Loonwerken Jona-Agri uit Heuvelland in België werkt al sinds 2020 met een twee-assige overlaadwagen van Deroo met een inhoud van veertien ton. “In eerste instantie gebruikten wij een demo-model. Later zijn er een kluitenscheider en meerdere rollen op gekomen. Nu gebruiken al vier jaar de overlaadwagen voor onszelf en voor onze klanten.
In het begin waren we wat huiverig. Met name omdat het spannend was hoe de klanten erop zouden reageren. Maar doordat aardappelfabrieken met een grondboete op de aarde die meegeleverd werd kwamen, wilden klanten minder tarra in de aardappelen. Dus de extra kosten die akkerbouwers voor het gebruik van de overlaadwagen aan ons moesten betalen, werd wel weer terugverdiend. Van 70 procent zijn wij naar 25 procent aarde gegaan. We kregen er dan misschien niet alles uit maar hadden toch flink wat reductie.
Natte omstandigheden
Het afgelopen jaar hebben wij de overlaadwagen in natte omstandigheden gebruikt. We kregen er voldoende aarde uit. Naast dat de wagen aardappelen overlaadt, beschikt deze ook over een reinigingsunit met verstelbare rollen. Bovendien zit er een kluitenscheider op. Dat vinden wij een groot pluspunt. Dus kleine aardappelen en aarde vallen er door. Daar scheiden ze nog eens de aardappelen en de aarde. De aardappelen gaat in de wagen en de aarde terug op de grond valt. Als je een gewone reiniging hebt, kun je de rollen open zetten. Maar als je grote brokken aarde hebt moet je ze meer open zetten en vallen de aardappelen op de grond. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. De tweede rol scheidt de aardappelen en de aarde. Dus een minimum van aardappelen valt op de grond maar een maximum van aarde valt op de grond.
Er is altijd een rooier op het veld en een overlaadwagen. Op straat staat de vrachtwagen of trekker met kipwagen die de aardappelen transporteert naar de fabriek of boerderij. Als de rooier vol is, lost deze al rijdend de aardappelen in de overlaadwagen. Tijdens het rooien zelfs komt de wagen er naast en lossen wij. Bij een volle overlaadwagen vertrekt deze naar de trekker of vrachtwagen om te reinigen en te lossen. Als er veel aarde mee komt tijdens het rooien, gaat dat iets trager. Er staat nooit een wagen stil.”
Reinigen met overlaadwagen
“Voor klanten die aardappelen op geslagen hebben op hun boerderij gaan wij de aardappelen ook met de overlaadwagen reinigen. Na de reiniging worden ze met de vrachtwagen getransporteerd naar de fabriek. Dus afgelopen wintermaanden hebben wij deze overlaadwagen ook meerdere keren gebruikt. We zeggen wel eens: Het is onze mobiele stortbak. Je kan hem gebruiken op het veld. Wij hebben zelf ook aardappelen en gebruiken hem eerst op het veld om naar de boerderij te komen. Op de boerderij gaan de aardappelen door een gewone stortbak binnen in de loods. En in de winter als de aardappelen naar de fabriek gaan dan ze nog een keer door de overlaadwagen. Dan hebben we een minimum van twee procent van tarra nog”, vertelt Nancy Verhelst.
Tractie onder de wagen
“Als verbeterpuntje op de wagen zouden wij nog wel graag tractie onder de wagen willen hebben. Met name wanneer we moeten overladen onder natte omstandigheden. Dat is wel een extra kostenpost en moet doorberekend worden. Daarom zit het er niet op. In de beginperiode was het moeilijk om de wagen mee te nemen naar de klanten. Maar na één keer gebruikt te hebben, vroegen de klanten er weer naar. Dus akkerbouwers zien ook de grote voordelen omdat je schonere aardappelen bij de fabriek kan afleveren. In de regio waar wij actief zijn hebben we grondsoorten als leem en zand maar ook zwaardere grond. In droge omstandigheden zijn het soms keien.”
Tekst: Annelies Bakker
Beeld: Deroo