Landbouwmachinefabrikant Pöttinger komt met nieuwe contactloze, elektronisch gestuurde assen op de Jumbo-opraapwagen. Deze zorgen voor een aanzienlijke verbetering van het bedienings- en rijcomfort en van de betrouwbaarheid van het stuursysteem. Met dit systeem wil Pöttinger naar eigen zeggen zijn wereldmarktleiderschap op het gebied van opraapwagens blijven illustreren. Gebruiksgemak en veiligheid hebben een zeer hoge prioriteit, vandaar de innovatieve ontwikkelingen aan het vlaggenschip, de Jumbo-opraapwagen.
Het systeem werd ontwikkeld in samenwerking met de Duitse firma ME Mobil Elektronik GMBH. Het werd als eerste geïntroduceerd op de Jumbo-opraapwagen. De nieuwe ontwikkeling maakt volledig komaf met de mechanische stuurhoeksensor tussen trekker en opraapwagen. En er worden geen extra eisen gesteld aan de trekker, zoals een extra K50-kogelkoppeling voor de bevestiging van een mechanische stuurstang. Tijdens de voorstelling van de nieuwigheden voor 2022 in het Oostenrijkse Andau, kregen we van productspecialist Florian Hametner een uitgebreide toelichting bij de nieuwe Jumbo 8000. Ook het nieuwe contacloze gedwongen stuursysteem kwam daar aan bod.
Trots op eigen product
“Klassiek is een drieasser gedwongen gestuurd, met een hydraulisch of elektronisch systeem. Kijk nu eens naar deze Jumbo, zie je een connectie met de tractor? Normaal gesproken heb je links van de dissel een verbinding met de tractor. Wij hebben vanaf nu een gedwongen besturing op een drieasser zonder connectie. Deze wordt vervangen door een kleine module. Dat is een klein onderdeel, ontwikkeld door een Duitse firma, ME Mobil Elektronik GMBH, dat perfect de eigen positie kent. Gecombineerd met twee snelheidssensors op de achterwielen, die ook registeren of je voor- of achterwaart rijdt, weet de module perfect wat de laadwagen doet. De module berekent het snelheidsverschil links en rechts, en zo ook de de hoeken. Dit is uniek op een opraapwagen. Concurrenten zullen hier ook wel mee bezig zijn maar ik kijk enkel naar ons eigen product en ik ben daar erg trots op.”
Makkelijk wisselen van tractor
Met de contactloze elektronische besturing is het niet nodig om een mechanische stuurstang te monteren om de knikhoek tussen de trekker en de opraapwagen over te brengen. Dit betekent dat de opraapwagen zonder beperkingen op elk voertuig kan worden gebruikt. En dit ongeacht het type hefinrichting en ongeacht of het voertuig is uitgerust met apparatuur om een stuurstang te bevestigen. Er zijn geen onderhoudswerkzaamheden of aanpassingen nodig om de opraapwagen aan te passen aan verschillende tractoren.
Geen beschadigingen meer
Bovendien is een grotere stuuruitslag tussen trekker en opraapwagen mogelijk. Dit omdat de tractorband niet meer tegen de stuurstang kan botsen. Het risico op beschadiging is dus uitgesloten. Het elektronische regelsysteem maakt het ook mogelijk om de stuurprestaties perfect aan te passen aan verschillende rijsnelheden en bedrijfssituaties. De bestuurder kan verschillende stuurstrategieën gebruiken of hij kan de assen in de rechtuitstand vergrendelen. Het nieuwe elektronische, contactloos gestuurde assysteem zal vanaf augustus 2022 beschikbaar zijn voor zowel tandem- als tridemopraapwagens.
Tekst: Pöttinger en Seppe Deckx Beeld: Seppe Deckx