De familie T’seyen runt een varkens- en akkerbouwbedrijf in het Antwerpse Herenthout. In 2014 haalden Herman en zoon Bart T’seyen hun slag thuis. Naast hun Fendt 308 en 515, wisten de Fendt-freaks een Fendt 824 Turboshift van bouwjaar 2000 met 8.500 uren op de kop te tikken.
Oorspronkelijk kwam hij uit Duitsland, maar nu stond hij te koop bij een vrachtwagenafbreker in Aalst die er oud ijzer mee wegvoerde. “Toen de rode nummerplaten ingevoerd werden, zette de handelaar hem na een half jaar stilstand te koop”, weet Herman. “Er lag een witte laag stof op. De verkoper was zelfs verwonderd dat de tractor nog van de eerste keer startte. We hebben hem meteen gepoetst en gesimoniseerd en de Fendt toonde zijn kleur.”
Om de technische mankementen te achterhalen, kreeg hij direct een plaatsje voor de 18-kuubse mesttank en aan de vijf meter brede zaaibedcombinatie. Werkjes die hij trouwens nog steeds uitvoert. Op de hydrauliekpomp en enkele dichtingen na, waren er weinig storingen. Toch werd de 824 helemaal gedemonteerd in november 2014 tot er enkel een stalen frame overbleef. “Ons tweede renovatieproject na de 308. Al wat beschadigd was, werd vervangen. We hebben niet op een euro gekeken, anders begin je niet aan zo’n operatie. De intercooler werd hersteld, de turbo en de oliepompen werden vervangen. Bekleding, rubbers en stickers werden vervangen. Alle onderdelen werden herspoten in de originele Fendt-kleuren en de donkere onderdelen werden gepoedercoat. Verder werd de verlichting onder handen genomen en kreeg de uitlaat een inoxmantel”, klinkt het. “Als je ‘Fendt 824 restoration’ intikt op Youtube, kun je het hele project dat zo’n 9.000 € kostte bekijken.”
Nu staat de trekker achteraan op Kleber 620-60-42 banden die blijkbaar standaard waren in Duitsland. De Fendt komt uit een akkerbouwstreek waar er identieke dubbelluchtbanden op zaten. Voor Trekkertrek monteert Bart wel maatje 710. Als deze ooit versleten zijn en de portemonnee laat het toe, komen er Michelin 900-banden. Hoe stoer zou dat zijn!