Caterpillar introduceert op de 3 M-serie modellen (926M, 930M en 938M) diverse verbeteringen als onderdeel van een 2017 update. Ook de modellen van de K-serie (924K, 930K, 938K) krijgen een update. Ook al wijzigen de technische specificaties van deze machines nauwelijks, Caterpillar voegt er een aantal nieuwe standaard- en optionele functies aan toe die de productiviteit verhogen, het gebruiksgemak verbeteren en de inzetbaarheid van deze wielladers vergroten.
De vernieuwde luxecabine van de 926M, 930M en 938M kan voortaan uitgerust worden met een grotere tweede display voorzien van een nieuwe besturingsmodule. Ze biedt een verbeterde gebruikersinterface en navigatie voor de bestuurder en een waaier aan opties voor laadvermogenbeheer en service. Het touchscreen is nu voorzien van een toetsenbord om sneller door de menu’s te navigeren.
Een echte primeur op deze categorie van Cat wielladers is de introductie van CPM (Cat Payload Management) of het Cat laadvermogenbeheer. Met het nieuwe tweede touchscreen en Product Link Elite is dit nu beschikbaar. Het biedt de bestuurder de mogelijkheid om een beoogd laadgewicht in te stellen en de totale hoeveelheid materiaal in de truck of vultrechter te bewaken, tegen overgewicht. Daarnaast kan de bestuurder met de printer drie gewichtsetiketten afdrukken. Het laadvermogenbeheer is volledig geïntegreerd in de machine, waardoor ook de plaatselijke verantwoordelijke alle informatie kan opvolgen en bijhouden met behulp van VisionLink.
Andere verbeteringen liggen op het vlak van machinebetrouwbaarheid. Een aantal wijzigingen zijn aan het automatisch smeersysteem aangebracht. Evenzeer is individuele bandenspanningsbewaking of TPM (Tire Pressure Monitoring) verkrijgbaar. Op de secundaire display is dan af te lezen of de bandenspanning van elke band nog correct is. Deze eenvoudige controletool vermijdt dat er gereden wordt met een verkeerde of ongelijke bandenspanning en vermijdt aldus onnodige bandenslijtage.
Zowel TPM als het automatisch smeersysteem zijn geïntegreerd in de machine. Ze zijn te bedienen via de nieuwe tweede display en zijn gekoppeld aan Cat VisionLink, waardoor niet enkel de bestuurder automatische diagnoses of waarschuwingen ontvangt, maar ook de verantwoordelijke op afstand.
Voortaan zijn de rubberen slangen en scharnierverbindingen van het automatisch smeersysteem vervangen door stalen leidingen die naar de laadbakpennen lopen. De secundaire smeernippels op het systeem bieden de mogelijkheid om circuits handmatig te smeren waar nodig.