De Energreen ILF Alpha-zelfrijder maakt zijn opwachting voor het onderhoud van bermen in Nederland en België. Dutch Soil Equipment is sinds kort importeur van het Italiaanse merk voor de Benelux en ziet kansen. Met een maaiarm die een bereik heeft van twaalf meter en een draaibare cabine is dit een interessante machine voor loonwerker die specialistisch klepelwerk uitvoeren. “Veel trekkers met een opbouwunit zullen in de toekomst problemen krijgen met de verkeerswetgeving. Dan is dit een zeer interessante optie.”
Flexibiliteit valt op
De flexibiliteit van de Energreen ILF Alpha-zelfrijder valt direct op als er voor een demonstratie bermen langs een weg in het Gelderse Erichem worden gemaaid. Vooral als dankzij de driedelige giek vanaf de weg een slootkant aan de overzijde van het water wordt gemaaid.
“Met zo’n zelfrijder heb je af fabriek een oplossing waarbij ombouw niet nodig is.”
Hans Biemans
“Dergelijk specialistisch werk wordt steeds belangrijker”, stipt Hans Biemans van importeur Ducht Soil Equipment aan. “Het toezicht op tractoren met de verplichte periodieke keuringen en aslasten zal toenemen. Met zo’n zelfrijder heb je af fabriek een oplossing waarbij ombouw niet nodig is. Het behoeft hooguit een aanpassing van de spiegels en verlichting.”
Tour met de Energreen ILF Alpha-zelfrijder door de Benelux
Speciaal voor de demo waren vertegenwoordigers van Energreen S.P.A. uit Italië naar Nederland gekomen om de ILF Alpha te introduceren met een tour door de Benelux. De zelfrijder haalt een snelheid van veertig kilometer per uur, heeft vierwielbesturing en er liggen 650-radiaalbanden van Trelleborg onder. “Dit profiel is het meest ideaal voor agrarisch loonwerk op het land. Denk bijvoorbeeld aan slootonderhoud, door middel van een korf.”
In de ILF Alpha ligt een viercilinder John Deere 4.5 motor van 173 pk (129 kiloWatt). “Uiteraard Stage V waardoor je ook punten scoort op het gebied van uitstoot, wat voor bermonderhoud in stedelijke gebieden steeds belangrijker wordt.”
Cabine van Energreen ILF Alpha draait negentig graden
Blikvangers zijn desalniettemin de draaibare cabine en de giek. Doordat de cabine negentig graden kan roteren, houdt de chauffeur optimaal zicht op het werk. Waar de spiegelfunctie verloren gaat als de cabine draait, neemt een camera het werk over zodat de veiligheid in het verkeer gegarandeerd blijft. De ILF Alpha is uitvoert met het nieuwe Energreen Controle Interface, wat de functies van de machine simpel en intuïtief maakt. In de cabine hangt een tien inch display en een eenvoudig uitgevoerde joystick waarmee je de arm kan controleren. De telescooparm is in verschillende opties leverbaar waardoor ook de mogelijkheden van de zelfrijder groeien.
Lees verder in de Loonwerker
Dit is een artikel uit vakblad de Loonwerker. Wilt u het hele artikel lezen? Of de mooiste reportages en actuele thema’s, iedere maand thuis op de mat?
Tekst en beeld: Martin de Vries