Case Construction Equipment stelde onlangs zijn nieuwe G-serie wielladers aan de vakpers voor. De line-up bestaat uit zeven nieuwe modellen, variërend van 142 tot 347 pk, allen uitgerust met Stage 4-motoren. De nieuwe wielladerserie vervangt de vijf jaar oude succesvolle F-serie. Deze serie vormt tevens de basis voor de nieuwe serie. Case gaat met de G-serie een stuk verder op het vlak van comfort voor de bestuurder, productiviteit en brandstofverbruik. Deze in Europa gebouwde wielladers worden midden dit jaar leverbaar.
Verbeterde ergonomie
Case heeft bij de ontwikkeling van de G-serie veel aandacht besteed aan het comfort voor de bestuurder. De vernieuwde cabine heeft een sterk verbeterde ergonomie. Deze werkomgeving moet zich volgens Case ook vertalen in een betere productiviteit. De overdruk cabine omvat één grote panoramische voorruit, een kleurrijke en duidelijke besturingsinterface met 8 inch scherm en een volledig verstelbare stoel met geïntegreerde bedieningsconsole met elektro-hydraulische bediening. Automatische bakfuncties kunnen worden ingesteld en aangepast vanuit de cabine.
Het geluidsniveau in de nieuwe cabine is sterk verbeterd. Deze ligt maar liefst 2 dB lager dan bij de vorige generatie wielladers. Het geluidsniveau bij de 521G tot 821G bedraagt slechts 68 dB in de cabine, terwijl dit bij de 921G tot de 1121G 69 dB is. Dit zijn de laagste interne geluidsniveaus ooit gemeten op een Case-wiellader.
Ook nieuw is een geïntegreerde microfoon, die in combinatie met een Bluetooth-verbinding en automatisch antwoordapparaat, bestuurders in staat stelt om telefoongesprekken veilig te beantwoorden.
Bewezen aandrijving
Alle G-serie wielladers worden aangedreven door een Stage 4 FPT-dieselmotor met Hi-eSCR nabehandelingssysteem. Het systeem maakt enkel gebruik van een dieseloxidatiekatalysator, doch zonder gebruik van een roetfilter (DPF) en uitlaatgasrecirculatie (EGR). Dit beperkt het aantal onderdelen en zorgt voor een compact motorcompartiment en lage onderhoudskosten. De modellen gebruiken allen een 6-cilinder motor met uitzondering van het kleinste model dat uitgerust is met een 4-cilinder.
De G-serie behoudt de ZF-transmissie in combinatie met standaard ZF-assen of heavy duty ZF-assen. Alle modellen worden standaard geleverd met een 4-traps powershift transmissie. Een optionele 5-traps transmissie met lock-up koppelomvormer is beschikbaar op de 721G, 821G en 921G. Deze haalt snelheden tot 40 km/u. Van de 721G (195 pk) komt ook een landbouwversie uit, die dan uitgerust is met klauwbanden en 45 km/u loopt.
Het koelpakket bestaat op alle modellen uit vijf radiatoren in kubusvorm opgesteld (i.p.v. na elkaar), wat zorgt voor een optimalere koelcapaciteit. Met uitzondering van de twee topmodellen is dit pakket in het midden van de machine geplaatst. Dit is achter de cabine waarbij dan de motor meer naar achteren ligt. Dit zorgt niet enkel voor minder last van warmte en geluid, tevens wordt een betere gewichtsverdeling bekomen en dit verhoogt het laadvermogen en de stabiliteit.
Technische kenmerken G-serie wielladers | |||||||
521G | 621G | 721G | 821G | 921G | 1021G | 1121G | |
FPT motor | 4-clinder 4,5 l | 6-cilinder 6,7 l | 6-cilinder 6,7 l | 6-cilinder 6,7 l | 6-cilinder 6,7 l | 6-cilinder 8,7 l | 6-cilinder 8,7 l |
Vermogen (pk) | 142 | 172 | 195 | 230 | 255 | 320 | 347 |
LS-hydrauliek max debiet (l/min) |
134 | 171 | 206 | 120 | 162 | 190 | 190 |
Gewicht (met Z-bar) (ton) | 10,9 | 12,7 | 14,7 | 18,2 | 20,4 | 25,0 | 28,0 |
Bakinhoud tot … (m³) | 2,0 | 2,1 | 2,5 | 3,2 | 3,6 | 4,2 | 4,8 |
Laadvermogen (ton) | 3,9 | 4,7 | 5,4 | 6,5 | 7,5 | 8,1 | 8,7 |