Dit jaar is het zo’n 100 jaar geleden dat John Deere de tractorenmarkt betrad. Al reeds meer dan een halve eeuw is dit het huismerk van de familie De Deyne uit Maldegem. In 1956 zegde Roger De Deyne als 14-jarige de schoolboeken vaarwel om te helpen op de boerderij van zijn vader George De Deyne, die ook al wat landbouwwerken uitvoerde. Dat jaar werd hun eerste trekker aangekocht, een 28-pk sterke Lanz D 2816. Men was in die tijd gespecialiseerd in het pikbinden en dorsen met de dorsmachine, alsook het rooien van aardappelen met een Bergmann-rooier.
In 1965 werd de eerste zelfrijdende maaidorser verwelkomd, een Claas Matador. Wat later werd nog een tweede Matador aangekocht. Dit werd dan ook de laatste Claas, sinds de komst van de John Deere 730 volgden enkel nog John Deere-maaidorsers. In 1970 zette De Deyne ook in op het veldspuiten met de aankoop van hun eerste Delvano-spuitmachine. Ondertussen kreeg de Lanz het gezelschap van de eerste echte John Deere-trekkers. Dit waren een John Deere 510 en 710.
Het hakselen van mais startte te Maldegem in 1971 met een 1-rijïge John Deere-hakselaar. Het afvoeren van de mais gebeurde toen nog door de landbouwers zelf die met hun eigen mestwagens meereden. De mestwagens van de landbouwers werden vanaf 1977 vervangen door de aankoop van eigen Dewa-silagewagens, die eveneens in de John Deere-kleuren werden gespoten. De eerste zelfrijder kwam er in 1974. De John Deere 5400 moest zich direct bewijzen in dit extreme natte najaar. Sindsdien rijdt men altijd met twee John Deere-zelfrijders in de mais.
Eén keer, in 1986, werd er geïnvesteerd in een New Holland. De 2100 werd wat later voorzien van een 6-rijïg John Deere-voorzetstuk. Ook het oprapen van gras was in een opmars. Daarom werd in 1973 een getrokken New Holland-hakselaar aangekocht, alsook een John Deere 4020 om deze aan te drijven. Ook in een Strautmann-opraapwagen werd geïnvesteerd, op het piekmoment van het gras oprapen had men zelfs drie opraapwagens ter beschikking.
In 1991 zat de legerdienst van hun zoon Koen De Deyne erop. Deze kwam in de zaak en een nieuwe activiteit kwam erbij: het persen van balen met een New Holland D-100 . In 1999 nam Koen het bedrijf volledig over en richtte de BVBA De Deyne op.
Roger en diens vrouw Agnes hebben heel hun leven hard gewerkt, nu is men nog vaak actief op het loonbedrijf. Verder kan men genieten van een deugddoend fietstochtje, waarvoor Roger, hoe kan het anders een ‘John Deere-fiets’ voor heeft.
Dit artikel verscheen eerder in “De Loonwerker 04/2018”, hebt u nog geen abonnement? Surf dan snel naar onze Agroshop!
Tekst en beeld: deoudedoos.be