Dit jaar lanceert John Deere zijn krachtigste tractorserie ooit gebouwd op de Commodity Classic-show in Houston, Texas (VS), waarbij het 9RX-assortiment is uitgebreid met de 9RX 710-, 770- en 830 modellen.
Met goede trekprestaties, verbeterd bestuurderscomfort en de nieuwste mogelijkheden voor precisielandbouw verpakt in een voertuigbreedte van minder dan drie meter zijn de nieuwe 9RX-modellen zeer geschikt voor de Europese en GOS-markten.
Goede trekprestaties
De nieuwe 9RX-modellen hebben een 18-liter JD18X-motor, die tot maximaal 913 pk levert bij een laag specifiek brandstofverbruik, en tot 4.234 Nm koppel op het topmodel. Dit voldoet volledig aan Fase V zonder dat er ureum (DEF)/AdBlue® nodig is. De drievoudige hydropomp-optie met maximaal debiet van 636 l/min en het hydraulische Intelligent Power Management (IPM), dat zo nodig nog eens 40 pk extra levert, bieden voldoende vermogen, zelfs voor de grootste hydraulisch aangedreven werktuigen.
PowerShiftTM-transmissie
De nieuwe volledig mechanische e21™ PowerShiftTM-transmissie met Efficiency Manager benut de hoge motorprestaties en het koppel van de 9RX moeiteloos, terwijl de automatisering die bekend is van de e23TM-transmissie voor goed rijcomfort zorgt. De 21 versnellingen hebben een kleine onderlinge afstand, waardoor bestuurders eenvoudig de juiste snelheid voor verschillende taken kunnen instellen.
De nieuwe onderstellen met grotere aandrijfkettingwielen met een diameter van 1.200 mm hebben een omslaghoek van 110° en een aangrijping van de aandrijfnokken van 7,5. Het maximale ballastgewicht van 38.100 kg zorgt ervoor dat vermogen en koppel op effectieve manier naar de grond zijn overgebracht. Hoewel het grotere vermogen van de nieuwe 9RX een groter voertuigontwerp vereist, blijft de minimale bodemdruk beperkt tot 0,58 kg/cm², vergelijkbaar met de huidige kleinere 9RX-modellen.
Meer comfort voor de bestuurder
Met de nieuwe CommandViewTM 4 Plus-cabine zullen bestuurders genieten van aanzienlijk verbeterd comfort en zicht, evenals van een aanzienlijke toename van het vloeroppervlak in de cabine. De nieuwe cabinevering, met drie vrijheidsgraden, in combinatie met een geïsoleerd subframe, vermindert geluid en trillingen. De ActiveCommand Steering (ACSTM) past de stuurinspanning aan op basis van de rijsnelheid, waardoor een gemakkelijke en nauwkeurige bediening is gegarandeerd. Met slechts 3,5 omwentelingen van het stuurwiel van aanslag tot aanslag op het veld, en een verandering van de verhouding naar vijf omwentelingen van aanslag tot aanslag op de weg voor betere controle, vergemakkelijkt de 9RX-tractor de productiviteit en het comfort van de bestuurder.
Dankzij het Fast Fuel System kan de dieseltank van 1.952 liter* binnen vier minuten zijn bijgevuld. Waardoor de operationele efficiëntie verder is verbeterd en de dagelijkse niet-productieve tijd tot een minimum is beperkt. Bovendien zijn de dagelijkse onderhoudspunten gemakkelijk toegankelijk vanaf de grond of via de nieuwe serviceloopbrug rond de cabine. Het verlengde onderhoudsinterval van 4.000 uur voor de hydraulische olie en een optionele omkeerbare ventilator dragen verder bij aan een verhoging van de inzetbaarheid.
Mogelijkheden voor precisielandbouw
De 9RX-tractor beschikt over geavanceerde mogelijkheden voor slimme landbouw, waaronder het 32,5 cm high-definition G5Plus CommandCenter™ en volledige integratie van John Deere Precision Ag Technology, zoals variabele afgifteregeling, 1-Click-Go-AutoSetup, Sectie Controle en volledige AEF ISOBUS-compatibiliteit. Standaardfuncties zoals JDLink™-connectiviteit, documentatie en DataSync verhogen de algehele operationele prestaties. Het gratis John Deere Operations Center™ dient als centraal platform om machines, bestuurders en percelen met elkaar te verbinden. Waardoor het importeren van gegevens en de samenwerking met derde partijen is vergemakkelijkt.
Bron: John Deere