Beco staat bekend om de bouw van zijn sterke kipwagens. Maar Beco maakt meer. Tot de Beco groep behoren vijf gerenommeerde productgroepen: Beco Transport, Beco Modifications, Beco Attachments, Beco Grabs en Buiscar Cargo Solutions.
Beco Transport levert kipwagens voor de agrarische sector en grondverzet markt. Beco Modifications richt zich op het vervaardigen en aanpassen van standaard gieken, maatwerkgieken, 3-delige gieken en sloop- en overslaggieken.
Beco Attachments fabriceert Beco uitrustingstukken en aanbouwdelen voor wielladers, graafmachines, sloopmachines, grijpers, stenenklemmen en betonstort kubels.
Beco Grabs richt zich op grijpers voor overslag, aannemerij, afvalverwerking, grond- en baggerwerk, recycling en industrie.
Buiscar bouwt speciale trailers voor het transport van containers die wereldwijd veelal in grote zeehavens worden gebruikt, maar ook trailers voor industrieel gebruik.
“Deze verschillende productgroepen zorgen voor een mooie synergie en een goeie kruisbestuiving. Want bijvoorbeeld in de havens rijden ook kipwagens, kranen met aangepaste gieken en kraanmachines met grote grijpers”, aldus Pors.
Omdat de werkzaamheden de laatste jaren flink zijn uitgebreid, opende Beco in Vianen (Utrecht) onlangs een nieuwe fabriekslocatie.
Is Beco nog steeds een familiebedrijf?
“Inderdaad, eigenaar Henk van Vuren staat aan het roer. Eén van de drie dochters, Marja Roza van Vuren, is in 2016 toegetreden. De familie van Vuren wil het bedrijf zelfstandig runnen. De naam Beco is afkomstig van de familie Bergshoeff (Bergshoeff Constructie) die in 1924 als dorpssmid is begonnen. In de loop der jaren zijn er steeds meer activiteiten bij gekomen. Al meer dan 40 jaar bouwt Beco kipwagens voor de landbouw en grondverzet. Op de hoofdlocatie in Vianen werken 120 medewerkers. Op de locatie in Polen waar de Buiscar-trailers worden gebouwd, werken 30 medewerkers.”
“Ik geloof in focus. Als je de juiste focus hebt, kan je alles bereiken!”
Wat is de grootste productgroep?
“Het bouwen van kippers en haakarmcarriers voor landbouw, grondverzet, groenvoorziening en industrie omvat 35% van de activiteiten. De overige 65% is een combinatie van kraanmodificaties en aanpassingen van en componenten voor graafmachines, wielladers, dumpers en bouwmachines. Deze zijn mede door de goede samenwerking met fabrikanten als Volvo, Kobelco, Caterpillar en Hitachi flink toegenomen. We verlengen de gieken door deze aan te passen en/of er één of meerdere meters tussen te plaatsen. Klanten hebben dan met de giek precies het bereik dat ze ook willen. Beco Modifications bouwt ook driedelige gieken. Het voordeel hiervan is dat de klant dichterbij en flexibeler met de giek kan werken. Beco assembleert en bouwt twee varianten. Ten eerste passen wij de bestaande giek aan of we maken een volledig nieuwe giek. Veel grote fabrikanten leveren graafmachines waarbij de klant kan kiezen uit een aantal gieken. Beco richt zich naar specifieke wensen en voert de ‘afwijkingen’ uit. Volvo heeft bijvoorbeeld haar magazijn voor de Europese markt in Groot Ammers. Dit ligt vlakbij Vianen. Logistiek en kostentechnisch is dat een win-win situatie. Wij kunnen op deze manier voor klanten in geheel Europa aanpassingen maken en Volvo kan deze leveren naast haar bestaande portfolio. Voor de fabrikanten nemen wij ook de CE-certificering uit handen. Een gecertificeerde partner van Volvo word je niet zomaar. Na de zware crisisjaren merken wij dat de markt weer aantrekt. Vanuit verschillende projecten zien we dat de vraag naar modificaties stijgt. Klanten zien dat, informeren naar de mogelijkheden en nemen een besluit voor de bouw van een special waarmee zij weer een nieuwe opdracht kunnen binnenhalen.”
Is er een verschil in bouw van de kippers in Europese landen?
“We bouwen de 2 en 3-assige Maxxim-grondverzetkipwagens met een laadvermogen van 14 tot 36 ton en de 2 en 3-assige Super-landbouwkipwagens van 12 tot 26 ton. Onze Maxxim-grondverzetkipper leveren wij sinds 2016 ook in een half-pipe (halfronde bak) uitvoering. Deze half-pipe is vooral in Duitsland zeer populair. Volgens onze oosterburen gaat het lossen eenvoudiger dan met een hoekige kipwagen. In 40 jaar tijd zijn de kippers ver doorontwikkeld en is het echt een hoog kwaliteitsproduct geworden met maximale stabiliteit en minimale trekkracht. Naast de getrokken kipwagens voor tractoren bouwen wij ook grote dumptrailers (60, 70 en 80 ton) voor dumptrucks van bijvoorbeeld Volvo en Caterpillar. Beco-kippers staan voor kwaliteit, maatwerk en robuustheid. Dat is wat de klanten willen.”
Klopt het dat Beco 5 jaar garantie geeft op de kipwagens?
“Ja, dat is correct. Wij geven 5 jaar garantie op de door Beco vervaardigde constructie en componenten. Daar wij kwaliteit willen leveren en vertrouwen hebben in ons eigen product bieden wij dat. De klant wil ermee kunnen werken en wil geen stilstand door reparaties. Het gaat om doordachte en duurzame oplossingen. Uiteraard hebben wij ook ‘last’ van concurrentie. Maar tijdens onderhandelingen moet je goede argumenten hebben om de meerwaarde van Beco aan te reiken en natuurlijk verstand van zaken hebben om de klanten juist te informeren. Dat hebben onze dealers en verkoopspecialisten. Op de lange termijn wint Beco op de kwaliteit en lage onderhoudskosten.”
Wat bouwt Beco nog meer?
“Beco fabriceert al bijna 50 jaar betonkubels. Kubels, betonsilo’s allemaal benamingen om beton op grote hoogtes en/of over grote afstand door de lucht te verplaatsen. De Beco-kubels staan bekend om hun eenvoud en goede kwaliteit. Tegenwoordig worden de kubels veel in betonfabrieken gebruikt voor het vullen van de mallen voor prefab betonplaten. Door de stijgende vraag, merken wij dat de woningbouw ook weer aantrekt. Buiten dat fabriceert Beco voor bouw-, grondverzet- en mijnbouwmachines ook een groot aantal uitrustingsstukken, (zoals stenenklemmen, sloopsorteergrijpers, puinrieken, palletvorken, vizierbakken en hoogkipbakken) voor wielladers, verreikers en graafmachines. Onze dealers verkopen deze uitrustingsstukken waar wij een eigen leveringsprogramma voor hebben en deze worden in een aparte hal gebouwd.”
Machines worden groter en zwaarder. Dit is nadelig. Is Beco daar ook mee bezig?
“Ja, met name op bandentypes en bandenmaten letten wij goed. De focus moet liggen op lagedruk banden en een zo’n groot mogelijke voetprint. Beco levert alle types en merken banden en werkt al jaren samen met vaste partners. De klant is koning. In 2017 willen we meer focus op serieproductie en standaard productlijnen. Deze focus moet een positief effect hebben op levertijden en kostprijs.”
Waarom heeft Beco een nieuwe montagehal in gebruik genomen?
“Gekscherend wordt wel eens gezegd dat je de grond van de buurman maar één maal kan kopen. En dat gebeurde dus in 2016. De extra 3.700 m2 die Beco naast de huidige fabriek nu in gebruik heeft, is een welkome aanwinst. De locatie heeft een grote kraancapaciteit die nodig is om de eindmontage van de gieken te doen. Het is voor Beco een perfecte ruimte om onder schone condities de montage van de kranen en kipwagens te voltooien. Daar de kraanmodificaties een vlucht hebben genomen, hadden wij deze ruimte ook hard nodig. De nieuwe montagehal is al vanaf augustus in gebruik en in november 2016 hebben wij deze mijlpaal met klantenrelaties gevierd en is de hal feestelijk in gebruik genomen.”
Waar gaat de focus in 2017 op liggen?
“Beco wil meer seriematig gaan werken en hiermee een prijsvoordeel behalen. Het programma van de Brevis 100, onze 10 tons kipwagen willen we verder uitbouwen. Wij kijken terug op een goed 2016. Technisch was het zwaar omdat de agrarische sector vanwege de lage melkprijs slechte tijden heeft door gemaakt. Maar wij kunnen zeggen dat we qua verkoop weer richting hetzelfde niveau gaan als voor de crisisjaren. Beco wil verder groeien en de verkoopaantallen in zowel Nederland als in de exportlanden vergroten. Daar zal de focus in 2017 op liggen.”