Het veldwerk zit er zo goed als op voor Persyn – Steelandt uit Elverdinge. Dat betekent echter niet dat de drukte voorbij is, verre van. De grote kuis sleept aan tot het jaareinde. Alle onderdelen worden uit elkaar gevezen, gereinigd, gesmeerd en nagekeken. Ook binnenshuis draait de facturatie op volle toeren. Het laatste factuur krijgt de klant persoonlijk overhandigd.
“Alleen was het moeilijk.”
Eind jaren ’50 begon Roger Persyn samen met zijn vrouw Monique een loonbedrijf in de Hospitaalstraat in Elverdinge. Vlas trekken, ploegen en bieten zaaien waren de eerste opdrachten die de West-Vlaming uitvoerde. De lijst met werkzaamheden dikte snel aan en de eerste Laverda-maaidorser kwam er in ’64. Voor het hakselen van maïs was het wachten tot 1971. Eén jaar later vergrootte Persyn de oogstcapaciteit van de bieten door de aankoop van een Gilles 6-rijer. “Een unicum in de streek”, weet Marnick. “Gilles kwam niet veel voor hier. In het natte jaar ’74 waren wij de enige die er in slaagden te rooien omdat we voorwielaandrijving hadden op onze Fiat.” Ook de aardappelteelt was succesvol. Op een gegeven moment waren er vijf rooiers op het bedrijf. Toch bloeide de activiteit dood omdat het niet langer te combineren was met maïs en bieten.
Later maakt ook Rik Steelandt zijn intrede. Hij was schoolkameraad met de Persyns en versierde al dan niet met voorbedachten rade een vakantiebaantje bij Roger. Vlotte gast, want hij won ook Marijke Persyn voor zich. Toch nam hij na de trouw eerst de boerderij van zijn ouders over. In ’88 verzekerde Roger zich van de opvolging door de fakkel over te dragen aan Marnick en Rik. Door de omvang van het bedrijf zagen beide heren een overname alleen niet zitten. Een samenwerking tussen “Persyn – Steelandt” was de ideale oplossing.
“Rood – Blauw.”
Het tractorpark is een coalitie tussen de socialisten en de liberalen. Toch heeft blauw drie zetels meer. De loonwerker heeft zes New Holland, drie Case en twee Fiat-trekkers. “Oorspronkelijk waren het allemaal Fiat”, vertelt Persyn. “Maar omdat we de Case-dealer in het dorp ook iets wilden gunnen kochten we eens rood. Fiat werd overgenomen door New Holland en ondertussen behoren ze tot dezelfde groep. De dag van vandaag voert onze dealer beide merken.”
Het bedrijf ziet het nut niet in van zware trekkers en schaft trekpaarden aan van maximum 200 pk. “De meest polyvalente tractoren die we hebben zijn twee NH TM 155. Die kunnen aan een zaaimachine, pers en silagekar. We vervangen ze als ze 12.000 uren hebben of er moesten grote kosten aan komen. Ook als de inruilwaarde hoog is wordt er niet getwijfeld.” De Fiat 160-90 is de volgende die het bedrijf verlaat. Welke er in de plaats komt is niet geweten. De silagewagens zijn rood. Marnick vindt die in combinatie met een blauwe trekker het mooist.
Koning van het stalmest
Met zes breedstrooiers mag het bedrijf Persyn – Steelandt zich koning van het stalmest noemen. De loonwerker heeft drie ploegen van twee mestkarren en bandenkraan. “We laden liever met de kraan dan met verreiker”, zegt de werkplanner. “Met de laatse rijd je alles kapot aan de mestput. Met de kraan sta je op dezelfde plaats waardoor het vullen tevens een pak sneller gaat. De wagens zijn stuk voor stuk aangedreven; twee zijn Ova, drie Record en één Dezeure. De ova’s zijn vaste bakken, twee ervan zijn afzetsystemen en op de andere kunnen we schotten en verdeelwalsen zetten voor in de maïs. Zo bollen de chassis bijna het ganse jaar.”
Wil je meer lezen over deze Loonwerker in Beeld? Neem dan snel een abonnement op De Loonwerker!