In het Franse Beaumes-de-Venise (Vaucluse), befaamd om zijn witte aperitief- en dessertwijn, ontdekte ik een Massey Ferguson 37 in een voor onze Lage Landen bijzondere constructie, namelijk als portaaltrekker met grote bodemvrijheid of zoals de Fransen zeggen in enjambeur-uitvoering.
De eigenaar, de heer Guy Lambert, vertelde me dat de MF 37 sinds een tiental jaren niet meer wordt gebruikt wegens een probleem met de motor. Ondanks dat de hoge MF 37 niet onderdak staat, verkeert hij nog in een uitzonderlijke goede staat. De kenmerkende schelpborden met originele Ferguson-steunen en de motorkap zijn roestvrij en enkel door de zon verkleurd. Op de grille en het typische MF-neusembleem na, is de trekker nog volledig compleet.
Populair in de jaren zestig
De MF 37 was leverbaar in drie versies: als standaard-, smalspoor- of in wijnbouwuitvoering. Begin de jaren zestig werden heel wat standaardtractors in het zuiden van Frankrijk, meestal door plaatselijke dealers, omgebouwd tot een portaaltractor. Sommigen construeerden zelfs een speciaal chassis waarin de tractor kon worden gemonteerd of gedemonteerd. Achterliggend idee was dat wanneer de tractor niet werd ingezet als portaaltractor hij ook als gewone tractor kon worden gebruikt. In de praktijk gebeurde dit echter zelden. De nodige hefapparatuur was destijds niet courant voorhanden en het ombouwen bleek te omslachtig. Doordat er in de regio van Beaumes-de-Venise een irrigatiekanaal is, was het werkterrein van de MF 37 in portaaluitvoering aanvankelijk de teelt van vroege aardappelen en primeurgroenten. In de loop der jaren moesten deze teelten echter plaats ruimen voor de aanleg van wijngaarden door het succes van de muskaatwijn in de regio. Voor deze rijencultuur was de MF 37 prima geschikt. Hij werd vooral ingezet in combinatie met een spuitmachine, schijveneg of cultivator.
Made in France
Zoals in andere West-Europese landen boomde de verkoop van tractoren begin de jaren zestig en was er relatief nog veel vraag naar kleine lichte tractors in de 30 à 35 pk klasse. Daarom besliste het MF-management om in Beauvais ten noorden van Parijs op een terrein van 30 ha een nieuwe fabriek te bouwen. Dit ondanks dat MF toen reeds beschikte over de voormalige Massey Harris site in Marquette-lès-Lille en een moderne tractorenfabriek in het Engelse Coventry. De eerste tractor die MF te Beauvais in 1960 produceerde, was de MF 825 uitgerust met een 4A107 Perkins-motor met een vermogen van 25 pk. Deze viercilinder bleef in productie tot in 1963. In 1964 lanceerde men de MF 37 die specifiek bedoeld was voor de Franse markt en met zijn 37 pk beter beantwoordde aan de vraag naar meer vermogen. Deze driecilinder was uiteraard uitgerust met een Perkins A3-152-motor en leverde ten opzichte van zijn voorganger 13 % meer vermogen. We gebruiken de term ‘uiteraard’ omdat Massey Ferguson in 1959 de dieselmotorenfabriek F. Perkins te Peterborough (Engeland) had aangekocht. De MF 35 die heel populair was in de Benelux beschikte over dezelfde motor met dubbele brandstoffilters en viervoudige gelagerde krukas. Tussen de MF 35 en 37 waren er heel wat overeenkomsten. Grootste verschil was echter dat de MF 35 tractors die in België en Nederland werden geïmporteerd door respectievelijk Agribel en Brinkmann & Niemeyer, afkomstig waren uit de Engelse MF-fabriek in Coventry.
De MF 37 beschikte in standaarduitrusting over een versnellingsbak met 6 versnellingen voor- en 2 achteruit en 10 x 28 achter- en 6.00 x 16 voorbanden. De spoorbreedte was verstelbaar van 122 tot 203 cm in trappen van 5 cm en de bodemvrijheid kwam uit op 53 cm. Bij de portaaluitvoering van de heer Lambert is dit geheel anders. De spoorbreedte bedraagt 160 cm en de bodemvrijheid onder het motorcarter 115 cm, meer dan een verdubbeling ten opzichte van de standaarduitvoering.
De carrière van de MF 37 is echter van korte duur. In 1965 introduceert MF de volledig nieuwe 100-serie, die aanvankelijk bestaat uit zes modellen: namelijk de 122, 130, 135, 140, 145, 165 en 175 met vermogens opklimmend van 24 tot en met 68 pk. De 135 is de plaatsvervanger van de 35X, de 140 de opvolger van de 37 en de modellen 145 en 165 nemen de plaats in van de 42 en 65.
KADERSTUK : FOTO 1
Massey Ferguson roots gaan 170 jaar terug
De geschiedenis van Massey Ferguson gaat terug naar 1847, precies 170 jaar geleden, toen Daniel Massey een werkplaats begon in Ontario te Canada waar hij eenvoudige landbouwwerktuigen bouwde en repareerde. Tien jaar later startte een andere Canadees Alanson Harris een gelijke zaak. Deze twee firma’s fuseerden in mei 1891 en vormden Massey Harris Company Limited. In 1938 ontwikkelden zij ’s werelds eerste zelfrijdende maaidorser. De volgende stap was het samengaan in 1953 met Harry Ferguson, een vindingrijke boerenzoon uit Noord-Ierland die de ontwerper en uitvinder was van het driepunts hefsysteem met een daaraan gekoppelde hydraulische controle van de bevestigde werktuigen. De fusiefirma kwam zo in het bezit van het Ferguson-systeem dat er onder andere voor zorgde dat het gewicht van de werktuigen kon worden overgebracht op de achterwielen van de tractor, waardoor de trekkracht werd verbeterd. Door de fusie met Ferguson werd de naam veranderd in Massey Harris Ferguson. In 1958 werd deze ingekort tot Massey Ferguson.
In november 1960 opende Massey Ferguson een splinternieuwe fabriek in het Franse Beauvais, waar sindsdien meer dan 900.000 tractoren werden gebouwd en wereldwijd geëxporteerd.
Dit artikel verscheen eerder in “De Loonwerker 09/2017”, hebt u nog geen abonnement? Surf dan snel naar onze Agroshop!
Tekst: Jan Ebinger Beeld: Jan Ebinger & Anna Tefka