In het mooie Pajottenland, meer bepaald te Leerbeek, had je vroeger het loonbedrijf van Niels Norbert. Al van medio jaren 70 werd hier op kleinschalige wijze al wat aan landbouwwerken gedaan. Het is echter in 1981 dat het loonbedrijf volledig uit de startblokken schoot.
Loonbedrijf Niels Robert was een buitenbeentje in de regio, niet alleen door hun vooruitstrevend machinepark, maar vooral door twee kleuren, die heel opvallend aanwezig waren, groen en geel… Het bleef niet enkel bij de maaidorsers en trekkers die hoofdzakelijk uit het gamma van John Deere kwamen, ook de kippers en silagewagens die werden aangekocht bij de firma Codel werden in dezelfde kleuren geleverd. Dit waren eveneens de firmakleuren van dit constructiehuis uit Tubize.
Van in zijn jeugdjaren had Norbert een voorliefde voor John Deere. Met de aanschaf van een John Deere 2020 op de ouderlijke hoeve en het mogen rijden op de John Deere 710 van een naburig loonbedrijf versterkten enkel maar de liefde voor het groen-gele merk met het Hert-logo.
Toch startte men in 1970 met maaidorsen met een tweedehands Clayson M 103. In 1975 verscheen met een 950, de eerste John Deere maaidorser. In de loop der jaren kwamen er nog een John Deere 955 en 965 bij. Medio de jaren 80 besloot men de stap te zetten naar het mais hakselen met de aankoop van een John Deere 5460 met korrelkneuzer. Ondanks dat er in de regio al veel hakselaars actief waren, kon men vrij op korte tijd een groot cliënteel opbouwen. Om de klanten in het gras te bedienen, zette men al gauw een tweede hakselaar in, een New Holland 1895.
In de eerste helft van de jaren 90 werd deze laatste weer ingeruild, ditmaal echter voor een Mengele SF 7000. Eveneens werden enkele nieuwe silagewagens aangekocht bij Record trailers te Maldegem, met één grote vereiste, deze moesten natuurlijk in de John Deere-kleuren worden geleverd.
Voorgedroogd gras oprapen gebeurde met een Strautmann opraapwagen die vooraan was uitgerust met een JF-veldhakselaar. Met deze atypische combinatie schreef Norbert geschiedenis. De vraag was zo groot dat het werk in het volle seizoen bijna niet was bol te werken.
Ook het zaaien en rooien van bieten werd door Norbert al heel wat jaren uitgevoerd. In 1982 werd gestart met een Fiat 1000 en een 6-rij Gilles. Het laden zelf gebeurde al snel met de Zetor 8011 en Gilles R-136 T. De oogsttechniek evolueerde hier ook snel en in 1996 werd na lang beraad beslist om een Vervaet-zelfrijder aan te schaffen. Deze kreeg niet enkel bieten als voer, maar ook heel wat hectares chicorei te verwerken.
In 2005 werd het loonbedrijf bij gebrek aan opvolging stopgezet. Norbert zijn handen bleven echter verlangen naar een stuur. Daarop werd beslist om zich toe te leggen op het rondrijden met autobussen voor schooldoeleinden en toeristische uitstappen. Iets waar Norbert al reeds had van geproefd voor hij aan zijn loonwerkerscarrière begon. Zowel het rijden met zijn autobussen, alsook het loonwerk deed en doet Norbert met hart en ziel, in moeilijke en gemakkelijke omstandigheden.
Deze reportage verscheen eerder in “De Loonwerker 01/2018”. Wil je graag een abonnement? Surf dan snel naar onze agroshop!
Tekst & Beeld: De oude doos