In 1991 kwam de eerste JCB Fastrac op de markt. Een kwart eeuw later presenteerde JCB in zijn hoofdkwartier te Rocester (V.K.) tegelijk met het 25-jarig jubileum de vernieuwde modellen uit de Fastrac 8000-serie. De 8000-serie bestaat nu uit de modellen 8290 en 8330. Beide kregen ze dezelfde look van de 4000-serie en een nieuwe, ruimere Command Plus-cabine. Wereldwijd is de Fastrac nog steeds de enige trekker die op beide assen is geveerd.
Andere eigenschappen zijn een Sisu-motor met uitlaatgasrecirculatie en AdBlue – maar zonder roetfilter- die voldoet aan de Fase IV-emissienorm, een traploze CVT-transmissie, een nieuwe high speed hydraulische stuurinrichting, een maximum snelheid van 70 km/u en nieuwe grotere en bredere bandopties.
Twee turbo’s
Onder de hertekende motorkap, die dezelfde lijn heeft gekregen van de 4000-serie, vinden we zoals bij de vorige 8000-modellen een 8,4 liter zescilinder Sisu-motor terug, maar nu uitgerust met 2 turbo’s. Bij nominaal vermogen ontwikkelt de 8290 280 pk en de 8330 335 pk, het maximale vermogen van de twee topmodellen bedraagt respectievelijk 306 en 348 pk. Tegelijkertijd wordt het maximum koppel van 1.440 Nm reeds bereikt bij 1.500 omw/min waardoor de motor niet alleen zuinig, maar ook een echte doorzetter is.
Lees meer over deze nieuwe Fastracs in de volgende Loonwerker! Nog geen abonnement? Surf snel naar de agroshop!