Nadat in juni vorig jaar de Raad van Europese Unie en later, in september 2015 de Milieucommissie van het Europees Parlement hun goedkeuring uitspraken over de emmissienormen voor Stage V motoren stemde gisteren de plenaire vergadering van het Europese Parlement over het finale voorstel.
Dit finale voorstel is een compromis tussen de positie van de Raad, de Millieucommissie en het originele Commissievoorstel. Nieuwe motoren moeten vanaf 2019 voldoen aan de Stage V normen, met de nieuwe overgangsmaatregelen zullen de nieuwe trekkers en landbouwmachines uitgerust moet zijn met een motor gelden deze normen vanaf 2021.
Door het invoeren van de Stage V normen zullen Europees geproduceerde trekkers de milieuvriendelijkste zijn ter wereld. De nieuwe regulaties leggen striktere emissienormen op voor roet (fijnstof/PM) en stikstofoxiden (NOx).
Ulrich Adam, Secretaris Generaal van CEMA: “Het finale compromis dat bereikt is tussen de EU instituten behoudt een goede balans tussen het verbeteren van de luchtkwaliteit en het aanhouden van de concurrentiepositie van de Europese machinebouwers.”