Alsmaar groter wordende kippers, silagewagens en andere getrokken voertuigen zorgden ervoor dat constructeurs op zoek gingen naar stuursystemen voor deze wagens. Meesturende karren beperken immers de bandenslijtage, het brandstofverbruik en trekken lichter. Bij DEWA losten ze dit op door een starre as te voorzien van een stuursysteem. 10 jaar na de ontwikkeling van de eerste wagen met dit stuursysteem kijken we eens terug hoe de broers De Walsche tot dit systeem zijn gekomen en hoe het nu precies werkt.
Tot voor de ontwikkeling van het starre-assysteem werd er gebruik gemaakt van een fuseebesturing. Dit systeem had voor DEWA echter enkele nadelen zoals minder toegelaten gewicht per as, grotere slijtage door veel bewegende delen en uitlijnproblemen. Toen Jan en Frank een Terberg Widespread met een naar achter geschoven laatste as aan het werk zagen was de oplossing gevonden! In plaats van enkel de wielen rond een punt te laten draaien werd geopteerd om het verticale center van de as als draaipunt te gebruiken. De starre-assturing was geboren.
De eerste wagen uitgerust met dit stuursysteem was een 3-assig containerhaaksysteem voor Filip de Ketelaere uit Koekelare. Nadien werd de starre assturing in serie gemonteerd op de 2- en 3-assers van DEWA. Op een tandemonderstel is het de tweede as die stuurt, bij een tridemchassis is het de eerste en derde as die meesturen. Optioneel kunnen tridems ook in hondengang lopen.
Het stuursysteem heeft een stuuruitslag van 12,5°, waarbij de wielen dan ongeveer een 30 centimeter overbruggen tussen de uitersten.
Door de ontwikkeling van het eigen stuursysteem losten de broers een aantal negatieve punten van fuseesturing op. Omdat de gebruikte assen in één geheel blijven kunnen ze hogere gewichten aan, afhankelijk van de configuratie kan dit tot 5 ton per as verschillen. Tevens hebben ze een grotere stabiliteit. Het aanpikken gaat vlotter omdat er geen stuurcilinders of –stangen moeten gemonteerd worden, dit maakt ook disselbescherming overbodig. Omdat er maar één draaipunt nodig is om de volledige as te doen draaien, ligt de slijtage lager.
Hoe werkt het systeem?
De stuurcilinders of –stangen worden bij de DEWA starre-assturing vervangen door twee kettinkjes met een karabijnhaak. Deze worden aan de trekhaak van de trekker gemonteerd en zijn aan de andere kant gemonteerd op een tuimelaar die elektronisch de stuuruitslag uitmeet. De meetsensor geeft de draaihoek van de trekhaak door aan een PLC-sturing die op zijn beurt de hydraulische stuurcilinders onder de wagen aanstuurt. Door via deze hydraulische cilinders aan de starre as te trekken of te duwen gaat deze sturen. De stuuras, inclusief vering, remmen en eventuele aandrijving zijn via een kogelkoppeling aan het aanhangerchassis gemonteerd. De sturing maakt gebruik van cilinders met een inwendig meetwegsysteem dat communiceert met de PLC-sturing. Hierdoor lopen de assen altijd recht, maar kan ook manuele sturing toegepast worden. Om de stabiliteit tijdens transport te verzekeren wordt de sturing automatisch proportioneel afgebouwd tot een snelheid van 30-35 km/u. Boven de 35 km/u staat de stuuras volledig recht en wordt die in de PLC-sturing geblokkeerd.
Omdat de gehele sturing en elektronica van de wagen via de PLC loopt is de bediening in de trekkercabine beperkt tot een bedieningskastje met touchscreen. Dit kastje is eveneens voorzien van een diagnosesysteem dat zaken als kabelschade of kortsluiting doorgeeft aan de gebruiker.