Maxime Van Moorleghem is zaakvoerder van Agri van Moorleghem, een loonbedrijf met thuisbasis in Antoing (Henegouwen) tegen de Franse grens. Een aantal trekkers is veel op de baan, bijvoorbeeld voor de aanvoer van mest of ander transport. Daarom rust hij ze meer en meer uit met banden die hier specifiek voor geselecteerd zijn. Na een test met één tractor op Michelin RoadBib-banden was hij zo tevreden dat er ondertussen al meerdere trekkers mee zijn uitgerust. “En het volgende setje van deze Michelin-banden ligt al klaar op het bedrijf.”
We treffen Maxime Van Moorleghem in Noord-Frankrijk aan het stuur van zijn Case-Joskin-combinatie tijdens het uitrijden van mest. De aanvoer van mest gebeurt met twee andere combinaties van Case-trekkers met Joskin-tonnen. Eén van deze trekkers is uitgerust met de Michelin Roadbib-banden. De chauffeur vertelt dat deze band duidelijk minder slijtage vertoont. “Maar wat we misschien niet helemaal verwacht hadden, is dat hij het ook op het veld erg goed doet. niet zo goed als een landbouwband, maar het gaat echt wel goed.” De andere trekkers die met de Roadbib-banden zijn uitgerust rijden enkele tientallen kilometers verder rond met grondkippers.
Enorme groei
Van Moorleghem vertelt hoe hij enkele jaren geleden het ouderlijke bedrijf overnam. “Het was een eerder klein bedrijf en voor mijn ouders was dat perfect. Maar ik wilde professionaliseren en het bedrijf kende daardoor de afgelopen jaren een enorme groei. Dat weerspiegelt zich ook in de aanpak. Mijn vader zou nooit iets als de Roadbib-banden overwogen hebben omdat hij nu eenmaal graag vasthoudt aan het gekende. Ik durf wel meer uitkijken naar vernieuwing en bedrijfsoptimalisatie.”
Service als verkoopargument
Van Moorleghem geeft aan dat hij in de toekomst altijd wegbanden wil voorzien onder een trekker als er vooral transport mee wordt gedaan. “In de eerste plaats natuurlijk in functie van slijtage. Daarnaast is er veel minder risico op lekke banden. Een andere reden waarom ik voor de Roadbib-banden koos is dat de aarde er niet teveel aan blijft plakken. Zo laat je geen kilometerslang spoor na als je het veld verlaat. Een laatste reden is misschien ook wel dat ik Niels van Gugte van Michelin, toen hij deze band voor ons werk adviseerde, een plezier wou doen. We werken al langer samen, onder deze trekker zitten bijvoorbeeld ook Michelins, en we hebben eigenlijk nooit problemen. Als er toch iets is, wordt dat op een goede manier opgelost.”
“De banden zijn duurder bij aankoop maar op het einde van de rit uiteindelijk goedkoper. Het zijn geen banden voor zwaar landbouwwerk, al kan je er best even mee depanneren. Op de weg ga je putten misschien ook iets meer voelen maar bij het rijden is er dan weer veel minder lawaai dan met een andere band. Belangrijk is ook om ze op de juiste druk te zetten. We hebben nog geen bandendrukwisselsystemen, misschien dat die er in de toekomst nog komen.”
Meer verdienen op de weg en in het veld
Agri van Moorleghem focust op specifieke activiteiten. “Mest, irrigatie en grasoogst zijn de belangrijkste landbouwwerken en daarnaast rijden er enkele grondkippers. Door zowel het werk als het transport juist te organiseren en gebruik te maken van de juiste banden, slagen we erin meer te verdienen op de weg en meer te verdienen in het veld.” Dat is ook helemaal hoe de Michelin de band in de markt wilde zetten: een band voor tractoren vanaf 200 pk die vooral transport doen en dit ongeacht wat ze vervoeren, zand of mest.
De R&D-ingenieurs van Michelin stonden voor de uitdaging om een oplossing te bedenken die veel tractie en een lange levensduur biedt op een harde en agressieve ondergrond, en tegelijkertijd goed functioneert op een losse ondergrond in het veld. Het specifieke loopvlak met 52 profielblokken, in plaats van de gebruikelijke 32, voldeed aan deze voorwaarden. Een ander opvallend kenmerk van de band is de centrale middenrib, die voor minder afrolgeluid en een uitstekende baanvastheid zorg draagt. De eerste bandenmaten kwamen in 2018 beschikbaar en ondertussen is de band meer en meer ingeburgerd bij bedrijven zoals Agri van Moorleghem.
Tekst en beeld: Seppe Deckx
Dit is een artikel dat verscheen in vakblad de Loonwerker. Meer van dit soort artikels lezen? Abonneer u dan hier.