Met de lancering van de zevende generatie van de Fendt 700 Vario brengt Fendt een compleet nieuw ontwerp en breidt het vermogensspectrum uit tot 300 pk voor veelzijdige toepassingen. De nieuwe motor, de optionele 60-inch spoorbreedte, FendtONE aan boord en offboard en een nieuwe generatie van de Fendt Cargo voorlader onderscheiden de serie als allrounder op de wereldmarkt.
Voor het eerst is de 700 Vario leverbaar met maximaal 60 km/u. Technische innovaties van de grote trekkers, zoals VarioDrive en het innovatieve koelconcept, leiden tot baanbrekende wendbaarheid in deze klasse. En zo zet de Fendt 700 Vario opnieuw nieuwe maatstaven.
Introductie van de Fendt 700 Vario
Sinds de lancering in 1998 heeft de Fendt 700 Vario talloze prijzen gewonnen en is sindsdien de best verkochte serie van Fendt. Modellen van de vorige 700 Vario-generaties zijn aanwezig op middelgrote en grote boerderijen, evenals bij aannemers in Europa, Noord-Amerika, Zuid-Afrika en ook in Australië en Nieuw-Zeeland.
In zijn zevende generatie neemt het nieuwe gamma met vijf modellen (Fendt 720 Vario, 722 Vario, 724 Vario, 726 Vario en Fendt 728 Vario) het vermogensbereik in beslag van 203 tot 283 pk (147 – 206 kW) (ECE R120). Het Fendt DynamicPerformance (DP) extra vermogen concept geeft tot 20 pk extra vermogen vrij in de Fendt 728 Vario DP via een vraagafhankelijk besturingssysteem precies wanneer dat nodig is. Het topmodel haalt daarmee een maximale prestatie van maximaal 303 pk. Het extra vermogensconcept is niet gebonden aan rijsnelheid of speciale toepassingen en functioneert puur dynamisch, zelfs wanneer aftakaswerkzaamheden stilstaand worden uitgevoerd.
Hoog trekvermogen met zuinig brandstofverbruik
Ontworpen om te voldoen aan wereldwijde eisen, is de Fendt 700 Vario ontwikkeld met een lage vermogen-gewichtsverhouding, met een hoog prestatiebereik, flexibiliteit en het zorgvuldige gebruik van hulpbronnen en het milieu in gedachten. De 6-cilinder AGCO Power-motor met een inhoud van 7,5 liter is volledig opnieuw ontworpen voor het vermogensspectrum. Uitlaatgasnabehandeling vindt plaats via een dieseloxidatiekatalysator (DOC), roetfilter (DPF) en met selectieve katalytische reductie (SCR) zonder uitlaatgasrecirculatie.
Het voldoet aan de vereiste uitlaatemissienormen in alle regio’s wereldwijd. In Europa is dit de Stage V uitlaatemissienorm. Daarnaast zijn onderhoudsvrije hydraulische klepstoters in de motor geïnstalleerd. De eentraps Fendt VarioDrive-aandrijflijn bestaat uit de motor en de bijpassende Vario-transmissie .
Intelligent gestuurd vierwielaandrijvingsbeheer
Intelligent gestuurd vierwielaandrijvingsbeheer is een van de voordelen van Fendt VarioDrive. De aandrijflijn elimineert de noodzaak om handmatig te schakelen bij het wisselen tussen veld- en wegwerkzaamheden. Het drijft de voor- en achteras aan als dat nodig is en verdeelt het vermogen dynamisch.
In het veld is de volledige trekkracht beschikbaar en worden spanningen vermeden bij het rijden op wegen of bochten. Het zogenaamde pull-in-turn effect trekt de machine tijdens bochten de bocht in. Het resultaat: een bijzonder kleine draaicirkel met constant volledige tractie en minder bodemverdichting.
Fendt iD-concept ook beschikbaar in Fendt 700 Vario
Het innovatieve Fendt iD-concept is al bekend van de grotere tractoren. Alle componenten, zoals de motor, transmissie, hydrauliek en koelsysteem, zijn ontworpen volgens het zogenaamde “hoog koppel – laag motortoerental” principe. Op deze manier bereikt de Fendt 700 Vario zelfs bij lage toerentallen een hoog koppel en bespaart hij brandstof.
Het nominale motortoerental is slechts 1.700 tpm. In het hoofdwerkbereik is de snelheid een rustige 1.400 tot 1.700 tpm. De nieuwe Fendt 726 en 728 Vario halen een topsnelheid tot 60 km/u bij slechts 1.450 tpm. Bij 50 km/h is het motortoerental 1.200 tpm, bij 40 km/u is het slechts 950 tpm. Het maximumkoppel van 1.450 Nm op het topmodel Fendt 728 Vario wordt bereikt bij slechts 1.300 tpm en zorgt voor een hoog trekvermogen en acceleratiesterkte met minimaal specifiek brandstofverbruik.
Wendbaarheid van de Fendt 700-serie
Met een vermogen-gewichtsverhouding van slechts 30,5 kg per pk en compacte buitenafmetingen is de Fendt 728 Vario bijzonder wendbaar en oefent hij zo min mogelijk druk uit op de bodem. Afhankelijk van de werktoepassing kan de 700 serie flexibel worden geballasteerd aan de voorzijde, maar ook aan de achterzijde ìn de achterwielen. Een bruto voertuiggewicht van maximaal 15 t maakt het mogelijk om hem te gebruiken als een zware trekker.
Concentric Air System (CAS) ventilatie- en koelconcept
Het exclusieve Concentric Air System (CAS) ventilatie- en koelconcept is bekend van de Fendt 1000 Vario en is consistent ontworpen voor lage motortoerentallen, compacte constructie en brandstofefficiëntie. Hij wordt aangedreven door een eigen hydraulische motor en wordt dus losgekoppeld van het motortoerental. Het systeem wordt flexibel aangestuurd volgens de vraag en werkt stil en efficiënt.
Het compacte koelpakket maakt unieke wendbaarheid mogelijk en combineert dit met een bijzondere efficiëntie. De innovatieve technologie van de duwende high-performance ventilator drukt koelere lucht door het koelpakket. Daarom kan de ventilatorsnelheid worden verlaagd en is tot 40 procent minder aandrijfvermogen nodig in vergelijking met conventionele ventilator- en koelsystemen. Dit vermogen is dan beschikbaar voor tractie in het veld of op de weg. De diameter van slechts 56 cm resulteert in een slank en helder ontwerp van de motorkap. Hierdoor is de grote stuurhoek van 52 graden mogelijk.
Fendt VarioGrip bandenspanningsregelsysteem in de Fendt 700 Vario
Optimale bandenspanning vermindert slip en bodemdruk. Het volledig geïntegreerde Fendt VarioGrip bandenspanningsregelsysteem vergroot het contactoppervlak met de bodem en verhoogt de trekkracht met tot wel acht procent. Bij het rijden op de weg wordt de luchtdruk verhoogd en wordt de rolweerstand verlaagd, waardoor nog eens twee procent brandstof kan worden bespaard.
In de terminal kan de bestuurder de bandenspanning gemakkelijk regelen via het 2-leiding bandenspanningsregelesysteem. Fendt VarioGrip is optioneel direct vanaf de fabriek verkrijgbaar voor zowel flens- als steekassen, voor rij-crop met dubbelluchten ook met wielgewichten.
Hoge flexibiliteit voor wereldwijde vereisten
Voor de Fendt 700 Vario zijn tal van bandenopties beschikbaar. De Fendt 726 en 728 Vario modellen zijn standaard uitgerust met grote 650/85R38 banden (2.050 mm diameter). Voor middelgrote landbouwbedrijven kunnen klanten onder andere banden met de afmeting 650/65R42 (diameter van 1.950 mm) kiezen voor de achterbanden. De Fendt 720, 722 en 724 Vario modellen zijn standaard uitgerust met deze afmeting.
De 60-inch spoorbreedte is gebruikelijk in Noord-Amerika, Australië en Zuid-Afrika. 60-inch spoor wordt voornamelijk gebruikt in de rijteelt. Voor het eerst is de Fendt 700 Vario verkrijgbaar als 60-inch (row-crop) versie voor alle modellen in de serie. Voor gebruik in rijengewassen zijn zowel enkele als dubbele banden verkrijgbaar bij de fabriek.
Veiligheid, zelfs bij zwaar transport
De optionele topsnelheid tot 60 km/u bij slechts 1.450 tpm, een uitgebreid chassis- en veiligheidsconcept en talrijke opties voor achteraanspanning maken van de Fendt 700 Vario een waar transporttalent. Het veiligheidsconcept omvat een dubbelcircuit remsysteem, Fendt Reaction Steering, evenals een remlicht- en vertragingsassistent en Fendt Stability Control (FSC). FSC vermindert zijdelingse hellingen bij snelheden boven de 25 km/u en minimaliseert kantelgevaar. Dit verhoogt de veiligheid in bochten en verbeterd het rijcomfort.
Voor het eerst is er voor de Fendt 700 Vario optioneel een nieuwe aanhangerremassistent beschikbaar. De aanhangerremassistent zorgt voor een gelijkmatige sleep, zelfs in heuvelachtig terrein en dus veilig rijgedrag. Een sensor meet het stuwkrachtkoppel van de trailer via de transmissie. Als de tractor bij het bergafwaarts rijden detecteert dat de aanhangwagen te hard duwt, worden de pneumatische remmen van de aanhangwagen geactiveerd. Trailer Brake Assist is vanaf eind 2023 beschikbaar.
Individuele bediening met FendtONE
In de nieuwe generatie van de Fendt 700 Vario worden de tractor en werktuigen eenvoudig en individueel bediend via de multifunctionele joystick en de optionele 3L-joystick in FendtONE aan boord. De Fendt 700 Vario is standaard uitgerust met een 10” digitaal dashboard en een 12” terminal op de armleuning. Een extra 12”-terminal in de hemelbekleding is als optie beschikbaar.
Slimme functies zoals het Fendt Guide-spoorgeleidingssysteem, de automatische Fendt Section Control (SC) of het gebruik van Fendt Variable Rate Control (VRC) worden naar wens weergegeven op de individueel toewijsbare tegels op de terminals.
Andere slimme landbouwfuncties zijn onder meer:
- Fendt Contour Assistent
- Fendt Sectie Controle (SC)
- Geautomatiseerd kopakkermanagement Fendt TI Headland
- Automatisch keren met Fendt TI Turn Assistant
- Connectiviteit met het Fendt Connect telemetriepakket
Voor meer informatie over FendtONE on-board en off-board, zie ons FendtONE persbericht.
Veiligheid en werkcomfort van Fendt 700 Vario
De beproefde Fendt VisioPlus-cabine is opnieuw geoptimaliseerd op het gebied van veiligheid en comfort. Voor het eerst kan de cabineluchtfiltratie optioneel af fabriek worden omgezet in bescherming van categorie 4 volgens de EU-norm EN15695. Het categorie 4-filtersysteem beschermt de bestuurder tegen stof, vloeibare gewasbeschermingsmiddelen en hun dampen. Dit betekent dat de Fendt 700 Vario voldoet aan alle eisen voor gewasbescherming. In zijn basissetting voldoet hij aan alle normen van een categorie 2-beschermingscabine. Het filtersysteem cat.4 is vanaf eind 2023 beschikbaar.
Een goed zicht is cruciaal voor nauwkeurig werken. De doorlopende panoramische voorruit met een kijkhoek van 77 graden biedt een optimaal zicht op de voorlader, vooral bij het werken op hoogte. Een zijruitwisser aan de rechterkant houdt de ruit schoon, zelfs bij wisselvallig weer. Twee optionele camera’s voor en achter maken manoeuvreren gemakkelijker, zorgen voor een direct zicht op het werktuig en verhogen het werkcomfort. Twee optionele werklampen in de motorkap zorgen voor de best mogelijke verlichting. LED-achterlichten en een dynamische richtingaanwijzer verhogen de veiligheid in het wegverkeer verder.
Lange werkdagen in wisselende weersomstandigheden stellen hoge eisen aan de chauffeur. Zelfs tijdens werkzaamheden onder volle belasting heersen aangename temperaturen in de cabine dankzij de verbeterde prestaties van het airconditioningsysteem. Bovendien kunnen dranken en voedsel nu zowel gekoeld (0-16 °C) als verwarmd (45-65 °C) in een koele en warme box worden bewaard.
Een nieuwe generatie bestuurdersstoel
Voor het eerst zijn er zes verschillende stoelconfiguraties voor de Fendt 700 Vario. Een nieuwe premium stoel met intuïtieve bediening via de terminal is als optie verkrijgbaar. Deze heeft tal van ergonomische en comfortfuncties. De bestuurder past de zithoogte en -positie en de rugleuninghoek elektrisch aan via een hendel aan de zijkant van de stoel. Bij het wisselen van bestuurder kunnen ze gepersonaliseerde stoelprofielen aanmaken en deze met één klik activeren.
De comfortfuncties bestaan uit:
- Meertraps stoelklimaatregeling
- Meertraps stoelverwarming
- Vierweg lendensteun
- Verstelbare zijwangen
- Massage functies
- Geheugenfunctie voor verschillende gebruikers
Hoger, sterker, groter – De nieuwe Fendt Cargo en Fendt Cargo Pro 6.100
De nieuwe generatie Fendt voorladers breidt het bestaande assortiment in de material handling sector naar boven uit. De Fendt Cargo Pro 6.100 is volledig herontwikkeld voor de prestatieklasse van de Fendt 700 Vario. Met een maximaal hefvermogen van 4.070 daN en een optionele positieonafhankelijke weegfunctie verplaatst de Fendt Cargo 6.100 ook grote lasten efficiënt tot een hoogte tot 4,85 m. De Fendt Cargo Pro 6.100 is vanaf eind 2023 leverbaar.
De nieuwe multikoppeling vermindert drukverliezen, heeft een automatische openingsfunctie en beschermt tegen verontreiniging bij ontkoppeling. De automatische weergave in de terminal geeft meldingen voor onderhoudsintervallen. Beide functies verlengen de levensduur van de lader. De Fendt 700 Vario heeft aparte ventielen voor de voorlader. Dit betekent dat alle ventielen te allen tijde aan de achterkant en aan de voorkant beschikbaar zijn.
De voorlader wordt efficiënt bediend via de optionele 3L joystick. Bij het werken met frequente richtingsveranderingen, zoals laadwerk, wordt het voordeel van de geïntegreerde achteruitrijknop duidelijk. De combinatie van Fendt Cargo 6.100 en 3L joystick maakt het mogelijk om drie functies tegelijkertijd uit te voeren bij het bedienen met een kuilhapper. De derde functie wordt bediend via de duim joystick op de 3L joystick. Hierdoor kan de kuilhapper tegelijkertijd worden opgetild, gekanteld en geopend.
Krachtige high-performance hydrauliek bij Fendt 700 Vario
Een pompcapaciteit tot 220 l/min, een modulair ontwerp dat het gebruik van standaard of efficiënte, lekvrije FFC hydraulische koppelingen en maximaal vijf aansluitingen aan de achterzijde, maximaal twee aan de voorzijde en maximaal drie aansluitingen in het midden mogelijk maakt, zijn de onderscheidende kenmerken van de hoogwaardige hydrauliek van de Fendt 700 Vario.
De nieuwe ontlastregeling voor de achterhef verplaatst het gewicht van het werktuig evenredig naar de achteras van de trekker, waardoor de tractie toeneemt en het werkresultaat wordt verbeterd.
De Fendt 700 Vario is vanaf augustus 2022 te bestellen. De levering van de eerste machines begint in het eerste kwartaal van 2023. De zesde generatie Fendt 700 Vario-serie blijft verkrijgbaar met zes modellen, variërend van de Fendt 714 tot de Fendt 724 Vario.
Bron: Mechan Group