Vredo heeft haar vierwiel mestzelfrijder ingrijpend geïnnoveerd. De machine krijgt een Scania 13 liter, 6 cilinder, Tier4Final dieselmotor van 450pk. De motor levert 14% meer koppel bij een 18% lager toerental dan bij het voorgaand model. De gewichtsverdeling is nog verder geoptimaliseerd doordat de cabine en de brandstoftanks verder naar voren zijn geplaatst. Dit betekent dat bij zowel lege als volle mesttank met bemester de gewichtsverdeling in de hef over voor en achteras 50-50% is.De bodemdruk is nog verder geminimaliseerd, doordat de machine geschikt is gemaakt voor het gebruik van de nieuwe Michelin 1000/55R32 IF Ultraflex banden.
De nieuwe VT4556 met de Claas Vista cabine is voorzien van een kleuren touchscreen terminal met alle functionaliteiten en controlefuncties van zowel het basisvoertuig als de mesttankopbouw. Extra functies als nog te rijden meters voordat de mesttank leeg is, maximum te laden hoeveelheid mest en automatische zuigarm functies verhogen het gebruiksgemak van de machine.
Vredo introduceert naast bovenstaande innovaties de NIR (Nabij InfraRood) sensor technologie op deze Trac. Daarmee kan tijdens het laden en/of het uitrijden van de mest, on the go, geanalyseerd worden op bijv. kg/m3, N, P of K. De uitbrenghoeveelheid kan aan de hand daarvan worden aangepast, waardoor altijd de juiste hoeveelheid nutriënten toegediend kan worden onafhankelijk van de m3/Ha. De gift wordt door middel van het GPS-systeem vastgelegd in een registratiekaart.
Vredo levert deze machine nu niet alleen meer met mesttank, maar ook met Tebbe breedstrooier, optioneel zelfs in wisselopbouw.
De nieuwe VT4556 zal officieel worden geïntroduceerd op de ATH in september.