Het is even wennen; een harkelement zonder bandenonderstel. Op Agritechnica liet Pöttinger het publiek kennismaken met deze noviteit, die voor de Benelux-markt erg geschikt is. De zogenoemde Flowtast is vanaf nu leverbaar voor montage onder de TOP C 842, een populaire hark onder melkveehouders en loonwerkers.
De Flowtast volgt de bodem zeer precies omdat die is uitgevoerd in zeer duurzaam en slijtvast kunststof. De halve schijf raakt al vlak achter de harktanden de bodem, zodat er veel controle op de harkhoogte is. Resultaat is een minimum aan ruwe as. Het op en neer gaan van de elementen door oneffenheden wordt direct bij de harktanden geneutraliseerd.
De glijslof wordt in combinatie met een hydraulisch bodemontlastingssysteem verkocht. Hierop is de oliedruk in te stellen. Door de schokdempende werking van het hydraulische systeem loopt het harkelement veel rustiger en heeft het minder te verduren van torsiekrachten en trillingen. Bijkomend voordeel van de goede bodemvolging van de Flowtaster is dat de harksnelheid omhoog kan volgens Pöttinger.
Eltje Brand, productmanager bij Duport, de importeur van Pöttinger in Nederland, heeft het afgelopen seizoen op zijn ouderlijk melkveebedrijf al mogen proefdraaien met de Flowtast. Hij ziet grote mogelijkheden voor dit systeem. En niet alleen voor boeren op de minder draagkrachtige gronden. “Meer snelheid met behoud van harkkwaliteit is voor iedereen interessant. De harkelementen zijn standaard voorzien van vijf wielen, waarvan het voorste wiel dicht achter de tand de bodem volgt. Verder zijn onze harken optioneel uit te voeren met een Multitast-wiel vóór het harkelement. De Flowtast voegt een nieuwe dimensie in bodemvolging toe aan de mogelijkheden. De glijslof is gemaakt van hetzelfde slijtvaste en duurzame materiaal als waarmee Pöttinger haar ploegscharen vervaardigt. De slof wordt niet warm en door de geringe druk per vierkante centimeter wordt de vers gemaaide graszode ontzien. Wij verwachten dat dit voorjaar de eerste nieuwe TOP 842 C harken (werkbreedte 7 tot 8,4 meter) met de Flowtast gaan draaien. De nieuwe hark met een rotordiameter van 3,7 meter is interessant omdat in opgeklapte transportstand het element onder de vier meter (3,99 m) blijft, waardoor je probleemloos onder viaducten door kan.”
Tekst: Jangeert Vedelaar