseenheid DS 100 tot en met de zeer comfortabele ISOBUS-terminals CCI 800 en 1200, die het werk met behulp van een intuïtieve interface en visualisatie van de machinefuncties aanzienlijk vereenvoudigen.
Bron: Krone