Zelfrijdende bemesters en bietenrooiers van Vervaet krijgen op een speciale afdeling bij de fabrikant in het Zeeuwse Biervliet een tweede leven. En gebruikte machine wordt daarmee precies als nieuw. Interessant voor de export, maar ook een lagere drempel om een Vervaet aan te schaffen. “En toch volgens alle wensen van de klant.”
Rebuild-afdeling bij Vervaet
Restwaarde is een belangrijk item bij Vervaet. De ‘Rebuild’ is in de fabriek in Biervliet een belangrijke afdeling. “Een speciale tak waar 30 tot 35 medewerkerkers bezig zijn om Vervaet-machines een tweede leven te geven”, legt vertegenwoordiger Adri Dieleman van Vervaet uit. Hij schetst dat op jaar basis zo’n zestig splinternieuwe zelfrijdende bemesters en zo’n dertig bietenrooiers de fabriek verlaten. “Gemiddeld genomen komt er per nieuwe machine één inruil terug. Dat betekent dat er zo’n negentig Vervaet’s vrijkomen. Bij het gros volstaat een grote onderhoudsbeurt, waarna ze bijvoorbeeld na drieduizend uren weer bij een volgende klant terecht komen. Maximaal een derde wordt volledig gereviseerd.”
Grondige controle voor alle Vervaet-onderdelen
Als een machine de draaiuren bereikt waarop ze normaal gesproken worden afgeschreven, worden die bij Vervaet aan een grondige controle onderworpen. “Ze worden tot op het chassis gedemonteerd. Alle draaiende onderdelen worden beoordeeld op hergebruik. Pompen, eindaandrijving en hydromotoren worden preventief volledig gereviseerd. Ook wordt de machine volledig opnieuw in de verf gezet. En om het helemaal af te maken standaard voorzien van nieuwe banden.” Door middel van druktesten wordt gekeken wat eventueel kan blijven. “Goede hydrauliekslangen hoef je niet weg te gooien”, stelt Dieleman als voorbeeld.
Uren terug naar nul
Rebuild blijkt een succesvolle en betrouwbare formule. Het is zelfs zo dat er na de ‘rebuild’ het typeplaatje van 2021 op kan en de urenstand terug kan worden gebracht naar nul. Daarnaast bieden de meeste banken en leasemaatschappijen dezelfde voorwaarden als bij de financiering van een nieuwe machine. “Dus is de machine precies hetzelfde als nieuw. Interessant voor de export, maar ook een lagere drempel dan de overstap op nieuw. Het is zelfs zo dat een gereviseerde machine een modificatie krijgt doorgevoerd, waarmee je zou kunnen stellen dat hij technisch beter is dan nieuw destijds.”
Tekst en beeld: Martin de Vries
HET HELE ARTIKEL LEZEN?
Je hebt zojuist een deel van een artikel gelezen uit het vakblad de Loonwerker. Meer van dit? Klik hier.