Tijdens de voorstelling van de nieuwe producten voor 2017 maakte JCB bekend een nieuwe markt te gaan aansnijden, deze van de mobiele hoogwerkers. Dit is op zijn minst een opmerkelijke ‘move’ van JCB.
Dit segment van machines situeert zich in een zeer stabiele markt waarvan er jaarlijks 130.000 stuks van verkocht worden, het overgrote deel aan verhuurbedrijven. Reden genoeg voor JCB om mee aan tafel te gaan. Na twee jaar van ontwikkeling in alle stilte, brengt JCB nu 9 elektrische schaarliftmodellen uit. In de loop van het jaar wordt het aanbod verder uitgebreid met dieselschaarliften en knikarm en telescopische hoogwerkers. Dit alles samen is goed voor 27 nieuwe modellen tegen eind 2017.
Het JCB hoogwerkergamma zal bestaan uit:
- Negen elektrische schaarliften en drie dieselschaarliften. Hun werkhoogte gaat van 4,6 tot 13,8 m.
- Vijf knikarm hoogtewerkers, waarvan één elektrische en vier dieseluitvoeringen, met werkhoogtes van 14,9 tot 24,6 m.
- Tien telescopische dieselhoogwerkers met werkhoogtes van 20,6 tot 41,6 meter.
Standaard worden de machines uitgerust met het JCB LiveLink-systeem voor beheer van op afstand. Een uitzondering vormen de schaarliften waar het een optie is. De mobiele hoogwerkers zijn een ‘in huis’ ontwikkeld product. Ze zijn TUV-gecertificeerd en voldoen aan de laatste Europese EN280-veiligheidsnorm. Ze worden geproduceerd door een Chinese toeleverancier.
Andere nieuwe machines voor 2017
Nieuwe JCB 403 compacte wiellader
Deze volledig nieuwe JCB 403 weegt 2,5 ton, is uitgevoerd met ZF-assen en Bosch-Rexroth hydrauliek. De Kubota-motor heeft een vermogen van 36 pk (26kW). Hij haalt 20 km/u, optioneel 30 km/u. Zijn uitkiphoogte is 2,6 m, met de optionele langere armen is dit 2,8 m. De machinehoogte blijft onder de 2,2 m en uitgevoerd met smalle banden is de breedte slechts 1,1 m.
Meer comfort voor de middenklasse wielladers
De 8,7 ton en de 9,4 ton wiellader of de JCB 411 en 417 krijgen beide een upgrade. Als motor hebben ze nu de JCB EcoMAX Tier 4 Final-motor. Een motor die de eindemissienorm behaalt met de SCR-techniek, doch zonder gebruik van DOC-katalysator en roetfilter. Hun motorvermogen is resp. 109 pk (81kW) en 125 pk (93kW).
Gelijktijdig worden beide ook voorzien van de cabine van hun grotere broertjes. Dit is de JCB CommandPlus-cabine. Deze cabine blinkt uit op het vlak van ruimte, gebruiksgemak en zicht rondom.
Dual Tech transmissie op industriële Loadall
De DualTech-transmissie, vorig jaar geïntroduceerd op drie Agri verreikers (Agri Pro serie) wordt nu ook beschikbaar op de drie industriële verreikermodellen, nl. op de JCB 531-70, 541-70 en 535-95. Zij krijgen de toevoeging ‘Industrial Dual Tech VT’ bij hun modelnummer. De DualTech-transmissie werkt tot 19 km/u volledig hydrostatisch waarna bij hogere snelheid een drietraps powershift automatisch overneemt. Deze combinatietransmissie is zeer geschikt voor wie veel laad- en loswerk combineert met veel op de weg rijden.
De 3 modellen zijn allen uitgerust met de 4,8 liter EcoMAX T4 Final motor van 145 pk (108 kW).
Tekst : Luc Vande Ginste Beeld : Fabrikant